Afwatering raamdorpels (natuursteen)

2

Afwatering raamdorpels (natuursteen)

Stijn DM
Stijn DM
#Muren · 8 jaren geleden

Beste

Het plaatsen van de ramen en raamdorpels (natuursteen) hebben wij uit handen gegeven aan ervaren aannemers.

Echter, de raamdorpels waterden verkeerd af (naar de raamkant). De metser geeft aan dat dit het gevolg was van een gebrek aan ondersteuning van de (kamerhoge) ramen. Ik kan dit best begrijpen aangezien de dorpels enkel steunen op de gevelsteen. Volgens hem is ofwel de plaatser van de ramen, ofwel de Architect aansprakelijk. 'De Architect had op het bouwplan duidelijk moeten aangeven op welke manier ik de dorpels moest ondervullen om verzakken te vermijden ofwel had de schrijnwerker de ramen moeten ondervullen zodat de dorpels niet het gewicht moesten dragen.'

De metser heeft achteraf toegegeven dat hij op voorhand wist dat deze manier van uitvoeren problemen zou geven. Hij heeft hierover toen echter niets gezegd omdat dat het zijn verantwoordelijkheid niet was.

Na maandenlange discussie werd volgende uitgevoerd:

- plaatsing pootjes onder de ramen door de schrijnwerker

- herplaatsing dorpels door de metser (heeft er maanden over gedaan, verschillende dorpels beschadigd...)

Tot onze verbazing werden de dorpels echter opnieuw verkeerd geplaatst. De afwatering naar binnen toe is kleiner geworden maar is er nog steeds bij verschillende dorpels. Andere liggen pas. Volgens de metser is dit het best haalbare resultaat en valt dit binnen de toleranties maar ik kan me moeilijk inbeelden dat toleranties zo ruim zijn dat de functionaliteit vervalt. Bovendien, zo zegt hij, heeft hij deze werken uitgevoerd uit goede wil, zonder enige verplichting en is mijn klacht over de uitvoering dus helemaal onterecht.

Ik lees overal online dat de helling van dorpels minimum 5% moet bedragen. Het is me echter niet duidelijk of dit een wettelijke verplichting is en of hierop nog bepaalde toleranties toegepast kunnen worden en desgevallend, welke.

Mijn vragen:

- Welke partij is hier verantwoordelijk voor oplossing van het probleem?

- Is er een ombudsdienst of dergelijke die mij kan bijstaan in het contact met deze partij?

- Wat zijn de wettelijke technische normen?

- Is dit (in tegenstelling tot wat de metser beweert) een discussie die ik kan 'winnen'?

Alvast hartelijk bedankt!

Mvg

Stijn

Alle reacties

0
Joklus
Joklus
0 8 Andere professioneel
8 jaren geleden

U geeft hier niet aan dat het om een nieuwbouw of een renovatie gaat, maar in dit geval lijkt het mij aangewezen dat U het best beroep doet op de architect om dit uit te klaren. Doorgaans worden de dorpels geplaatst door de aannemer volgens instructie van de architect en pas nadien worden er maten genomen voor de fabricatie van de ramen. Indien de raamconstructeur ramen plaatst op een onstabiele dorpel is de raamconstructeur hiervoor verantwoordelijk.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Steenstrips plaatsen? Wat je moet weten over prijs, isolatie en regels

Steenstrips plaatsen? Wat je moet weten over prijs, isolatie en regels

Alles over steenstrips: soorten, prijzen, toepassingen, plaatsing en onderhoud. Ideaal voor renovatie of nieuwbouw

Lees meer

Gyproc plaatsen: 6 fouten die je moet vermijden

Gyproc plaatsen: 6 fouten die je moet vermijden

Gyproc plaatsen is populair bij doe-het-zelvers, maar er worden vaak fouten gemaakt die gemakkelijk te vermijden zijn. We geven je enkele tips!

Lees meer

Leien gevelbekleding: soorten, stijlen en slimme tips

Leien gevelbekleding: soorten, stijlen en slimme tips

Ontdek alles over leien gevelbekleding: soorten, stijlen, plaatsing, prijs, isolatie, fouten én of je het zelf kan plaatsen of beter laat plaatsen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag