Wettelijk samenwonen: is vruchtgebruik bij overlijden partner wel voldoende?
Bij wettelijk samenwonen gaat het vruchtgebruik van de gezinswoning en inboedel (standaard) naar de langstlevende partner. De (blote) eigendom naar de erfgenamen van de overleden partner. Maar stel dat we op moment dat de eerste van ons beide overlijdt allebei 75 jaar zijn...Als bijvoorbeeld mijn partner dan overlijdt, wil ik misschien op die leeftijd liever in een kleinere woning of appartement gaan wonen. Echter, ga ik dat wel kunnen betalen?
In eerste plaats kan ik op dat moment de gezinswoning enkel verkopen mits toestemming van erfgenamen van overleden partner. In tweede plaats krijg ik dan ook maar een deel van de verkoop, de rest gaat naar de erfgenamen van de partner. Dat deel is mogelijk toch niet voldoende om een nieuw/ander huis of appartement te kopen? En een lening aangaan op die leeftijd is al helemaal uitgesloten...
Verder nog 2 andere vragen hieromtrent:
(1) Wie krijgt de (blote) eigendom? Is dit enkel en alleen de gezamelijke kinderen (indien die er zijn)? Of ook deels ouders en/of broers-zussen (ook al hebben we samen kinderen op moment één van beide overlijdt)?
(2) Hoort auto van de partner ook tot de 'inboedel'? Indien niet: wie erft deze dan?