@ Tibas,
Nogmaals, het ging om vocht in de kruipkelder en als gevolg van de open verbinding met de garage condensatie in de garage en in de woning.
Als je die verbinding luchtdicht afsluit dan is de vochtige kruipkelder niet langer de oorzaak. Als er dan nog condensatie is in de garage dan is dat een ander probleem, hoogstwaarschijnlijk is de oorzaak dan een gebrekkige ventilatie in de woning. Dat is een probleem waar ook aandacht aan moet worden geschonken, maar dat niets met dit probleem te maken heeft.
Luchtdicht afsluiten van de toegang tot de kruipkelder hoeft niet nadelig te zijn voor de ventilatie in de kruipkelder, een toegangsluik is nu eenmaal niet bedoeld als ventilatieopening, en zeker niet als ventilatie naar de woning toe. Om een kruipkelder te ventileren moeten andere voorzieningen getroffen worden, en die zijn hier ook aanwezig als ik het goed begrepen heb. Een luik is een luik en dat moet dicht zijn, een ventilatieopening is een ventilatieopening en die moet open zijn.
En het is inderdaad zeer veel voorkomend en praktisch onvermijdelijk dat in kruipruimtes op bepaalde momenten condens aan het plafond kan hangen. Dat is normaal ook geen probleem. Zo ook is het normaal (in oudere woningen) dat zich in de kruipruimte allerhande leidingen bevinden. Echter zal je daar nooit roestige leidingen vinden. Cv- leidingen zijn geisoleerd en warm, geen enkel risico op condens; waterleidingen zijn altijd in onroestbare materialen.
Als de vloer geisoleerd is heb je in tegenstelling tot wat jij zegt, net meer kans op condensatie, het plafond van de kruipkelder is dan immers kouder. Maar ook dan geen probleem.
Over die zogenaamde voorschriften van het WTCB: Je maakt denk ik de vergissing om gebruikskelders gelijk te stellen met kruipkelders. Maar goed, ik dank u voor het aanbod om de presentatie hierover door het WTCB op te sturen, ik bezorg u mijn mailadres.