Beste,
Voor elk probleem is er natuurlijk een oplossing, maar op het effect van dat dunne laagje spuitkurk zou ik niet rekenen.
Als je de binnenkant wil isoleren dan moet je die isolatie ook doortrekken tot boven het plafond en de zolder- of verdiepingsvloer, zoniet heb je daar een grote koudebrug met condensatie tot gevolg.
Ideaal lijkt mij dan volgende werkwijze:
- Op een afstand van de buitenmuur maak je een houten raamwerk met kepers ( 6,5 x 7 cm bijvoorbeeld)waarbij je bovenaan als steun onder de vloerbalken een hogere balk (6,5 x 18 cm) gebruikt. Hierna kan je dan het stuk van de vloerbalken dat verder loopt tot in de muur afzagen en verwijderen. Van de bovenliggende (planken?) vloer haal je ook dat aan de muur aansluitende deel weg. Op deze manier kan de isolatie achter en tussen het raamwerk doorlopen tot boven de balkenvloer.
Let wel: Hier en daar zullen er wellicht muurankers zijn voorzien om via die balken de buitenmuren op zijn plaats te houden. Die verankering moet blijven, zij het op een andere manier.
De balken die vanaf die nieuwe oplegplaats nog te zeer verzwakt zijn kan je ofwel vervangen ofwel er een tweede naast schroeven.
De eerste en laatste vloerbalk die tegen de buitenmuur aanliggen, zal je moeten verplaatsen zodat ook daar de isolatie en dampscherm kunnen doorlopen.
Een hele ingreep, waarbij ik toch zou overwegen om ondanks het eerdere aanbrengen van die spuitkurk, alsnog hierop een buitenisolatie aan te brengen die je kan afwerken met een crépi (of spuitkurk). Qua kostprijs zal dat niet meer zijn, qua zekerheid en gemakkelijkheid veel beter,