Wel, ik zie dat je jezelf profileert als "architect" op dit forum... onthou dat het "zich onterecht aanmeten van titels en diploma's" een strafbaar feit is, dus uw profiel asap aanpassen.
U al studeer je "architectuur" dat maakt je nog geen architect...
Om dan op vraag te antwoorden...
Natuurstenen gevelafwerking kan tegenwoordig ook met steenstrips en die rusten niet rechtstreeks op de fundering.
Cellenbeton is een zeer capillair materiaal, dus een spouw is zeker nuttig.
Goedemiddag,
Eveneens ik ben geïnteresseerd te weten wat capilariteit van cellenbeton te maken heeft met een spouw... ik ben dan geen professioneel zoals jullie, en bedenk dan zomaar, ok cellenbeton zuigt vocht makkelijk aan, om grondvocht te voorkomen gebruik ik dan maar een vochtscherm onder de eerste cellenbeton laag. Rest er nog de luchtvochtigheid... een gezond huis heeft altijd een minimum vochtigheidsgraad nodig, alsook verluchting enz.... is er teveel vocht neemt de cellenbeton deze wel op, waardoor lucht droger wordt en sneller opwarmt om vervolgens het naar buiten af te scheiden. (dit wel gezegd zijnde, moet de cellenbeton wel op die wijze afgewerkt worden dat zijn ademende functie naar buiten toe nog mogelijk is).
Redeneer ik verkeerd, staat het u vrij de volgens u onoverkomenlijke relatie tussen cellenbeton en spouw toe te lichten.
M.v.g.,
Robbe8