Elektrische vloerverwarming
Wij hebben in 1983 een (grote) halfopen woning gebouwd. Wij kozen voor elektrische vloerverwarming met accumulatie, uitsluitend met nachttarief.
Die verwarmingstechniek werd toen enorm aanbevolen, zowel door installateurs als overheid. Goedkoop als installatie en gemakkelijk te plaatsen, kan niet kapot, ideale verwarming, niet vervuilend, geen onderhoudskosten. Voorwaarde was wél goede isolatie.
Destijds waren de normen enigszins anders dan nu, alhoewel...De ruwbouw werd opgetrokken met Duroxblokken(Ytong) als binnenspouw, een geïsoleerde spouw van 7cm met 5cm isolatie en 2cm luchtspouw. De buitengevel is een gevelsteen.
De isolatie van de vloeren van het gelijkvloers was belangrijk. Daarop kwam argex met slappe beton om de leidingen op te vullen, daarbovenop kyftbeton, de verwarmingskabels en terug kyftbeton. Een chape met stenen vloer als laatste.
Ook de bovenverdieping werd zo aangelegd, zij het zonder vloerisolatie(straling naar beneden) en de kabellussen verder uit mekaar. Alleen in de badkamer lagen de kabels dichter bij elkaar. De verwarming boven was nodig voor drie studerende kinderen.
Welnu, tot nu toe heb ik nog geen aangenamere verwarming gevoeld. Gans onze woning, ook de meubels, voelen aangenaam warm aan. Geen last van koude 's morgens noch 's avonds. De 's nachts opgeladen accumulatiewarmte geeft meestal voldoende af. In echt koude periodes en in het tussenseizoen zorgt een houtkachel voor bijverwarming. Ook hebben we enkele kleine elektrische convectoren die bijna niet nodig zijn en heel weinig plaats innemen. Mmm! De badkamer heerlijk warm 's morgens!
De kostprijs is niet laag, zeker niet met de steeds stijgende elektriciteitsprijzen, maar onze woonomgeving wordt niet vervuild. Spijtig is dat we momenteel zowat als paria's worden beschouwd!
Comfort is heus wat geld waard. De enkele honderden euro's die we ventueel meer zouden "verstoken" zijn in feite te verwaarlozen, rekening houdend met onnodige en absurde uitgaven die soms gebeuren bij gezinnen.
Mij lijkt het absurd dat elektrische wagens en warmtepompen zó opgefleurd en aangemoedigd worden, alhoewel deze energie óók moet opgewekt worden! Dit in tegenstelling met de even weinig vervuilende accumularieverwarming. Komt er nog bij dat het elektrisch verbruik gebeurt in de daluren.
Voor mij lijkt verwarming (én vervoer) op basis van fossiele brandstoffen heel vervuilend, zeker ook in onze woonomgeving, bovendien eindig...
Daarom ook mijn vraag: hoe komt dit?