Ik heb een houtskeletbouw waarbij de binnenmuren bestaan uit gyproc met alu achterkant, op de houtskelet bevestigd. Ik ga nu de badkamer laten renoveren. Hierbij gaat deze volledig afgebroken worden : alle tegels afkappen en gyproc verwijderen. Dan wordt er nieuwe gyproc gezet en terug betegeld met keramische tegels. Nu is mijn vraag of dit terug gyproc met alu achterkant moet zijn. Of is waterbestendige (groene) gyproc voldoende Ik dacht namelijk dat deze alu achterkant diende als dampscherm. Klopt dit ?
Voor de duidelijkheid, je hebt het wellicht over de binnenafwerking van de buitenmuren. Binnenmuren zijn muren tussen de binnenruimte's.
Die alu-bekleding is indertijd inderdaad bedoeld als dampscherm. Of dat nodig is hangt af van de opbouw en de gebruikte materialen van uw houtskelet. Het principe zou moeten zijn dat de buitenkant meer dampopen is dan de binnenkant. In jouw geval bij wellicht een niet recent gebouwde houtskelet vermoed ik dat dit principe niet helemaal zal kloppen, om dat zeker te weten zou je dus de opbouw moeten kennen.
In ieder geval, als een dampscherm echt nodig zou zijn dan lijkt het mij beter om een dampscherm uit één stuk aan te brengen met daarop de cyprocplaten. Zolang dat dampscherm dampdichter is dan de verdere muuropbouw is het oké. Het zou dus kunnen dat bijvoorbeeld een goed afgekleefde osb-plaat voldoende dampscherm kan zijn.