Al dan niet dampscherm en welke afwerking bij voorkeur

16

Al dan niet dampscherm en welke afwerking bij voorkeur

Tsjorn
Tsjorn
#Muren · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste,

Ik heb reeds een "tuinhuis" geconstrueerd (zal worden verwarmd voor een pedicurepraktijk), die is opgebouwd mbv een oregonkader, opgevuld met glaswol 14cm (isoconfort). De buitenkant is afgewerkt met 18mm multiplex en vervolgens met houtcomposietplanken. Het plat dak "type warm dak" is geïsoleerd met 12cm PIR en vervolgens met EPDM afgewerkt. De vloer dient nog met 10cm XPS te worden afgewerkt. Hoe werk ik nu de muren af met of zonder dampscherm? Er wordt mij aangeraden het dampscherm Vario KM Duplex te gebruiken daar de buitenkant reeds volledig luchtdicht is door de multiplex. Is dit de beste oplossing? Ik heb tevens de intensie de binnenkant af te werken (bij voorkeur geen gipsplaten tenzij dit beter zou zijn) met hout zoals multiplex of groene MDF-platen. Wat is de beste oplossing in mijn geval? Ondertussen heb ik vernomen dat de luchtdichte buitenschil niet ideaal is. Ik had tevens het idee een luchtontvochtiger te installeren indien de ruimte wordt benut/verwarmd. Gezien de moeilijke aansluiting van het eventueel te nog installeren muur-dampscherm thv het plafond zou ik dit dampscherm over het plafond verder laten lopen : is dit een probleem daar reeds een dampscherm onder de plafondisolatieplaten ligt?

Alvast dank voor de studie. Ik heb tevens 2 foto's meegestuurd.

Met vriendelijke groeten!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/35231/sam0002.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6ec6059e503cb097e94b833f15595a17https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/35231/sam0143.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0bbbf0e0da699d7b0d6e461785b8687f
1
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
8 jaren geleden

.

1
Keon
Keon
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

.

1
Keon
Keon

.

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel

D-ventilatie voor 1 kamer lijkt me interessant maar welk merk verkoopt zoiets?

Er zijn er verschillenden, klik maar eens op "decentrale ventilatie met warmteterugwinning".

Ik meen zefs dat een regelmatige bezoeker/delnemer van het forum hier dat ook aanbiedt.

1
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel

Wij installeren dergelijke units, www.lifecomfort.be

1
Keon
Keon

.

Alle reacties

0
Keon
Keon

.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel

Er zijn er verschillenden, klik maar eens op "decentrale ventilatie met warmteterugwinning".

Ik meen zefs dat een regelmatige bezoeker/delnemer van het forum hier dat ook aanbiedt.

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel

Wij installeren dergelijke units, www.lifecomfort.be

0
Tsjorn
Tsjorn
0 15 Verbouwer
8 jaren geleden

Heb alle dampdoorlatende producten die je opnoemt eens gegoogled.... Ongelooflijk wat er allemaal op de markt is...elk bedrijf biedt wel iets. Wat de gevelfolie betreft, merk je op dat ik de juiste zijde naar binnen/buiten dien te plaatsen. Ik vroeg mij al af of deze folie niet alleen vocht van binnen naar buiten toelaat maar ook omgekeerd plaatsvindt? Of kan dit slechts op 1 richting? Ik overweeg om met een boormachine ronde gaten te boren (snel werken) in elk segment en enkele gaten boren tussen alle segmenten (bvb 10mm) of is dit overbodig? Elk segment is ongeveer 35cm op 100cm. Hoeveel gaten zou ik per segment moeten uitboren ; en indien slechts 1/segment waar zou je die dan boren onderaan of bovenaan van het segment of is dit niet van belang?

0
Keon
Keon

.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een huis kopen? Zo controleer je op vochtproblemen in huis

Een huis kopen? Zo controleer je op vochtproblemen in huis

Op huizenjacht? De winter is de ideale periode, want dan stuit je sneller op gebreken. Met dit stappenplan spoor je makkelijk vochtproblemen in huis op.

Lees meer

Schimmel verwijderen? Zo pak je het zelf grondig aan

Schimmel verwijderen? Zo pak je het zelf grondig aan

Ontdek hoe je schimmel veilig kan verwijderen en voorkomen in je badkamer, slaapkamer en kelder. Handige tips, middelen en een stappenplan!

Lees meer

Prijs van gevelreiniging: wat kost het en waarmee hou je best rekening?

Prijs van gevelreiniging: wat kost het en waarmee hou je best rekening?

Ontdek de prijs van gevelreiniging en welke factoren een impact hebben op de prijs. We zetten de prijs per methode op een rij.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag