6

Gevel op fundering of niet?

ICCCCC
ICCCCC
#Fundering · 8 jaren geleden

Hallo, ik zit in de richting architectuur en ik moet en funderingsvoet uittekenen (samenkomst van een wand met de vloer (fundering). Mijn vraag is of het mogelijk is dat uw gevelafwerking niet rust op uw fundering? De gevelafwerking is natuursteen. En ook, is een cellenbeton nuttig als je werkt met een spouw? Hopelijk krijg ik snel antwoord! Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
8 jaren geleden

.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
8 jaren geleden

Wel, ik zie dat je jezelf profileert als "architect" op dit forum... onthou dat het "zich onterecht aanmeten van titels en diploma's" een strafbaar feit is, dus uw profiel asap aanpassen.

U al studeer je "architectuur" dat maakt je nog geen architect...

Om dan op vraag te antwoorden...

Natuurstenen gevelafwerking kan tegenwoordig ook met steenstrips en die rusten niet rechtstreeks op de fundering.

Cellenbeton is een zeer capillair materiaal, dus een spouw is zeker nuttig.

Nochtans is het bouwen van woningen met massieve muren in cellenbeton en zonder spouw een vaak voorkomende en ook zeer te overwegen manier van bouwen. Op die manier is een spouw niet nuttig. Wat de capillariteit van het materiaal hierbij van doen heeft snap ik niet.

Ook als je werkt met een spouw kan een binnenspouwblad uit cellenbeton nuttig zijn, het verminderd alvast de warmteverliezen ten opzichte van een traditioneel gebakken snelbouw.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
8 jaren geleden

.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
8 jaren geleden

Wat de capillariteit van het materiaal hierbij van doen heeft snap ik niet.

Als onze student goed heeft opgelet tijdens het vak "constructieleer" dan zal hij/zij u dat moeten kunnen uitleggen ;-)

Als dat daar inderdaad is gesteld met daarbij de nodige uitleg waarom een spouw nuttig/nodig zou zijn omwille van de capillariteit van cellenbeton . Maar dat is niet zo.

Maar goed, misschien kan jij dat dan uitleggen.

0
Robbe8
Robbe8
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Wel, ik zie dat je jezelf profileert als "architect" op dit forum... onthou dat het "zich onterecht aanmeten van titels en diploma's" een strafbaar feit is, dus uw profiel asap aanpassen.

U al studeer je "architectuur" dat maakt je nog geen architect...

Om dan op vraag te antwoorden...

Natuurstenen gevelafwerking kan tegenwoordig ook met steenstrips en die rusten niet rechtstreeks op de fundering.

Cellenbeton is een zeer capillair materiaal, dus een spouw is zeker nuttig.

Goedemiddag,

Eveneens ik ben geïnteresseerd te weten wat capilariteit van cellenbeton te maken heeft met een spouw... ik ben dan geen professioneel zoals jullie, en bedenk dan zomaar, ok cellenbeton zuigt vocht makkelijk aan, om grondvocht te voorkomen gebruik ik dan maar een vochtscherm onder de eerste cellenbeton laag. Rest er nog de luchtvochtigheid... een gezond huis heeft altijd een minimum vochtigheidsgraad nodig, alsook verluchting enz.... is er teveel vocht neemt de cellenbeton deze wel op, waardoor lucht droger wordt en sneller opwarmt om vervolgens het naar buiten af te scheiden. (dit wel gezegd zijnde, moet de cellenbeton wel op die wijze afgewerkt worden dat zijn ademende functie naar buiten toe nog mogelijk is).

Redeneer ik verkeerd, staat het u vrij de volgens u onoverkomenlijke relatie tussen cellenbeton en spouw toe te lichten.

M.v.g.,

Robbe8

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag