Dag Hugo C
Ja, de langse gevel heeft een spouw (ik heb die ooit willen laten vol blazen maar kreeg 3 verschillende meningen dus heb ik het op dat moment niet gedaan; ik begrijp van wat ik ondertussen heb gelezen, dat ik dit wel moet doen wanneer ik extra gevelisolatie plaats langs de buitenkant ?).
- Isolatienorm 2050
Ik wil graag beter isoleren dan de 2050-norm vandaar mijn vraag: ik kan 14 cm doen als ik mijn buitenblad niet afbreek, 20 cm als ik het wel doe. Maar dan blijft mijn kwestie tweeërlei: heeft die 6 cm extra nog veel zin (als ik die 6 cm extra bij in een basis calculatiepakket steek, dan win ik 1 (één) punt op het EPC ? Dan lijkt me die 6 cm weinig zinvol om al dat werk te doen.
- neerwaartse krachten bij dikkere isolatie
Ik dacht dat de XPS-platen én met lijm én mechanisch aan de muur worden bevestigd en bovendien ook nog een steunen op een profiel onderaan ? Zal de muur het dan niet houden ? Mochten die PIR-platen ook met horizontale groeven bestaan om op die manier dunner te kunnen isoleren, graag. Maar waarom moet ik dan opnieuw een spouw maken ?
- foamglass
Ik wil mijn isolatie beginnen onder het maaiveld om op die manier een bouwknoop weg te werken op een aanvaarde wijze. Dus dacht ik: eerst een meter foamglass blokken (duur maar wel goed ?) en vervolgens daarop verder omhoog tegen de gevel de XPS (of PIR).
- opstijgend vocht
Hier heb ik (voorlopig) nog geen last van maar ik stelde me enkel de vraag: als ik langs buiten ga isoleren, moet ik dan iets tegen de onderzijde van de muur onder het maaiveld smeren om eventueel grondwater indringing te vermijden ? Of krijg ik dan net het tegengestelde van wat ik beoog: natte muren omdat het water niet meer weg kan dan alleen maar naar de binnenzijde ?
Vriendelijke groeten
Henry