Scheimuur (zijgevel) beschermen tegen regen
De buitenmuur van mijn keuken grenst aan een onoverdekt gangetje van de buren. Deze zij gevel is jaren geleden bezet geweest ( gerotst zoals men weleens zegt ) maar vertoont nu barsten en is misschien ,alhoewel nog keihard ,ook poreus geworden. Gevolg : bij regenval natte plekken aan de binnenkant van de keuken (plat dak).Ik twijfel nog tussen verschillende oplossingen om dit te verhelpen, maar deze oplossing hangt natuurlijk af van wat er mij , wettelijk ,toegestaan wordt. Zo meen ik te weten dat een dikte van 3 Ã 4 cm maximum op het perceel van de buren wordt toegestaan om de buitenmuur af te dekken.
Ik had bijvoorbeeld gedacht aan een horizontale en verticale rij panlatten met daarover leien maar naar het schijnt is dit minimum 7 à 8 cm dik. Ik weet haast zeker dat de buren mij hiervoor de toestemming niet gaan geven. Is een oplossing met 4 mm roofing en daarover geïmpregneerde panlatten ook een oplossing? Kwestie van dikte schijnt me dit wel maar dan gaan de buren misschien klagen over het weinig esthetische zicht ( alhoewel voor hen de 4 m lange muur voor het grootste gedeelte onzichtbaar is vanuit hun keuken). Kunnen ze hiertegen wettelijk gezien misbaar maken? Zijn er nog andere mogelijkheden?
Beste groeten,
A-C kapellen