Wettelijk samenwonen: is vruchtgebruik bij overlijden partner wel voldoende?

5

Wettelijk samenwonen: is vruchtgebruik bij overlijden partner wel voldoende?

mahome
mahome
#Bouwpartners · 8 jaren geleden

Bij wettelijk samenwonen gaat het vruchtgebruik van de gezinswoning en inboedel (standaard) naar de langstlevende partner. De (blote) eigendom naar de erfgenamen van de overleden partner. Maar stel dat we op moment dat de eerste van ons beide overlijdt allebei 75 jaar zijn...Als bijvoorbeeld mijn partner dan overlijdt, wil ik misschien op die leeftijd liever in een kleinere woning of appartement gaan wonen. Echter, ga ik dat wel kunnen betalen?

In eerste plaats kan ik op dat moment de gezinswoning enkel verkopen mits toestemming van erfgenamen van overleden partner. In tweede plaats krijg ik dan ook maar een deel van de verkoop, de rest gaat naar de erfgenamen van de partner. Dat deel is mogelijk toch niet voldoende om een nieuw/ander huis of appartement te kopen? En een lening aangaan op die leeftijd is al helemaal uitgesloten...

Verder nog 2 andere vragen hieromtrent:
(1) Wie krijgt de (blote) eigendom? Is dit enkel en alleen de gezamelijke kinderen (indien die er zijn)? Of ook deels ouders en/of broers-zussen (ook al hebben we samen kinderen op moment één van beide overlijdt)?
(2) Hoort auto van de partner ook tot de 'inboedel'? Indien niet: wie erft deze dan?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
8 jaren geleden

Dit is een complexe materie met veel varianten.  Een eenvoudig voorbeeld : je woont wettelijk samen en er is alleen gemeenschappelijk bezit : bij overlijden van de ene valt 50% van de erfenis open met uitzondering van het vruchtgebruik van de gezinswoning.  Die erfenis is voor uw eigen kinderen en de "gemeenschappelijke" kinderen; niet voor de kinderen van uw partner uit een vorige relatie.

Die kinderen erven dus de helft van het roerend vermogen in volle eigendom en de helft van het huis in blote eigendom.

Als je u beter wil indekken moet je trouwen en een huwelijkscontract met keuzebeding afsluiten.  Dat laatste laat de overblijvende partner toe om te "kiezen" wat hij zelf erft (bv huis in volle eigendom of zelfs alles erven.

Voor uw concrete situatie ga je best eens langs bij een notaris.  Een testament kan ook al veel oplossen doch je kan niet raken aan het voorbehouden deel van de kinderen

0
mahome
mahome
0 13 Bouwer
8 jaren geleden

Dus indien er kinderen zijn, dan gaat alles automatisch naar de kinderen (deels volle, deels blote eigendom)? Wat als er geen kinderen zijn, is het dan eerst naar ouders?

Ik vind het toch gek dat een woning die je samen hebt gekocht plots niet meer van jou is als je partner sterft. Zelfs niet voor de helft. Opeens ben je maar een vruchtgebruiker.... En kan je zelfs niet meer zelf beslissen over verkopen van wat eigenlijk 50% jouw eigendom is...

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
8 jaren geleden

Inderdaad een deel naar de ouders als ze nog in leven zijn.  Als de ouders overleden zijn en er zijn geen kinderen dan kan je (per testament) 100%'zelf kiezen (mits betaling van de gerelateerde successierechten.

voor thuis als samenwoner is er ook een tontineconstructie mogelijk. Ook hiervoor moet je naar de otaris.

He t huis dat je samen kocht is maar voor de helft van u (tenzij bv tontine of huwelijkskontrakt) zodat - inderdaad - je de controle kwijt bent als er een partner sterft. 

Je kan je 50% nog verkopen doch daar zijn "geen" kopers voor zodat het de facto onverkoopbaar is.

0
mahome
mahome
0 13 Bouwer
8 jaren geleden

Kan de langstlevende partner dan altijd zelf kiezen tussen "beding van aanwas" (dat in onze akte wordt opgenomen) of regeling via wettelijk samenwonen (al dan niet met testament)? Indien ja: dan veronderstel ik dat deze keuze al kort na overlijden moet worden genomen en onherroepelijk is?

Wat ik overigens niet snap: bij beding van aanwas betaal je 10% registratie op helft van de woning, maar dan is woning wel mogelijk volledig jouw eigendom. Bij regelgeving wettelijk samenwonen betaal je niets, maar heb je enkel vruchtgebruik... Dan kan je toch beter voor beding van aanwas gaan?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag