Betaal jij te veel voor je elektriciteit? Reactie

3

Betaal jij te veel voor je elektriciteit? Reactie

Kris10
Kris10
#Bouwpartners · 8 jaren geleden

Elk jaar opnieuw doe ik na de jaarafrekening de VREG-test, en dit al van bij de start van die mogelijkheid. Ik noteer mijn meterstanden, geef deze door en doe meteen daarna de test. En zo goed als elk jaar stap ik over, soms wel 2 keer per jaar. Want wat ik wil, is zo weinig mogelijk betalen voor een product dat eigenlijk al een basisrecht is, maar hier in België in de klasse luxegoederen valt, als je ziet wat je ervoor moet betalen. 

Ik doe dus de test, vind een leverancier die een lager jaarbedrag aanbiedt dan een andere en teken in op dat contract, nooit variabel maar altijd vast. Dat lagere bedrag waarvoor ik dan inteken, deel ik door 12 en zo weet ik wat ik per maand zal moeten betalen. Maar dan komt de volgende jaarafrekening … gevolgd door een factuur met een dikke, vette som om … bij te betalen. En weg is de vergelijking! 

Want hoe kan je nu een vast jaarbedrag dat aangeboden wordt, vergelijken met andere leveranciers, wanneer er door het jaar heen voortdurend prijsstijgingen hier en tariefverhogingen ginder zijn? (Niet bij elke leverancier identiek.) Wat voor nut heeft het uitvoeren van de test, die je een totaalbedrag op jaarbasis geeft, wanneer op het einde van dat jaar dat bedrag compleet achterhaald is? 

Meer nog, ik doe de test, kies de goedkoopste leverancier via een vast contract en na enkele maanden krijg ik al een vriendelijke brief: of ik misschien toch niet mijn maandelijkse betalingen wil verhogen om zo bij de jaarafrekening een dikke, vette opleg te vermijden. Bij de start van de VREG-test was dit nog niet, een aantal jaren later kwam het eens voor, nu (de laatste jaren) is dit gewoon standaard, ingeburgerd, vanzelfsprekend, niet meer weg te denken.

Ho maar, wat dan met het mij aangeboden totaalbedrag op jaarbasis? Daar blijft, misschien al meteen de dag na intekening, helemaal niets meer van overeind! Prijsstijgingen oké, iedereen moet mee met de tijd en de situatie. Maar de prijsstijgingen voor energie à la België maken die o zo goedbedoelde VREG-test eigenlijk en/of stilaan overbodig. Want het (goedkopere) bedrag dat je doet overstappen naar een andere leverancier vervalt al na een dag, een week, een maand … maar haalt nooit of te nimmer de einddatum van het contract. 

Want, hoe kan je nu een onvoorspelbaar iets vergelijken? In mijn ogen kan dat niet. Ik kan dat niet.

Ter mijner verdediging:

- op 01/01/2016 overgestapt naar een goedkopere leverancier, vast groen contract getekend voor een jaarbedrag van 1682,73 euro (elektriciteit + gas) = 140,23 euro per maand. Ik betaal maandelijks 149,99 euro (dus al meer dan volgens het contract); in juni werd mij al het voorstel gedaan om mijn maandelijkse facturen te verhogen naar 182 euro, een stijging van 42 euro per maand, of 504 euro op jaarbasis. Het contract dat ik begin dit jaar tekende voor 1682,73 euro is na enkele maanden al een contract geworden van 2186,73 euro! En neen, niemand dwingt mij om mijn maandelijkse betalingen te verhogen, maar de enige andere, dwingende keuze die mij rest … is om vanaf de dag van intekening bij een goedkopere leverancier een spaarpotje te vullen … waarmee ik dan toch die dikke, vette jaarafrekening kan betalen. De realiteit is deze: vergelijken, een goedkopere leverancier kiezen, en meteen een spaarpot beginnen vullen. Of al zelf je maandbedrag verhogen. Hoe dan ook, je vergelijking ligt meteen op zijn gat!

Waar is mijn 94 euro jaarbesparing op elektriciteit? Mijn 155 euro besparing op gas? Want dit is het geld dat ik volgens de VREG kan besparen wanneer ik slim de vergelijkingstest uitvoer en overstap (zie artikel "Betaal jij te veel voor je elektriciteit?")

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
8 jaren geleden

Het is niet de fout van uw energieleverancier dat ze gepromoveerd werden tot belastingsontvanger.  Vraag eventueel aan de politieker waarop je't laatst stemde waarom e dat goedkeurden ;-)

De verhoging van de BTW van 6% naar 21%, de Schildpadtaks (Turtletax) en desgevallend het Prosumententarief moeten nu eenmaal wettelijk doorgerekend worden.

Het van u in't lang neergeschreven hebben van uw verzuchting (die de verzuchting van ons allen is) kan helpen in't verwerkingsproces ;-)

0
Kris10
Kris10
0 1 Verbouwer
8 jaren geleden

Het is ondertussen al veel meer (lees zwaarder) dan een verzuchting, en zonder "professionele hulp" geraakt dit verwerkingsproces geen meter vooruit!

Op 01/10/2015 stapte ik via een groepsaankoop over naar een andere energieleverancier die mij via die aankoop een mooi en goed (volgens de huidige tijden) totaalbedrag aanbood. Een maand na ondertekening blijkt mijn eerste voorschotfactuur véél hoger dan hun voorgestelde jaarbedrag gedeeld door 12. Ik vraag uitleg en ja: kosten hier gestegen, prijzen daar verhoogd, Turteltaks gaat er aankomen … (gekend maar nog niet in voege!) en dus voorschotfactuur veel hoger. Het totaalbedrag dat mij deed overstappen was dus, al vlak na overstap, totaal nutteloos. Een brief naar de ombudsdienst energie om te vragen of dit zomaar allemaal kan, gaf "ja" als antwoord. Nogmaals een bewijs dat vergelijken eigenlijk zinloos is. 

En dan vraag ik me het volgende af:

(bvb) ik zie in een elektrozaak een mooi tv-toestel aan een mooie prijs. Ik koop het toestel maar op dat moment is het (even) niet voorradig. Ik moet dus wachten op de levering maar betaal alvast een voorschot. Ik weet, met stellige zekerheid, dat ik na een bepaalde periode mijn toestel kan gaan afhalen en dan slechts nog het (perfect gekende) restbedrag moet betalen. Wanneer ik dan eindelijk het toestel kan gaan afhalen en ik met mijn zeer correcte restbedrag naar de winkel ga, hoor ik daar dat het toestel plots stukker duurder is — daar sta ik dan mooi met mijn perfect gekende restbedrag. Legio (al dan niet gerechtvaardigde) oorzaken voor die prijsstijging, maar ik zou het toestel dan niet meer kopen. 

Want, de wet op het consumentenrecht stelt dat "Wordt de prijsverhoging doorgevoerd nadat je een overeenkomst hebt gesloten, is dat anders. In dat geval is de leverancier in principe verplicht de overeenkomst volgens de afgesproken prijs na te komen."

Zeer mooie wet, maar niet van toepassing op energiegoederen en -diensten. Tuurlijk kan ik mijn tv-aankoop ontbinden, en dat kan ik ook naar een energieleverancier toe. Gratis. Maar wat is het alternatief? Elke dag een VREG-test? En overstappen? Dagelijks?

Minister Vandelanotte gaf ons destijds een mooi cadeau: de bevroren energieprijzen. Maar we (de burgers) hebben nog nooit zoveel kletsen gekregen nadat dat cadeau vervallen was.  En het lijkt mij dat de slagen en het geklets stilaan een vanzelfsprekende constante zijn geworden in plaats van een te stoppen mishandeling.

En in die context heb ik het eerlijk gezegd wel wat moeilijk met al dat veelvuldig gehamer en gedram over de VREG-test die je geld oplevert. Want, althans mijn portemonnee, ervaart dat in werkelijkheid helemaal niet zo!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag