Haag verwijderen omwille van paarden?

3

Haag verwijderen omwille van paarden?

GCas
GCas
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Beste

5 jaar geleden plantte ik een haag (thuya Brabant) op 80cm van de scheidingslijn. Ik koos bewust niet voor taxus omdat dit giftig is voor de pony van de buren. Die pony loopt daar al jaar en dag op een groot stuk gras met stal dat aan het terras van de buren paalt. 

Nu komt mijn buurman mij vertellen dat hij binnenkort een groot paard wil zetten in plaats van de pony en dat ik dus mijn haag zal moeten uitdoen en door iets anders moet vervangen omdat de huidige giftig zou kunnen zijn voor paarden. Volgens hem staat mijn haag ook te dicht en kan een groot paard, als het zich rekt over de draad, er van eten.

Kan hij mij hiertoe verplichten?

Ik was sowieso van plan om mijn achterliggend stuk gras (nu weide met schapen, binnenkort speeltuin voor de kids) ook af te sluiten met haag. Moet deze op meer dan 80 cm staan als ernaas een paard loopt?

Alvast bedankt voor de hulp

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Er zijn wettelijk bepaalde richtlijnen voor hagen en aanplantingen aan de scheidslijn en die houden geen rekening met wat voor dieren er ook door de buren worden gehouden. Het is de verantwoordelijkheid van de buren om er voor te zorgen zijn dieren geen schade kunnen lijden alsook dat ze geen schade kunnen toebrengen aan die haag of aanplanting.

Zo mag je op eigen initiatief een eigen haag planten van maximum twee meter hoogte met de stammetjes op een halve meter van de scheiding. Vermits ze bij jou zelfs op 80 cm staat (de stammetjes veronderstel ik) heb je ruime voorzorgen genomen, er valt jou zeker niets te verwijten zelfs al zou het om taxus gaan want zoals gezegd, het is de eigenaar van die paarden die zijn voorzorgen moet nemen dat die daar niet aankunnen, lange nek of niet. Stel je voor dat hij volgend jaar giraffen gaat houden :) 

Wat ik vaak zie bij zulke paardenweiden is dat men een elektrische draad spant op ongeveer 1 m van de scheiding, dit om te vermijden dat de paarden de aanplantingen van de buren zouden beschadigen.

0
landmeter-expert Wouter De Maegt
3 8 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Klopt als een bus. Je buur dient eigen voorzorgsmaatregelen te nemen dat zijn paard niet kan eten van je haag, van zodra deze op 50 cm of meer van de grensscheiding staat.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Bouwen met sleutel-op-de-deur is bouwen met één bouwbedrijf dat voor een instapklare woning zorgt. Ontdek hoe de sleutel-op-de-deurformule werkt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag