Kan ik iets weigeren dat extra wordt geleverd zonder dat dit op voorhand werd gemeld?

4

Kan ik iets weigeren dat extra wordt geleverd zonder dat dit op voorhand werd gemeld?

JohnnyB
JohnnyB
#Ontwerp · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik heb vorig jaar vloeren besteld voor nieuwbouw die nu wordt opgeleverd en daar een parketvloer voor gekozen. De opleg hiervoor was ongeveer 3000 euro zoals vermeld in offerte.  Bij mijn eindafrekening bij voorlopige oplevering staat ineens bijna 5000 euro doordat ontkoppelingsmatten zijn aangerekend, met als opmerking "recentelijk verplicht door WTCB voor formaat 60/60 of groter".  Blijkbaar is de wetgeving ondertussen gewijzigd maar hier is mij tussen de tijd van offerte en oplevering echter niets van gezegd, indien men mij dit zou hebben vermeld had ik ook niet deze vloer gekozen.  Kan ik dit extra bedrag en/of voorlopige oplevering weigeren?

1
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

WTCB is het "Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf" dat haar leden adviseert.  Een van de adviezen is blijkbaar (terecht veronderstel ik) om bij grote tegels ontkoppelingsmatten te gebruiken.  Dergelijke adviezen hebben geen "wettelijke" waarde.  Bouwbedrijf had je moeten kontakteren om voor deze prijsverhoging je toelating te krijgen (of je toe te laten alsnog uw keuze aan te passen)

Schrijf de aannemer/bouwpromotor (niet de bouwheer natuurlijk ;-)) per aangetekende brief aan dat je niet akkoord gaat met de 5.000 euro extra (je bent wel akkoord met de 3.000 euro waarvoor je tekende).  Betaal de rest.  Mogelijk doet de aannemer/bouwpromotor lastig omdat hij misschien niet voorlopig wil opleveren (en de sleutels overhandigen) zolang het uitstaand saldo niet ontvangen is.  

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier

WTCB is het "Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf" dat haar leden adviseert.  Een van de adviezen is blijkbaar (terecht veronderstel ik) om bij grote tegels ontkoppelingsmatten te gebruiken.  Dergelijke adviezen hebben geen "wettelijke" waarde.  Bouwbedrijf had je moeten kontakteren om voor deze prijsverhoging je toelating te krijgen (of je toe te laten alsnog uw keuze aan te passen)

Schrijf de aannemer/bouwpromotor (niet de bouwheer natuurlijk ;-)) per aangetekende brief aan dat je niet akkoord gaat met de 5.000 euro extra (je bent wel akkoord met de 3.000 euro waarvoor je tekende).  Betaal de rest.  Mogelijk doet de aannemer/bouwpromotor lastig omdat hij misschien niet voorlopig wil opleveren (en de sleutels overhandigen) zolang het uitstaand saldo niet ontvangen is.  

0
Charel
Charel
932 5444 Andere professioneel

Kris, ik heb hierover dezelfde mening maar ik vermoed dat je je vergist met de benaming van ' de bouwheer' en dat je ' de aannemer' bedoelt.

De bouwheer is namelijk degene in wiens opdracht gebouwd wordt, de eigenaar van de grond en van de te bouwen woning. In dit geval JohnnyB dus.

0
Astrid Clabots - Clabots Advocaten
30 101 Andere professioneel
8 jaren geleden

Geachte

Het lijkt er op dat u een aannemingsovereenkomst tegen vaste prijs afsloot, wanneer over meerwerken geen akkoord bestaat, kunnen deze u in principe niet aangerekend worden.

Vraag is of bij de prijszetting voorbehoud is gemaakt voor gevallen van "overmacht" of onvoorziene prijsstijgingen omwille van nieuwe regelgeving. En welke correspondentie is daarover op dat ogenblik gevoerd met u  ?

Dit zal in concreto beoordeeld en ingeschat moeten worden op basis van de stukken in uw dossier.

Astrid CLABOTS

advocaat

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag