Beste,
Volgens wat ik op die foto zie is die vloer inderdaad veel te hoog geplaatst. Meestal zit de waterkering met net daarboven open voegjes gelijk met de onderkant van de dorpels. Hier ligt de vloer dus al minstens een steenlaag te hoog.
Om dit zeker te weten zou je op plaatsen naast het terras of aan een andere buitenmuur eens moeten onderzoeken op welke hoogte daar de waterkering en de open stootvoegjes zich bevinden.
In geval mijn vermoeden klopt dat kan het misschien inderdaad het beste zien om de vloer terug op te breken. Daarna zijn er verschillende oplossingen mogelijk:
- De vloer lager herleggen indien de onderliggende betonplaat hiervoor niet te hoog zit (vermoedelijk was dat de reden voor die hoogte).
- Een (dikkere) vloer terug leggen op dezelfde hoogte maar dan op tegeldragers en met open voegen (ook tussen muur en eerste tegel) zodat het regenwater door de voegen tot op de betonplaat kan lopen en tussen vloer en beton kan afstromen. Ook het water uit de spouw kan op die manier weg en de buitengevel kan zo ook geen water opslorpen van de terrasvloer.
- Een houten terrasvloer op dezelfde hoogte op een onderconstructie en met open voegen.
- Wegbreken van de betonplaat en met een nieuwe opbouw beginnen, eventueel zonder betonplaat.
Een oplossing zou ook kunnen zijn dat je enkel de tegels tegen de muur weghaalt en daar iets voorziet waardoor het water uit de spouw vrij weg kan (goot, drainering, grindbed...) al dan niet met een afdekrooster.
In verband met die projectontwikkelaar: Hij weet blijkbaar al van het probleem, ik zou hem dan mondeling toch nog meedelen dat je verplicht bent om hierover een aangetekende ingebrekestelling te versturen. Niet uit argwaan of uit slecht vertrouwen maar gewoon omdat je de zaken volgens de regels wilt aanpakken.
Een beetje diplomatie kan veel helpen in zulke gevallen.