8

Na-isolatie buitenmuur onder maaiveld

Pascal735
Pascal735
#Isolatie · 8 jaren geleden

Volgens de EPB regels mag je naisoleren aan de buitenzijde onder het maaiveld. Dit moet 30-60 cm diep zijn om zo koude de langste weg te laten afleggen (makkelijke gesteld)

Nu stel dat je dit doet en niet onder je fundering graaft, hoe pak je dit dan best aan?

Een fundering is nooit mooi recht dus zet je isolatie (XPS veronderstel ik dan, of foamglas maar niet te betalen) gewoon zo dicht mogelijk tegen de fundering en muur en terug zand ertegen?

Plaats je een vochtscherm rond de isolatie maar wat met het de plaats tussen de muur/fundering en de isolatie?

Grootste vraag is dus: hoe werk je dit af zonder dat er grond/lucht/.. tegen je fundering/buitenmuur komt ? of mag dit?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Die xps platen zijn vochtbestendig, je kan die gewoon zo goed mogelijk tegen de  muur of fundament plaatsen en terug aanvullen met aarde. Die aanvulling met aarde houdt de platen goed tegen de muur aangedrukt. Eventueel vocht dat tussen de platen en de muur zou komen kan geen kwaad, dat vocht neemt de temperatuur van de muur over en kan dan ook niet voor bijkomende afkoeling zorgen. De afkoeling kan enkel van de omliggende buitengrond komen en wordt gestopt door de isolatieplaat.

Dus een beetje grond of water tussen de isolatie en het fundament zal geen verschil maken.

0
Pascal735
Pascal735
0 3 Verbouwer
8 jaren geleden

Dank je wel voor de info. Kan ik direct aan de slag in dit lang weekend :)

0
HenryMiller
HenryMiller
1 16 Verbouwer
5 jaren geleden

Beste Charel

Ik ga deze zomer beginnen met de buitenisolatie van mijn achtergevel (huis van 1935). Ik twijfel nog tussen 14 of 20 cm isolatie, met daartegenaan steenstrips.

Twijfel tussen 14 en 20 omdat ik bij 20 het buitenblad moet afbreken en een oplossing vinden voor de muurankers. Maar 14 lijkt me toch al voldoende ? Geven die 6 cm nog veel verschil ?

Nu mijn echte vraag:
ik wil ook onder het maaiveld isoleren (mogelijk toch wel met foamglass) om dan verder op te bouwen. Moet ik de muren onderaan instrijken met een vochtwerend middel om zo opstijgend grondvocht tegen te houden ? Of gaat dit meer kwaad dan goed doen (in de zin van: vocht dat nu in de stenen zit dat mogelijk opstijgt dan ?)

Dit alles gaat me een flinke duit kosten maar naar de toekomst toe lijkt het me verantwoord. (90m² gevel waarvan 1/3 ramen en deur)

Groeten

Henry

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Dank je wel voor de info. Kan ik direct aan de slag in dit lang weekend :)

Ben je verplicht door de EPB-verslaggever om die isolatie te plaatsen? Om koudebruggen te vermijden moet je inderdaad een afstand van 100cm kunnen overbruggen tussen de vloerplaat en de  buitenomgeving. Maar  dit is enkel maar van enige betekenis als de buitenmuur bovengronds op zijn minst gelijkwaardig is geïsoleerd. Hoe zit het daar met de isolatie en met de vloerplaat?

Mogelijks investeer je beter in andere delen om de woning energiezuiniger te maken.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Beste Charel

Ik ga deze zomer beginnen met de buitenisolatie van mijn achtergevel (huis van 1935). Ik twijfel nog tussen 14 of 20 cm isolatie, met daartegenaan steenstrips.

Twijfel tussen 14 en 20 omdat ik bij 20 het buitenblad moet afbreken en een oplossing vinden voor de muurankers. Maar 14 lijkt me toch al voldoende ? Geven die 6 cm nog veel verschil ?

Nu mijn echte vraag:
ik wil ook onder het maaiveld isoleren (mogelijk toch wel met foamglass) om dan verder op te bouwen. Moet ik de muren onderaan instrijken met een vochtwerend middel om zo opstijgend grondvocht tegen te houden ? Of gaat dit meer kwaad dan goed doen (in de zin van: vocht dat nu in de stenen zit dat mogelijk opstijgt dan ?)

Dit alles gaat me een flinke duit kosten maar naar de toekomst toe lijkt het me verantwoord. (90m² gevel waarvan 1/3 ramen en deur)

Groeten

Henry

U spreekt van een buitenblad af te breken. Is er dan een spouw (anno 1935)? Voor buitenisolatie met steenstrips maakt men over het algemeen gebruik van XPS-isolatieplaten, eventueel al voorzien van horizontale opstaande ribben volgens de hoogte van de steenstrip. Met een isolatiedikte van 14cm bekomt u een U-waarde die lager ligt dan 0.24W/m2K, dus voldoet aan de energienorm 2050. Als je nog beter wil isoleren moet je er mee rekening houden dat er toch een aanzienlijk gewicht aan de isolatie hangt en hoe dikker de isolatie hoe groter de neerwaardse belasting. Je zou dan ook al kunnen overwegen om eenvoudig pir isolatie aan te brengen en een gevelsteen met spouw.

Wat betreft het opstijgend vocht kan je overwegen om juist boven het maaiveld de muur te behandelen tegen opstijgend vocht (injecteren). Lager dan het maaiveld heeft weinig zin.

Wat bedoelt u juist met het aanbrengen vanfoamglas isolatie en daarop verder bouwen?

0
HenryMiller
HenryMiller
1 16 Verbouwer
5 jaren geleden

Dag Hugo C

Ja, de langse gevel heeft een spouw (ik heb die ooit willen laten vol blazen maar kreeg 3 verschillende meningen dus heb ik het op dat moment niet gedaan; ik begrijp van wat ik ondertussen heb gelezen, dat ik dit wel moet doen wanneer ik extra gevelisolatie plaats langs de buitenkant ?).

- Isolatienorm 2050
Ik wil graag beter isoleren dan de 2050-norm vandaar mijn vraag: ik kan 14 cm doen als ik mijn buitenblad niet afbreek, 20 cm als ik het wel doe. Maar dan blijft mijn kwestie tweeërlei: heeft die 6 cm extra nog veel zin (als ik die 6 cm extra bij in een basis calculatiepakket steek, dan win ik 1 (één) punt op het EPC ? Dan lijkt me die 6 cm weinig zinvol om al dat werk te doen.

- neerwaartse krachten bij dikkere isolatie
Ik dacht dat de XPS-platen én met lijm én mechanisch aan de muur worden bevestigd en bovendien ook nog een steunen op een profiel onderaan ? Zal de muur het dan niet houden ? Mochten die PIR-platen ook met horizontale groeven bestaan om op die manier dunner te kunnen isoleren, graag. Maar waarom moet ik dan opnieuw een spouw maken ?

- foamglass
Ik wil mijn isolatie beginnen onder het maaiveld om op die manier een bouwknoop weg te werken op een aanvaarde wijze. Dus dacht ik: eerst een meter foamglass blokken (duur maar wel goed ?) en vervolgens daarop verder omhoog tegen de gevel de XPS (of PIR).

- opstijgend vocht
Hier heb ik (voorlopig) nog geen last van maar ik stelde me enkel de vraag: als ik langs buiten ga isoleren, moet ik dan iets tegen de onderzijde van de muur onder het maaiveld smeren om eventueel grondwater indringing te vermijden ? Of krijg ik dan net het tegengestelde van wat ik beoog: natte muren omdat het water niet meer weg kan dan alleen maar naar de binnenzijde ?

Vriendelijke groeten

Henry

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Isolatie:

Als u isoleert met 14cm EPS bekomt u een U-waarde van de muur van 0,203 (norm 2050 zegt max. 0.24W/m2K).

Met 20 cm isolatie wordt de U-waarde 0,147W/m2K.

Bij -10°C en voor een muuroppervlakte van 60m2 betekent dit dat de warmteverliezen door de muur dalen van 360 Watt naar 270 Watt. Wat dus te verwaarlozen is tov de verliezen doorheen de vensters, voor 30m2 beglazing 1350 Watt.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag