Huis kopen: Is dit een goede onderhandelingstechniek?

4

Huis kopen: Is dit een goede onderhandelingstechniek?

Navsea
Navsea
#Bouwpartners · 8 jaren geleden

Ik ben van plan om de volgende onderhandelingstechniek toe te passen.

Situatie: Het immokantoor heeft een bod gekregen 8% onder de vraagprijs.

Mijn voorstel:
1. Ik geef een bod van 2% onder de vraagprijs, onder voorwaarde dat er onmiddelijk een verkoopsovereenkomst wordt getekend.
2. Ik geef een bod van 5% onder de vraagprijs, die een week geldig is

Uitkomst:
Optie 1:
- Ik ben tevreden om het huis te kopen voor deze prijs
- De potentiele kopers kunnen niet tegen elkaar worden uitgespeeld
Optie 2:
- Als de andere koper afhaakt, heeft de verkoper een bod 3% lager dan als hij Optie 1 gekozen had.
- Als de andere koper hoger bied, dan is die ofwel lager dan mijn hoogste bod, ofwel hoger dan mijn hoogste bod

Conclusie:
Als iedere mogelijkheid even veel kans heeft dan ben ik tevreden in:
- Tussen optie 1 & 2: 50% kans op elke optie: Als optie 1 --> Ik ben tevreden
- In optie 2 ben ik in 50% van de gevallen tevreden, andere 50% niet (de andere koper bied hoger).Dit betekent dat ik in 75% van de gevallen tevreden ben.

Houdt dit steek?

Bijkomende vraag:
Is het zo dat als de vraagprijs wordt geboden het huis onmiddelijk verkocht wordt? Zonder dat andere potentiele kopers verwittigd worden? Ik zou dit vreemd vinden, maar iemand heeft dit gehoord van een makelaar.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

Ten eerste vraag ik me al af hoe je weet dat een andere kandidaat-koper een bod van 8% onder de vraagprijs heeft gedaan. Dat kan net zo goed een truc zijn van de makelaar. Want jij bent wellicht niet de enige die spelletjes (strategietjes) wil spelen.

Trouwens, als iemand inderdaad een bod heeft gedaan van amper 8 % onder de vraagprijs dan zit het er dik in dat die minstens de vraagprijs wil betalen, dat verschil is veel te klein, dat is maar voor de vorm geweest. Zo ook zijn die 5 % en 2 % minder in feite een lachertje. Het is voor iedereen duidelijk dat jij net zo goed dan de volledige vraagprijs wilt betalen. En waarom zou men zich dan vastpinnen op minder.

Mijn gedacht: degene die het snelste is om de vraagprijs te betalen, om geen spelletjes te spelen, die zal het kopen.

Wat uw bijkomende vraag betreft: hoogstwaarschijnlijk gaat de makelaar, welk bod je ook doet, zelfs bij de vraagprijs, zeggen dat hij het eerst nog met de verkoper moet bespreken. Uit die bespreking kan van alles komen, daar heb je het raden naar, er zijn geen geijkte, altijd toegepaste methode's voor. Het zal vooral afhangen van hoeveel andere kandidaten er nog zijn en hoe geinterresseerd deze zijn.

0
Navsea
Navsea
0 1 Verbouwer
8 jaren geleden

De makelaar heeft zelf beweerd dat er een bod is van 8% lager, ik weet inderdaad niet of dit waar is of niet. Het feit dat hij dit gezegd heeft wil zeggen dat hij bereid is de kopers tegen elkaar te laten uitspelen. Wat eigenlijk niet wettelijk is.

Ik heb het gevoel dat jij denkt dat deze techniek deontologisch niet verantwoord is. Dit is echter een reactie op wat ik ervaren heb met makelaars, ik vertrouw ze voor geen haar. Het is ook zo dat ik de verkoper/makelaar nergens toe verplicht, we kunnen ook gewoon het opbod spelletje meespelen... Vandaar dat ik nog steeds de normale gang van zaken als een optie zie...

Ik vind het ook straf dat je zegt dat het verschil tussen 8 en 2% een lachtertje is. Het gaat hier over een verschil van +10k, wat voor mij zeker geen lachtertje is. Ik kan ook gewoon de vraagprijs bieden als hij vandaag wil/kan beslissen, als dit als minder agressief wordt gezien. Dit is dan ook meteen mijn max, ik had die 2% goed kunnen gebruiken om te starten met broodnodige werken...

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Met een "lachertje" bedoel ik dat eerste bod zo dicht bij de vraagprijs ligt dat het meteen overduidelijk is dat je ook de vraagprijs zal willen geven. Ik weet wel dat die percenten in geld heel wat vertegenwoordigen, maar niet in verhouding met het totaalbedrag, ook niet in verhouding met de periode waarover je dit moet spreiden (een heel leven).

Het is zeer gebruikelijk dat men bij een eerste bod 30 % tot 25 % minder dan de vraagprijs biedt. Op die manier is er nog veel ruimte om te onderhandelen en is voor de verkoper de juistheid van de vraagprijs meteen al sterk gerelativeerd.

Ik betwijfel of het onwettelijk is om kandidaat kopers tegen elkaar uit te spelen, volgens mij niet. Soms nodigt een makelaar zelfs enkele kandidaat-kopers bij hem uit waar ze dan oog en oog tegen elkaar kunnen opbieden, hetzelfde wat ook op een openbare verkoping gebeurt.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag