10

Verandadak isolatie mogelijkheden

deheugden
deheugden
#Isolatie · 8 jaren geleden

Goedemorgen,

Een bekend probleem, ook bij ons. Een veranda van 20 jaar oud, erg koud in de winter en erg warm in de zomer. In de winter zijn wij dus erg veel geld kwijt aan stoken. Aangezien het dak een polycarbonaatdak is, ben ik op zoek naar een oplossing. Ik heb helaas geen zak met geld, de veranda slopen en vervangen door een fatsoenlijke aanbouw gaat dus niet lukken. Onderlangs isoleren schijnt ook niet echt goed te zijn i.v.m. vocht. Ik ben daarom op zoek naar een oplossing om 'iets' op het dak te leggen wat goed isoleert. Probleem: behalve de rare vorm van het dak, stoken we met een houtkachel in de veranda, schoorsteen dus.

Iemand met een idée, persoonlijke ervaring?

Alvast bedankt.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
8 jaren geleden

Als ik het goed begrijp wil je wel de polycarbinaatplaten als dakdichting behouden, echter niet meer als lichtdoorlatend dak.

Langs onder isoleren kan inderdaad niet vermits die platen dampdicht zijn en er dus condens zou ontstaan tussen die platen en de isolatie.

Langs boven kan wel, als is het op deze manier ongebruikelijk en je dus een beredeneerd experiment moet doen.

Ik denk dan aan het principe van een omgekeerd dak (meestal een plat dak) waarbij isolatieplaten op de dakdichting worden gelegd met hierop ballast (kiezel) opdat ze niet zouden wegwaaien. Men gebruikt hiervoor XPS platen omdat die waterbestendig zijn en ook bij beregening hun isolatiewaarde blijven behouden. Het regenwater loopt over, tussen en/of onder de platen tot op de eigenlijke dakdichting en zo naar de afvoer, net zoals het vroeger zonder die isolatieplaten gebeurde.

Het probleem is dat je hier geen ballastlaag kunt gebruiken, de dakconstructie en die polycarbinaatplaten zijn hiervoor niet voorzien. Dus dan zou je op een andere manier moeten voorkomen dat ze kunnen wegwaaien of wegschuiven. Ik denk dan bijvoorbeeld aan lijmen of het aanbrengen van een gegalvaniseerd betonnet over de isolatieplaten heen.

Rondom de schoorsteen moet je dan nog iets hittebestendig voorzien waardoor de (metalen?) dakdoorvoer niet in contact komt met de  XPS.

0
deheugden
deheugden
0 5 Andere particulier
8 jaren geleden

Dank voor uw reactie. U geeft aan dat bovenlangs niet gebruikelijk is. Zijn er dan nog andere mogelijkheden hier niet genoemd?

0
Charel
Charel
8 jaren geleden

Ik bedoelde dat het ongebruikelijk is dat men een verandadak van polycarbonaatplaten isoleert, zowel langs onder als langs boven.

En zoals je zelf al had vernomen is langs onder zeker af te raden en daarom zou je enkel langs boven kunnen overwegen. Het principe van "omgekeerd dak" met xps-platen lijkt mij dan de enige mogelijke optie.

Ik ben natuurlijk benieuwd naar wat anderen misschien nog als mogelijke optie zien bij behoud van de huidige constructie en materialen.

0
deheugden
deheugden
0 5 Andere particulier
8 jaren geleden

Xpsplaten, zou dat veen oplossing kunnen bieden? De vraag alleen, hoe bevestig je dat op het dak.

0
Charel
Charel
8 jaren geleden

Xpsplaten, zou dat veen oplossing kunnen bieden? De vraag alleen, hoe bevestig je dat op het dak.

In mijn vorige post had ik twee voorbeelden van bevestiging gegeven.

0
deheugden
deheugden
0 5 Andere particulier
8 jaren geleden

Ik zie het, helemaal overheen gelezen. Ik zal het maar op de leeftijd gooien :-)

0
antoinne
antoinne
1 27 Andere particulier
8 jaren geleden

@Charel, je schrijft dat er condens zou ontstaan tussen de isolatie en het dak maar als je de isolatie tot tegen dat dak aanbrengt zoals op een zolder bijvoorbeeld, zal er dan ook condens ontstaan? Op een zolder ontstaat toch ook geen condens bij isoleren tot tegen het dak?

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
8 jaren geleden

@antoinne:
op een zolder ontstaat geen condens bij isoleren tot tegen het dak omdat het onderdak dampopen is. Dat kan van een polycarbonaatplaat helemaal niet gezegd....

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
8 jaren geleden

Platen van 20j ooud zijn stellig dubbelwandig. Andere mogelijkheden, niet genoemd, zijn 5wandige of 10wandige polycarbonaatplaten. De profielen echter waartussen die platen schuiven, blijven in metaal en zijn thermisch niet onderbroken (in teegenstellng tot metalen raamprofielen van recente tijd).
Zelfs zijn de allermodernste zogenaamd geïsoleerde veranda's energetisch niet verantwoord als leefruimte winter+zomer te gebruiken en best buiten 't verwarmde deel van je huis te houden... Goed geïsoleerd kan je ze wel vroeger in het voorjaar en langer in het voorjaar gebruiken.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Je verwarmingskosten met 30 procent verlagen? Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag