Tibas, begrijp me niet verkeerd, ik ben niet persé en in alle gevallen tegenstander van drainage. Ik heb zelf ook ooit die keuze (moeten) maken. Het was toen en in de gegeven omstandigheden de beste oplossing, maar ik ken daardoor ook wel de haast onvermijdelijke nadelen.
En hoe het concept ook is, je hebt een pompput en een pomp niet voor niets nodig hierbij. Deze dienen om water dat in het keldervolume indringt af te voeren, terwijl bij een definitief gedichte kelder er geen water moet worden afgevoerd omdat er geen meer binnenkomt.
Ik vermoed dat uw firma toch zo mogelijk ook de voorkeur zal geven aan een definitieve dichting, neen ? tenzij dat niet uw specialiteit zou zijn.
In het geval een "definitieve" dichting mogelijk is geven wij hier zeker de voorkeur aan. U moet er wel rekening mee houden dat niet alle kelders dezelfde opbouw hebben, in veel gevallen is een drainage dan een héél goed alternatief voor een "droge" kelder. Ik heb (misschien verkeerdelijk) de indruk dat u drainages als niet-efficient lapmiddel bechouwt, wat helemaal niet zo is. TS bewijst dat een dergelijke kelder perfect droog kan zijn (mits er geen fouten gemaakt worden bij de opbouw natuurlijk)
Wat u zegt met de pompafhankelijkheid klopt, vandaar dat er steeds met een opbouwsysteem dient te worden gewerkt om de pompafhankelijkheid zo miniem mogelijk te houden. Wij hebben klanten waar de pompsystemen nog nooit hebben aangeslagen, dit omdat het waterpeil vanzelf terug kan zakken door een niet waterdichte ondergrond. Veel hangt dus af van de situatie en de analyse ter plaatse welke kelderdichting mogelijk is.