Voorontwerp dat niet aan de verwachtingen voldoet

13

Voorontwerp dat niet aan de verwachtingen voldoet

minne
minne
#Ontwerp · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hallo,

Mijn vriend en ik sloten een contract af voor een voorontwerp met een architect.
De architect kwam op bezoek in ons nieuwe huis, we stuurden hem een Pinterest-bord en zetten ook enkele wensen op mail waaraan het ontwerp moest voldoen (ruimte voor 2 fietsen, douchebad, afgesloten bureau, ...).
Nu kregen we verleden week het voorontwerp maar houdt die met de zaken die we op mail zetten geen rekening. Ook enkele andere zaken die we zeker mondeling hadden vermeld alsook op het Pinterest-bord zichtbaar zijn, waren anders in het voorontwerp (bv. parket ipv betonvloer beneden). Het budget werd ook overschreden, en dan zat er nog niet eens een keuken in. Het Pinterest-bord leek hij duidelijk niet bekeken te hebben.

We voelen dus niet aan alsof die op onze maat een voorstel heeft uitgewerkt.
Op basis van nog enkele andere uitspraken gaf hij ons geen vertrouwen voor een goede verdere samenwerking. We hebben de samenwerking dan ook stopgezet.

Voor het voorontwerp wensen we niet te betalen aangezien hij hier niet geluisterd heeft. Onze wensen waaraan niet werd voldaan staan ook op mail.

Mijn vraag: kunnen wij weigeren dit te betalen of is dit verloren moeite?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Groeten,

Tine

1
Charel
Charel
932 5444 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Tja, het hangt er natuurlijk van af welke afspraken jullie hebben gemaakt ivm het ereloon. Meestal wordt overeengekomen dat het ereloon een percentage is van de uiteindelijke bouwkost of hetgeen ik prefereer, een vast overeengekomen bedrag voor een vast omschreven prestatie.

Bij beide systemen is dan een voorontwerp inbegrepen, hoe dikwijls dat ook moet worden aangepast. Hoe beter de communicatie tussen architect en bouwheer hoe minder werk de architect moet steken in het voorontwerp, hoe minder hij dit zal moeten aanpassen.

Als je moet betalen per uur dat er aan een voorontwerp moet gewerkt en aangepast worden dan heb je gewoon een zeer slechte afspraak gemaakt, maar volgens mij wel een afspraak waar je je aan moet houden.

Nu zou die architect van slechte wil kunnen zijn of gewoon niet goed hebben geluisterd, maar voor hetzelfde geld beweert hij dat zijn voorontwerp exact is wat hij van jullie heeft begrepen. En dan?

Moeilijk ! Heb je met de architect het voorontwerp eigenlijk al besproken, en heb je al laten weten dat het niet strookt met wat je hebt aangegeven? En hoe was dan zijn reactie?

1
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect

Idd, ik moet Sjarel hierin bijtreden.  OK, de architect heeft niet (goed) geluisterd naar jullie wensen en heeft iets anders voorgesteld.  Wellicht is dit voorontwerp in zijn ogen beter, esthetischer, moderner, ... en wil hij jullie iets voorhouden hoe het ook kan, al is dat wars van wat jullie vragen.  Grote kunstenaars hebben dit in het verleden ook gedaan en daarmee hun opdrachtgevers/sponsors soms voor het hoofd gestoten.  En architectuur is nu eenmaal 1 van de 7 kunsten.

Ik zou inderdaad praten met de architect.  Vragen waarom hij dit voorontwerp naar voor schuift en jullie wensen negeerde.  Maar hem zomaar aan de deur zetten omdat hij met een 1ste voorontwerp niet juist zit in jullie ogen is mijns inziens contractbreuk en dat kan je geld kosten.  In jullie contract werd immers voorzien dat het voorontwerp bijgewerkt kon worden.  Dat moet dan ook gebeuren.

1
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel

.

Alle reacties

0
minne
minne
0 5 Verbouwer
8 jaren geleden

Dag Paul,

Bedankt voor je mening.

Dat van die appel was trouwens niet onrespectvol bedoeld.
De vergelijking ging vooral over iets anders krijgen dan je gevraagd hebt.

Groeten,

Tine

0
59 379 Architect
8 jaren geleden

Geen probleem hoor, maar ik moest dat toch even benadrukken.  Een voorontwerp is een proces van mekaar zoeken, voorstellen lanceren, ideeën ook, ... om uiteindelijk tot een oplossing te komen die goed zit.  Fruit kopen is dat dus niet.  Dat is kiezen wat voor handen is, inpakken en betalen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag