Investering isolatie dak niet de moeite?

7

Investering isolatie dak niet de moeite?

André37
André37
#Isolatie · 8 jaren geleden

Iedereen zegt dat je dak goed isoleren de beste investering is.

Maar als we ons plat dak van 190 m2 willen laten isoleren met vb 12cm isolatie, kost ons dat 35000 EUR, alles inbegrepen.

Ik snap niet hoe ze dat een goede investering zouden kunnen noemen. Wat je jaarlijks bestaart (stel 500 EUR) op je energiefactuur, weegt toch niet op tegen deze gigantische kostprijs? Dan zou ik 70 jaar volle bak kunnen stoken (35 000 EUR/ 500 EUR)?

Maak ik een denkfout of wat is jullie mening?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
8 jaren geleden

Da's natuurlijk wel een offerte om je plat dak volledig te vernieuwen (met EPDM (rubber), afwerkprofielen etc etc - veronderstel ik).   De isolatieplaten maken slechts een deeltje uit van de kostprijs.  Zolang je plat dak niet aan vernieuwing toe is zou'k inderdaad de kost uitstellen.  Wat is je huidige jaarlijkse verwarmingskost (of m³ gasverbruik / l stookolieverbruik) 

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
8 jaren geleden

Je hebt volgens mij een nulletje teveel geplaatst bij de kostprijs van het laten isoleren. Dus eerder in de buurt van 3500 €.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De isolatie in dit geval houdt waarschijnlijk ook in dat u een nieuwe dakbedekking legt (en niet van de goedkoopste) en dit maakt natuurlijk het project heel duur.

Voor een oppervlakte van 190m² moet je toch al een goede dakwerker kunnen vinden die de klus klaart voor 20.000€ (isolatie + EPDM).

Voor het geval dat het een betonnen dakplaat is en de dakbedekking is nog in goede staat, is er een andere oplossing nl. het omgekeerd dak. Hier plaatst u de isolatie boven op de dakbedekking, een worteldoek en daarbovenop als balast keien. Voorwaarde is wel dat de isolatie niet hygroscopisch is: BASF Styrodur is hiervoor goed geschikt. Men moet rekening houden dat de isolatie gemiddeld 10% lager ligt omdat bij regen het water deels doorsijpeld naar de dakbedekking en zo warmte onttrekt aan de onderliggende kamers. Bij droog weer of  vorst heb je dat verschijnsel niet en profiteer je van een volledige isolatie.

0
André37
André37
0 2 Verbouwer
8 jaren geleden

Zo'n 4000l mazout per jaar

0
André37
André37
0 2 Verbouwer
8 jaren geleden

Tis met afbraak oude roofing, plaatsing isolatie en nieuwe roofing en afwerking met profielen etc...er zit nu geen isolatie op t dak, enkel geïsoleerd beton (Argex).

0
Caroline - Energieteam
Caroline - Energieteam
1 5 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste André,

Een prijs van € 184 per m² is een vrij hoge prijs. Voor het isolatiemateriaal op zich (dus zonder werk en andere kosten) zou u, bij een R-waarde van 4,5, wat is vereist om in aanmerking te komen voor de premie voor dakisolatie, tussen € 20 en € 70 betalen, afhankelijk van het soort isolatiemateriaal en de kenmerken ervan.

Blijkbaar is de prijs van de dakbedekking in de (hoge) prijs inbegrepen. Als die daadwerkelijk aan vervanging toe is, mag die € 184 uiteraard niet alleen aan het isoleren van het dak worden toegewezen en dus niet mee worden verrekend in de terugverdientijd. Als een herstelling of vervanging moet gebeuren, moet die gewoon gebeuren; dan wordt er niet gerekend in termen van terugverdientijd.

Het is aangewezen om een aantal andere bestekken te vragen om een goedkopere aannemer proberen te vinden.

Vriendelijke groeten,

Caroline (Test-Aankoop Energie)

--> Test-Aankoop is een partner van Livios, met expertise in isolatie en energie in het algemeen. Voor meer advies over isolatie en de groepsaankoop Isolatie: www.test-aankoop.be/actiebespaarenergie 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag