Vervangen van balken van de zoldervloer

4

Vervangen van balken van de zoldervloer

Line770
Line770
#Ontwerp · 8 jaren geleden

hey allen,

Een oud huis zit vol oude gebreken: check!

waar ik enkel de buitenmuur wou isoleren met metal studs en gyproc, werd al snel duidelijk dat er memel in de draagbalken zat. Toen ik de metal stud op t plafond wilde bevestigen, ging deze een beetje mee omhoog. Lichte paniek.. Plafond er helemaal uitgehaald, gelukkig is de schsde beperkt. Er zijn 4 balken aangetast tot op max. 1 m lengte. 

Nu luidt mijn vraag:

kan ik deze balken (10x15cm) verstevigen door er een metalen profielen rond te bevestigen

of in de buitenmuur (geen spouw) kappen en plaats maken om extra balk van 2m naast de originele te bevestigen met bouten om hem zo wat meer steun te bieden?

Alle feedback is welkom!

Mercikes

Line

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34524/image-34.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a7fead58e95eda49723412aeaa4646cbhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34524/image-35.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3b9c2baa33dcb1053a96eeb8c3c3d846

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste Line,

Het spijt me, maar deze situatie is eigenlijk niet geschikt om binnenisolatie toe te passen. Bij binnenisolatie is het van het grootste belang dat een dampscherm 100% sluitend kan worden aangebracht, er mag niet de minste vochtige binnenlucht kunnen doordringen tot in en voorbij de isolatie. Het risico op condensatie aldaar is anders veel te groot. Door al die balken tot in de buitenmuur kan dat dampscherm niet optimaal worden aangebracht. Daar komt dan nog bij dat die balken in de muur allemaal koudebruggen zijn en dat de condensatie zich wellicht gaat concentreren in de nu al twijfelachtige balkkoppen. Terwijl die balkkoppen nu nog redelijk konden uitdrogen naar binnen toe, zal dat door die isolatie niet meer kunnen en is verdere verrotting te vrezen.

Eigenlijk zouden alle balkkoppen uit de muur moet gehaald worden als je persé langs binnen wil isoleren.

Moest het enigzins mogelijk zijn dan zou ik zeker overwegen om langs buiten te isoleren, dat is ook veel effectiever en houdt geen gevaren in.

0
Line770
Line770
0 1 Verbouwer
8 jaren geleden

Dag Sjarel,

Allereerst een dikke merci voor jouw raad, stel ik zeer op prijs. De gehele buitenmuur heb ik vorig jaar deze tijd laten behandelen met spuitkurk. Dit heeft een licht isolerend effect en is waterwerend. Maakt dit enig verschil?

stel dat ik de buitenmuur nog niet kan isoleren langs binnen, kan ik dan de draagbalken behandelen met anti memel en verstevigen met extra draagbalken of een draagbalk dwars over het plafond?

Fijne werkdag!

Line

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste,

Voor elk probleem is er natuurlijk een oplossing, maar op het effect van dat dunne laagje spuitkurk zou ik niet rekenen.

Als je de binnenkant wil isoleren dan moet je die isolatie ook doortrekken tot boven het plafond en de zolder- of verdiepingsvloer, zoniet heb je daar een grote koudebrug met condensatie tot gevolg.

Ideaal lijkt mij dan volgende werkwijze:

- Op een afstand van de buitenmuur maak je een houten raamwerk met kepers ( 6,5 x 7 cm bijvoorbeeld)waarbij je bovenaan als steun onder de vloerbalken een hogere balk (6,5 x 18 cm) gebruikt. Hierna kan je dan het stuk van de vloerbalken dat verder loopt tot in de muur afzagen en verwijderen. Van de bovenliggende (planken?) vloer haal je ook dat aan de muur aansluitende deel weg. Op deze manier kan de isolatie achter en tussen het raamwerk doorlopen tot boven de balkenvloer.

Let wel: Hier en daar zullen er wellicht muurankers zijn voorzien om via die balken de buitenmuren op zijn plaats te houden. Die verankering moet blijven, zij het op een andere manier.

De balken die vanaf die nieuwe oplegplaats nog te zeer verzwakt zijn kan je ofwel vervangen ofwel er een tweede naast schroeven.

De eerste en laatste vloerbalk die tegen de buitenmuur aanliggen, zal je moeten verplaatsen zodat ook daar de isolatie en dampscherm kunnen doorlopen.

Een hele ingreep, waarbij ik toch zou overwegen om ondanks het eerdere aanbrengen van die spuitkurk, alsnog hierop een buitenisolatie aan te brengen die je kan afwerken met een crépi (of spuitkurk). Qua kostprijs zal dat niet meer zijn, qua zekerheid en gemakkelijkheid veel beter,

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag