Sorry hoor Keon, maar dit kan ik helemaal niet bijtreden. Geen dampscherm aan de binnenzijde ? Ik noem OSB-platen of multiplexplaten echt geen dampscherm. In het vlak van de platen zou het nog kunnen lukken, maar wat met de naden wetende dat die platen "leven" en de naden dus nooit onbeweeglijk blijven ? Met gipsplaten zou het nog lukken, want gips houdt inderdaad vocht vast (in gips zit trouwens water in kristalijne toestand vervat) en wordt daardoor meer dampdichter dan in droge toestand, maar er mogen dan geen gaten in zitten (stopcontacten of spots bijvoorbeeld) of barsten (naden !). Het beste dampscherm dat gekend is in de bouwwereld is aluminiumfolie omdat dit de laagste MuD-waarde heeft, zelfs pe-folie laat iet of wat damp door, maar dit wordt meestal genegeerd omdat het minimaal is en omdat pe-folie gemakkelijker te plaatsen is dan aluminiumfolie. Maar houtachtige dampschermen ? De bedoeling van een dampscherm is om damp tegen te houden (zoals de naam het zegt) zodat die niet aan de koude kant van de isolatie kan geraken, dus luchtdicht maken. Uiteraard moet je tegelijk aan een degelijke ventilatie denken, anders creëer je een ongezond binnenklimaat. Niet enkel doordat er anders geen vocht wordt afgevoerd, doch ook geen CO2 en andere schadelijke stoffen die in onze woning terecht komen (zoals Radongas).
Ik hoor je al zeggen: de wanden moeten kunnen ademen. Aan de buitenzijde moet dat idd kunnen zodat eventueel ingesijpeld vocht terug weg kan, maar aan de binnenzijde van de isolatie mag er absoluut geen warme lucht (die veel vocht kan bevatten) naar de koude zijde van de isolatie migreren om daar te gaan condenseren met lekkages naar binnen toe tot gevolg, schimmelvorming in het isolatiepakket (zeker als die uit natuurlijke materialen bestaat), zwamvorming (wat zeer destructief kan zijn), ...
Ook je idee om in de winter de massa langs buiten te plaatsen om zo het buitenklimaat te regelen kan ik niet bijtreden. Hoe kan je nu die immense buitenruimte gaan regelen met de gevel van je woning ? Daarbij komt dat je je constructie blootstelt aan de buitenomgeving en weersinvloeden.
En waarom zou iets dat in de zomer je voordeel geeft, nadeel geven in de winter ? Een massieve muur kan in de winter net zo goed warmte vasthouden als dat die in de zomer koelte vasthoudt. Dat is immers eigen aan materialen met accumulatievermogen. Kijk maar naar een betonnen terrasvloer: in de zomer blijft die 's avonds nog lang warmte afgeven, in de winter blijft sneeuw en ijs er veel langer op liggen dan op andere plaatsen.
Een spouwmuur is niet echt een voorbeeld van waarom isolatie tussen 2 muren zit. Dit muurtype ontstond omdat men vroeger bij volsteense buitengevels aan de regenzijde steeds vochtige muren had. Eerst is men er dan een halve steen langs binnen gaan voorzetten om langs binnen toch een droge wand te hebben, maar dan had men het probleem dat de houten balkkoppen gingen rotten in de natte (dragende) buitenmuur. Dan is men het gaan omdraaien: draagconstructie langs binnen (weg van de weersinvloeden !!!) en halve steen langs buiten. Pas in de jaren 70 is men er isolatie in beginnen plaatsen toen de oliecrisis de energieprijzen voor het eerst de hoogte in jaagde. En dan begonnen de problemen met gevelstenen die geen warmte meer van binnenuit kregen en begonnen stukvriezen. Je kon dus niet meer eender welke gevelsteen gebruiken. Enkel die die bestand zijn tegen weersinvloeden (!!!).
Kreon, ik wil je met dit alles niet aanvallen of afschieten of wat dan ook, maar ik heb zoveel schadegevallen gezien, waar deze basisregels met de voeten getreden werden dat ik Tom en anderen toch wil behoeden voor zulke triestige bouwperikelen.
Grtz
Paul