Dampscherm nodig onder dak als je met polyurethaan isoleert?

6

Dampscherm nodig onder dak als je met polyurethaan isoleert?

Joris92
Joris92
#Isolatie · 8 jaren geleden

Ik heb onlangs een dakwerker laten komen om mijn dak te laten isoleren. Hij vertelde mij dat de structuur van mijn dak op zich in orde is, maar dat het dampscherm ontbreekt. Om die rede zou hij heel mijn dak weghalen en vervangen. Dit zou dan een zeer dure grap zijn omwille van het ontbrekende dampscherm.

Vervolgens ben ik beginnen opzoeken of er geen andere manier is. Zo kwam ik uit op een isolatiebedrijf dat werkt met polyurethaan, een isolatieschuim dat waterdicht en niet absorberend is. Van dit bedrijf is iemand langs gekomen en zei me dat ik dit gewoon zo kan plaatsen tegen de huidige daksstructuur. Zo zou mijn probleem opgelost zijn en het zou me veel minder kosten. Ik heb in het algemeen al veel mensen laten komen naar mijn huis, maar heb soms moeite om de mensen te geloven op hun woord, want ze spreken elkaar vaak tegen of ze zeggen gewoon wat voor hen beter uitkomt.

Denken jullie dat deze manier van isolatie effectief een goede oplossing is? 

Alvast bedankt.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste, ik denk dat iemand zich vergist heeft in woordgebruik. Een dampscherm komt immers aan de warme kant van de isolatie. Dus eerst de isolatie aanbrengen en daarna het dampscherm.

Wellicht werd bedoeld dat er nu een onderdak ontbreekt en dat kan je enkel deftig aanbrengen als je de dakbedekking eerst verwijderd (pannen en panlatten bijvoorbeeld).

Als je het dak isoleert geniet het de voorkeur dat je een onderdak hebt maar strikt nodig is het niet bij bepaalde uitvoeringen.

0
Joris92
Joris92
0 5 Verbouwer
8 jaren geleden

Dat is inderdaad wat ik ook dacht. Onder 1 kant van de zolder is het onderdak aanwezig, aan de andere kant niet. Maar als ik met die isolatieschuim zou werken, zou dit niet nodig zijn. Dan wordt er eerst een folie geplaatst tegen de panlatten. Daar wordt dan tegen gespoten en dan zou een dampscherm overbodig zijn aangezien het isolatiemateriaal waterdicht en niet-waterabsorberend is.

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel

Zonder me uit te spreken over alle 'nieuwe' systemen die er zijn, ook mijn visie op het ontbreken van een onderdak : je mag het vandaag misschien niet té hardop zeggen want ze horen dat blijkbaar niet zo graag ... maar wij kunnen ook daken isoleren zonder onderdak zonder ze af te breken. Onze werkwijze van uitvoering is hierop aangepast. We zullen het dak voorafl wel altijd controleren.
Maar weet dan in 80% van de gevallen wij dus een dak zonder onderdak al 35 jaar probleemloos isoleren. En we zijn in die tijd nog niet van naam of BTW-nummer moeten veranderen !

Een onderdak (mits zéér dampopen) geeft een meerwaarde naar winddichtheid naar de isolatie toe en zorgt bij schade aan het dak dat het water tot in de dakgoot geraakt. Maar hiervoor moet je dakbedekking er dus inderdaad af. Tussenoplossingen zoals het 'erzats-onderdak' dat ze langs de binnenzijde aanbrengen kan hoogstens zorgen voor extra winddichtheid. Het eerste onderdak langs de binnenzijde geplaatst die alle water zou tot in de goot krijgen moet mij na 35 jaar isolatiewerken nog altijd getoond worden. Dat is theorie, alle houtwerk dwars zit in de weg en doet de folie onderbreken. 

Vevolgens een bedenking over de isolatiesystemen waar dan weer geen dampscherm zou nodig zijn aan de binnenkant. Dat is een gevaarlijkere zaak. Je weet niet hoe hoog de dampdruk aan de binnenzijde kan worden, maar ik heb al isolaties gezien die zogezegd dampdicht waren en zo zwaar zijn geworden van interne condensatie dat ze wel uit steen leken vervaardigd. Waarom zouden trouwens alle andere dakisolaties met harde platen een aluminiumfolie hebben op de platen ? 

Maak ook nog één belangrijke keuze : kunststofschuimen zijn zelden tot nooit brandveilig. Ook al zouden ze doven uit zichzelf, ....
Een glaswol of rotswol heeft dat probleem niet en heeft van nature de hoogste brandveiligheidsklasse. 

Ik promoot hier géén merk of materiaaltype, het is nu eenmaal een verschil in eigenschappen en die keuze moet de klant voor zich maken.

0
Joris92
Joris92
0 5 Verbouwer
8 jaren geleden

Ik heb een offerte aangevraagd bij jullie ook, zo kan ik heel de uitleg eens ter plaatse horen.

Alvast bedankt!

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel

Ik heb uit opleidingen en uit eigen ervaring geleerd dat pir platen in combinatie met rotswol een prima oplossing geven. pir voor de hoge isolatie waarde maar niet voor geluid en rotswol voor het geluid. Maar het hout geeft steeds een koudebrug tenzij dit ook word geïsoleerd. Ook dient men flexfoam te gebruiken voor ieder verdinding tussen stofvrijemuur en platen. Afdichten van ieder spleetje ga hier minitieus tewerk. En goede vakman is zeldzaam en heeft een prijs maar de hogere prijs is geen garantie voor vakwerk. De firma voorheen heeft een goede reputatie in onze regio. Natuurlijk is het plaatsen van een sarkingdak het summum en kan dit mits een kleine oversteek perfect kan aansluiten met de gevel isolatie.  Het gaat hier over een dak van een huis dit zou zowat voor het leven moeten zijn (zorgeloos). Ps. Bij het afkleven van de naden eerst ontvetten en stofvrij maken van de platen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag