Volledig verbouwen ZONDER muurisolatie - verstandig?

7

Volledig verbouwen ZONDER muurisolatie - verstandig?

thimlv
thimlv
#Isolatie · 8 jaren geleden

Wij gaan ons huis volledig verbouwen, waarbij ook dakisolatie komt, nieuwe ramen met HR-glas, vloerisolatie en ventilatiesysteem C.

De muren zouden we liever niet willen isoleren (charme, uitzicht,...)

We werken met architect.

Is het verstandig om muren NIET te isoleren?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

Dat hangt af van de dikte van de muren, van het materiaal waarmee ze zijn opgetrokken, van al dan niet een spouw, van het aandeel van de muren in de totale buitenoppervlakte, van de vochtigheid van de muren enzovoort.

En zo kan je soms overwegen om ze niet te isoleren.

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
8 jaren geleden

Naar mijn mening is het dan toch aan gewezen langs binnen te isoleren eventueel met gypsplaten waar pur isolatie is op verkleeft. Wat betreft het C ventiliatie sys. uit ervaring stel ik vast dat de mensen hier slecht met omgaan. Zo kuisen ze nooit de roosters van de ventilatie openingen en vergeten ze de roosters te openen na vriesdagen (ze sloten de roosters omdat er te koude lucht binnen kwam) met gevolg slechte ventilatie. Ik stel klanten met een beperkt budget voor bespaar op de badkamer of dergelijke en plaats een D sys. Of plaats de buizen voor een D sys met een goedkoop ventilatortje en als er later budget is sluit u een D sys ventilatie aan.

Denk er aan deze werken dienen correct te worden uitgevoerd. zeker de isolatie denk dan aan de koude bruggen. B.V. een binnen muur die op een buiten muur aansluit moet ook voor een stuk worden geisoleerd. Op internet hopen info. en gebruik uw verstand, beeld u in hoe u als warmte door een wand naar de koude buiten muur kunt gaan. hoe langer dit is (min.1 meter) hoe beter.

0
thimlv
thimlv
0 3 Verbouwer
8 jaren geleden

Het gaat om volle dikke muren. Bouwjaar 1928. Dus zeker geen spouw. Muren zijn voor zover we weten droog. Maar dat onderzoeken we nog en zoeken en behandelen we indien nodig. (na zoeken oorzaak)
Problematiek betreffende ventilatiesysteem ben ik me heel bewust. Daarom kiezen we voor C. Die zal zeker goed worden onderhouden en juist worden gebruikt.
Ruwbouw willen we goed aanpakken, maar alle muren isoleren zou een heel karwei zijn en een zwaar kostenplaatje.

Op zich heb ik er wel vertrouwen in dat eens het dak geisoleerd is, er nieuwe HR-ramen zijn, vloerisolatie aanwezig is, deftig ventilatiesysteem is en er oké verwarmd wordt, dat we geen condensatieproblemen zullen hebben.
MAAR ik wil toch nog extra meningen sprokkelen. We staan dus zeker voor (onderbouwde) argumenten open. We zijn tenslotte geen professionals en doen dit niet iedere dag.

0
Charel
Charel
8 jaren geleden

Nogmaals: het hangt er van af hoe dik de muren zijn en welke oppervlakte ze innemen in vergelijking met de totale buitenoppervlakte van muren, ramen, deuren, aanpalende gebouwen enz...

Stel dat dit een rijwoning zou zijn dan gaat het nog om slechts 1/2 van de buitenkanten, de voorgevel en de achtergevel. Stel dat die gevels voor de helft uit ramen en deuren bestaan, dan gaat het nog over 1/4 van de buitenkanten. Stel dat de bovenverdieping volledig onder het dak zit, dan kan dat weer een groot stuk schelen. Hoe kleiner het percentage buitenmuren ten opzichte van alle buitenkanten is hoe minder het loont om die te isoleren.

Die volle muren kunnen 20 cm dik zijn maar ook 30 of 40 cm. Ook dat maakt een verschil, hoe dikker de muren, hoe minder je wint bij het isoleren.

En net zoals Guido zou ik zeker een D-systeem verkiezen boven een C-systeem. Zowel om comfortredenen als om energetische redenen.

0
thimlv
thimlv
0 3 Verbouwer
8 jaren geleden

Of het loont om de muren te isoleren is duidelijk zo, waarvoor dank!

Mijn initiële vraag is of het niet isoleren van de muren geen vocht- of condensprobleem zou geven. Er dus wel vanuit gaan dat alle andere werken conform gebeuren en ongeacht of de ventilatie C of D is.
(dakisolatie, vloerisolatie, HR-beglazing en ventilatiesysteem)

Het aandeel muur tov alle buitenkanten is, ruwe schatting max. 1/2 van de hele woning. (zolderruimte volledig onder dak en conform geisoleerd).

0
Charel
Charel
8 jaren geleden

"Of het loont om de muren te isoleren is duidelijk zo, waarvoor dank!"

Goed dat dit voor jou al duidelijk is, voor mij is het dat nog niet vermits ik nog niet weet hoe dik die muren zijn. Soit !

Als het dan enkel over eventuele vocht- of condensproblemen gaat door de muren niet te isoleren dan meen ik dat het risico hierop klein is in geval van een constant werkend ventilatiesysteem. Tenzij er buiten de dikte van de muren nog andere factoren zijn die we niet kennen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag