Grondwater loopt binnen via ventilatiebuis

16

Grondwater loopt binnen via ventilatiebuis

Marleen78
Marleen78
#Muren · 9 jaren geleden

Als het een tijdje regent en het grondwater stijgt, loop dit vanuit de bodem, via de ventilatiebuizen, in onze kruipkelder met vochtproblemen als gevolg (spullen schimmelen in de garage, condens aan de binnenkant van de ramen, ...). Hoe kunnen we dit oplossen?

Alle reacties

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
8 jaren geleden

@ Tibas

Het probleem was vocht en condens in de garage en de woning via een open verbinding met de vochtige kruipruimte. Het eerste dat je dan moet doen is uiteraard die open verbinding afsluiten. Verder is dan zelfs die verluchting van de kruipruimte niet meer zo erg belangrijk. Een natuurlijke ventilatie naar buiten toe via de hiervoor bedoelde ventilatieopeningen is dan meer dan voldoende. Je hoeft daarvoor geen mechanisch verluchtingssysteem te laten installeren.

Het feit dat je dan afkoeling kan krijgen van de kruipruimte? Ten eerste is die afkoeling uiterst beperkt, net zoals de ventilatie via die buizen zeer beperkt en soms niets is. Ten tweede weten we ook niet of er misschien niet geisoleerd is tussen de welfsels en de vloer zoals het eigenlijk bij een hedendaagse woning moet. 

Ik betwijfel verder ten zeerste dat het WTCB zou voorschrijven dat je de ventilatieopeningen in de kruipruimte moet afdichten om dan mechanisch te ventileren met de binnenlucht. Wat niet wil zeggen dat het niet zou kunnen met bijvoorbeeld een reeds bestaand ventilatiesysteem dat bedoeld is om de woning te ventileren. Het heeft in ieder geval geen zin om speciaal en enkel voor de kruipruimte een mechanische ventilatie te voorzien.

Je moet er enkel voor zorgen dat de kruipruimte luchtdicht is afgesloten van de binnenruimte van de woning.

Dus in paragraaf 1 stelt u dat een natuurlijke ventilatie in de kruipkelder meer dan voldoende is, en dat u aanraad om de opening kruipkelder garage luchtdicht af te sluiten. Wat betreft het luchtdicht afsluiten kan ik akkoord gaan dat dan het probleem in de garage zal verminderen maar zeker niet zal ophouden. De garage is wellicht de koele ruimte in de woning waar het vocht van de woning zelf zich op nestelt. Dichten van dit gat leidt tot condensatie in de kruipkelder waarvan noch plafond (gewelven) noch aansluitingen luchtdicht zijn. Daarnaast vindt u het maar normaal dat leidingen in een vochtige omgeving hangen? Gaat u eens met onze experts mee om roeste leidingen en aansluitingen te bekijken in kelders? condens is nooit goed voor een ruimte.

Paragraaf 2 spreekt  meteen uzelf tegen. De afkoeling is gering want de verluchting is gering. Hoe schikt u dan condensproblemen in de kruipkelder te vermijden? Oja, u vindt dit normaal? In een hedendaagse woning moet de vloer geïsoleerd zijn, maar ik denk niet dat TS over een geïsoleerde vloer beschikt, net zomin als 95% van de lezers van dit topic. Als uw vloer immers geïsoleerd is zal u geen condens op uw welfsels krijgen maar eerder een serieus muffe geur in de woning. De vochtigheid hoopt immers op in de lucht dan (behalve bij goede "trok" via de verluchtingsgaten, cfr wtcb)

U betwijfelt ten zeerste dat WTCB dergelijks voorschrijft? Als u mij uw emailadres via PB stuurt dan stuur ik u de hele presentatie voor betreffende ventilatie in kelders zodat u begrijpt dat wat u hier vertelt technisch fout is volgens de huidige bouwstandaarden.

Betreffende laatste reactie;

U heeft gelijk, als het water binnenkomt via de verluchtingsbuizen is het sowieso hemelwater en geen grondwater. Een volledige drainering van de tuin/terras kan de problemen met infiltrerend vocht volledig verhelpen. Kruipkelders zijn immers steeds boven grondwaterpeil gebouwd en werden zelfs meestal toegepast om een vlakke woning te bouwen op een niet vlakke ondergrond (lichte helling) ter versteviging van de stabiliteit van de woning.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
8 jaren geleden

@ Tibas,

Nogmaals, het ging om vocht in de kruipkelder en als gevolg van de open verbinding met de garage condensatie in de garage en in de woning.

Als je die verbinding luchtdicht afsluit dan is de vochtige kruipkelder niet langer de oorzaak. Als er dan nog condensatie is in de garage dan is dat een ander probleem, hoogstwaarschijnlijk is de oorzaak dan een gebrekkige ventilatie in de woning. Dat is een probleem waar ook aandacht aan moet worden geschonken, maar dat niets met dit probleem te maken heeft.

Luchtdicht afsluiten van de toegang tot de kruipkelder hoeft niet nadelig te zijn voor de ventilatie in de kruipkelder, een toegangsluik is nu eenmaal niet bedoeld als ventilatieopening, en zeker niet als ventilatie naar de woning toe. Om een kruipkelder te ventileren moeten andere voorzieningen getroffen worden, en die zijn hier ook aanwezig als ik het goed begrepen heb. Een luik is een luik en dat moet dicht zijn, een ventilatieopening is een ventilatieopening en die moet open zijn.

En het is inderdaad zeer veel voorkomend en praktisch onvermijdelijk dat in kruipruimtes op bepaalde momenten condens aan het plafond kan hangen. Dat is normaal ook geen probleem. Zo ook is het normaal (in oudere woningen) dat zich in de kruipruimte allerhande leidingen bevinden. Echter zal je daar nooit roestige leidingen vinden. Cv- leidingen zijn geisoleerd en warm, geen enkel risico op condens; waterleidingen zijn altijd in onroestbare materialen.

Als de vloer geisoleerd is heb je in tegenstelling tot wat jij zegt, net meer kans op condensatie, het plafond van de kruipkelder is dan immers kouder. Maar ook dan geen probleem.

Over die zogenaamde voorschriften van het WTCB: Je maakt denk ik de vergissing om gebruikskelders gelijk te stellen met kruipkelders. Maar goed, ik dank u voor het aanbod om de presentatie hierover door het WTCB op te sturen, ik bezorg u mijn mailadres.

0
roland s
roland s
8 55 Andere particulier
8 jaren geleden

Beste Sjarel Waarschijnlijk ben je niet veel in kruipruimtes geweest want dan zou u weten en vaststellen dat condens nefast is voor alle ledingen zelfs voor de santaire leidingen in galvanise.De zwakste punten doorgangen door muren en vloerplaat.Bij een slecht verluchte kruipruimte worden in de zomer de cv leindingen in de isolatie ook als de verwarming uitstaat  aan getast.Dus voor mij goede verluchting en condens vermijden en over het item waar het over gaat eerst een oplossing zoeken voor het water dat in de kruipruimte komt.

mvg Roland

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
8 jaren geleden

Wees gerust Roland, ik heb ooit veel meer in kruipruimte's geweest en gewerkt dan me lief is, ik weet echt wel waarover ik spreek hoor. Stellen dat af en toe condensatie in de kruipkelder nefast zou zijn voor alle leidingen klopt niet.

Maar ik ben wel net zoals jij voorstander van een goede verluchting in de kruipruimte om zoveel mogelijk condensatie te vermijden. Echter, maak je hierbij geen illusie's, op geregelde tijdstippen zal je ondanks die verluching, toch op bepaalde plaatsen nog condensatie krijgen en dit in zowat 90 % van de bestaande kruipruimte's. In die zin kan je dat dus als normaal en overmijdelijk beschouwen.

En hierbij moet men niet dadelijk aan doemscenario's gaan denken van doorroestende leidingen. .

Maar eigenlijk is dit een andere discussie. Het ging over de invloed van een vochtige kruipkelder op de garage en woning via een open verbinding, en daarop is antwoord gegeven. 

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
8 jaren geleden

.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Je gevel karakter geven met sidings? Lees hier alles over materialen, plaatsing, onderhoud en prijzen voor deze veelzijdige gevelbekleding.

Lees meer

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Is je gevel aan renovatie toe? Ontdek soorten gevelrenovatie, prijzen, premies en wat je zelf kan doen of beter overlaat aan een vakman.

Lees meer

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

De komende weken worden natter en kouder, en dat betekent meer kans op vocht in huis. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je vochtproblemen voorkomt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag