Vals plafond met isolatie, dient pleisterlaag van welfsels verwijderd te worden?

18

Vals plafond met isolatie, dient pleisterlaag van welfsels verwijderd te worden?

Jones87
Jones87
#Isolatie · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste,

Doordat ik een steunmuur heb weggehaald en vervangen door een peutrelle ga ik een verlaagd plafond steken. Ik dacht dit met gyproc te doen en er ook 6 cm isolatiewol in te steken . Voornamelijk voor akoestische isolatie met het verdiep, het is een huis van 1960 met betonnen welfsels.

De welfsels zijn nog bepleisterd op het gelijkvloers.Nu is mijn vraag als je je plafond gaat isoleren dient de bepleistering dan verwijderd te worden? Of is dit enkel als de isolatie deze zouden raken.

Bij een gyprocvoorzetwand met isolatie dient de muur wel pleistervrij te zijn, daarmee dat ik het mij afvraag. Van de muren heb ik overal al de pleister afgekapt, maar de pleister van het plafond is steviger en moeiliker te verwijderen.

Groetjes,

Jonas

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

"In de deuren akoestische roosters voorzien als doorvoeropening van natte naar droge ruimten."

Gewoon de deur 1 tot 1,5 cm inkorten onderaan is net zo goed, veel goedkoper en minder storend.

Als je de bezetting hebt afgekapt is de muur minder vlak. Het is dan belangrijk dat je de (halfzachte) isolatie goed laat aandrukken tegen de muur om zo weinig mogelijk holle ruimte's tussen isolatie en muur te houden. Het contact moet zo innig mogelijk zijn.

1
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
8 jaren geleden

.

Alle reacties

0
Charel
Charel
8 jaren geleden

Over het afkappen van 80 cm plafondpleister ben ik helemaal niet overtuigd van het nut ervan. Ik heb zelfs de grootste twijfels of het wel nuttig is bij de muren.

Een huis van 1960 zou best wel eens met een leempleister kunnen afgewerkt zijn (bruine onderlaag met strovezeltjes) in plaat van met het hedendaags gebruikte gips. Een leempleister is dan net weer goed als contactvlak met de isolatie.

Je ziet: binnenisolatie is niet zo evident, er zijn onnoemelijk veel aandachtspunten en dus ook onnoemelijk veel punten waarop het kan mislopen terwijl het in het beste geval nog altijd niet optimaal kan zijn.

Met één punt ben ik het alvast wel helemaal eens met Keon: een ventilatiesysteem is zeker bij binnenisolatie van het grootste belang, en dan bij voorkeur een dat constant werkt.

0
Jones87
Jones87
0 6 Verbouwer
8 jaren geleden

Momenteel ben ik bezig met alles te slijpen voor de elektriciteit(potjes en sleuven)

De wanden ben ik van plan te isoleren met isover comfortpanel 7 cm , waar een snede in is zodat 2 cm tussen je profiel en de muur zit en 5 cm tussen de profielen. Hier een dampscherm tegen de profielen en gyproc ertegen.

Mijn plafond dacht ik ook met gyrpoc te doen , eerst een draagstructuur uit gyproc profielen daar rotswol tussen, of ook isover comfortpanel. indien nodig dan een dampscherm tgen de profielen en afwerken met gyprocplaten.

De binnenmuren zelf worden gewoon bepleisterd.

Van ventilatiesysteem ga ik voor systeem C. In de deuren akoestische roosters voorzien als doorvoeropening van natte naar droge ruimten. Ik weet ook dat systeem D beter is en warmteterugwinning hier mogelijk is. Dit is ook complexer en moeilijker te plaatsen en duurder in aankoop en onderhoud.

0
Charel
Charel
8 jaren geleden

"In de deuren akoestische roosters voorzien als doorvoeropening van natte naar droge ruimten."

Gewoon de deur 1 tot 1,5 cm inkorten onderaan is net zo goed, veel goedkoper en minder storend.

Als je de bezetting hebt afgekapt is de muur minder vlak. Het is dan belangrijk dat je de (halfzachte) isolatie goed laat aandrukken tegen de muur om zo weinig mogelijk holle ruimte's tussen isolatie en muur te houden. Het contact moet zo innig mogelijk zijn.

0
Keon
Keon
8 jaren geleden

.

0
Jones87
Jones87
0 6 Verbouwer
8 jaren geleden

Is een metalstudwand dan zo slecht, ik ken mensen die ook een heel huis aan de binnenzijde geisoleerd hebben met voorzetwanden.

Omdat als je die 2 cm die tussen de stud en de muur komt niet goed is aangebracht de isolatiewaarde helemaal teniet gedaan wordt?

Ik heb zo een één daagse workshop gevolgd om kennis te maken met gyrpoc en hier zeiden ze dat een houten voorzetwand meer leeft (uitzetten en krimpen) dan metal studs? en dat je bij een houten frame afgewerkt met gyproc , je makkelijk gebarste voegen tussen de gyrpocplaten hebt.

Bedoel je dan om de houten balkjes te plaatsen zoals een frame bij een metal stud wand. Of ze gewoon rechtstreeks op de te isoleren muur vastschroeven? Mss ook een mogelijkheid om eerst xps platen(2cm) te verlijmen tegen de te isoleren muur, dan een houten frame(5cm), hier halfharde rotswol(glaswol) platen tussen en dan met gyproc (of eerst met osb en dan met gyproc)afwerken.

De ramen worden vervangen, moet ik wel zien dat ze luchtdicht zijn afgewerkt. De rolluiken ga ik ook vernieuwen en deze proberen luchtdicht aan te sluiten tegen de binenmuur en langs binnen isoleren met xps.

Is het een goede optie om toevoerroosters (transitvents van renson 5 standen manueel te bedienen) te voorzien in de rolluikkast, ik zal wsl niet voldoende ventilatie hebben als mijn enige opening de lintopening in de rolkast is.

In ieder geval nog veel stof tot nadenken.

0
Keon
Keon
8 jaren geleden

.

0
Charel
Charel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Uit die voorstelling van die mijnheer mag je niet zomaar concluderen dat in alle gevallen de isolatiewaarde van isolatie met metalstuds 85 % achteruit zou gaan. Dat klopt niet.

Trouwens in die voorstelling zit het metaal als verbinding tussen de koude en de warme kant van de muur, daar is het een regelrechte koudebrug, wat niet zo is als er isolatie tussen metalstud en de muur zit. Ik zou dat trouwens ook doen met houten profielen, want ook die kunnen als koudebrug fungeren.

Ik wil hier trouwens geen promotie voeren voor metalstuds, integendeel, zelf geef ik bijna altijd de voorkeur aan houten frame's. Je hoeft daarbij echt geen schrik te hebben van meer barsten.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag