Betaal jij te veel voor je elektriciteit? Reactie
Elk jaar opnieuw doe ik na de jaarafrekening de VREG-test, en dit al van bij de start van die mogelijkheid. Ik noteer mijn meterstanden, geef deze door en doe meteen daarna de test. En zo goed als elk jaar stap ik over, soms wel 2 keer per jaar. Want wat ik wil, is zo weinig mogelijk betalen voor een product dat eigenlijk al een basisrecht is, maar hier in België in de klasse luxegoederen valt, als je ziet wat je ervoor moet betalen.
Ik doe dus de test, vind een leverancier die een lager jaarbedrag aanbiedt dan een andere en teken in op dat contract, nooit variabel maar altijd vast. Dat lagere bedrag waarvoor ik dan inteken, deel ik door 12 en zo weet ik wat ik per maand zal moeten betalen. Maar dan komt de volgende jaarafrekening … gevolgd door een factuur met een dikke, vette som om … bij te betalen. En weg is de vergelijking!
Want hoe kan je nu een vast jaarbedrag dat aangeboden wordt, vergelijken met andere leveranciers, wanneer er door het jaar heen voortdurend prijsstijgingen hier en tariefverhogingen ginder zijn? (Niet bij elke leverancier identiek.) Wat voor nut heeft het uitvoeren van de test, die je een totaalbedrag op jaarbasis geeft, wanneer op het einde van dat jaar dat bedrag compleet achterhaald is?
Meer nog, ik doe de test, kies de goedkoopste leverancier via een vast contract en na enkele maanden krijg ik al een vriendelijke brief: of ik misschien toch niet mijn maandelijkse betalingen wil verhogen om zo bij de jaarafrekening een dikke, vette opleg te vermijden. Bij de start van de VREG-test was dit nog niet, een aantal jaren later kwam het eens voor, nu (de laatste jaren) is dit gewoon standaard, ingeburgerd, vanzelfsprekend, niet meer weg te denken.
Ho maar, wat dan met het mij aangeboden totaalbedrag op jaarbasis? Daar blijft, misschien al meteen de dag na intekening, helemaal niets meer van overeind! Prijsstijgingen oké, iedereen moet mee met de tijd en de situatie. Maar de prijsstijgingen voor energie à la België maken die o zo goedbedoelde VREG-test eigenlijk en/of stilaan overbodig. Want het (goedkopere) bedrag dat je doet overstappen naar een andere leverancier vervalt al na een dag, een week, een maand … maar haalt nooit of te nimmer de einddatum van het contract.
Want, hoe kan je nu een onvoorspelbaar iets vergelijken? In mijn ogen kan dat niet. Ik kan dat niet.
Ter mijner verdediging:
- op 01/01/2016 overgestapt naar een goedkopere leverancier, vast groen contract getekend voor een jaarbedrag van 1682,73 euro (elektriciteit + gas) = 140,23 euro per maand. Ik betaal maandelijks 149,99 euro (dus al meer dan volgens het contract); in juni werd mij al het voorstel gedaan om mijn maandelijkse facturen te verhogen naar 182 euro, een stijging van 42 euro per maand, of 504 euro op jaarbasis. Het contract dat ik begin dit jaar tekende voor 1682,73 euro is na enkele maanden al een contract geworden van 2186,73 euro! En neen, niemand dwingt mij om mijn maandelijkse betalingen te verhogen, maar de enige andere, dwingende keuze die mij rest … is om vanaf de dag van intekening bij een goedkopere leverancier een spaarpotje te vullen … waarmee ik dan toch die dikke, vette jaarafrekening kan betalen. De realiteit is deze: vergelijken, een goedkopere leverancier kiezen, en meteen een spaarpot beginnen vullen. Of al zelf je maandbedrag verhogen. Hoe dan ook, je vergelijking ligt meteen op zijn gat!
Waar is mijn 94 euro jaarbesparing op elektriciteit? Mijn 155 euro besparing op gas? Want dit is het geld dat ik volgens de VREG kan besparen wanneer ik slim de vergelijkingstest uitvoer en overstap (zie artikel "Betaal jij te veel voor je elektriciteit?")