NIVEAUVERSCHIL tussen 2 oude chapevloeren

3

NIVEAUVERSCHIL tussen 2 oude chapevloeren

Pieterverbouwt
Pieterverbouwt
#Vloeren · 8 jaren geleden

Hallo! Ik renoveer momenteel een appartement uit de jaren '50 op de eerste verdieping. Ik sloopte een binnenmuur en maakte zo van twee kamers één kamer van 35m2.

Gevolg: twee bestaande chapevloeren die plaatselijk van hoogte verschillen tot 14mm. Die 14mm hoger is enkel plaatselijk over een lengte van 2,5m, breedte 1,3m, met één zijde evenwijdig aan de gesloopte muur die nu een sleuf met leidingen is. Chape 1 helt lichtjes naar beneden (15mm over lengte 4m) weg van die ophoging, maar ligt wel egaal waardoor ik daar niet aan wil raken.

Mijn vraag: hoe krijg ik die bult van 14mm eraf zodat ik nadien laminaat in de hele kamer kan leggen?

Geen optie: een nieuwe chape in de hele kamer (wegens budget en beperkte leefruimte om meubels aan de kant te zetten). Ook niet egaliseren rondom die ophoging (te kostelijk voor 14mm over een oppervlak van 35m2, en chape 1 helt iets af weg van de ophoging waardoor egaline naar de foute kant zou afvloeien).

Ik dacht aan het afslijpen/afschuren van die 14mm over een oppervlak van 2,5m x 1,3m. Met bv. dit toestel: http://www.eurorent-verhuur.be/nl/verhuur/1-bouwmachines-onderhoud-werfinrichting/7-betonbewerkingsmachines/12-betonslijper-bgs-250-diamant  . Kan dat? Schuurt dat vlak genoeg, of moet ik nadien plaatselijk egaliseren?

Ik dacht ook aan plaatselijk sleuven slijpen, in rastervorm, dan uitkappen en opnieuw chappen. Met bv. deze slijpschijf: http://www.eurorent-verhuur.be/nl/verhuur/1-bouwmachines-onderhoud-werfinrichting/7-betonbewerkingsmachines/271-doorslijpmachine-300-mm-220-v  en deze chape: https://www.hubo.be/nl/p/chape-beton-25kg/186723.html  Kan dat?

Iemand nog een andere (betaalbare doe-het-zelf) oplossing?

Groeten van Pieter vanop z'n eerste bouwproject.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

Vermits je laminaat gaat leggen kan je het laagste deel uitvullen met een plaatmateriaal van 1,4 mm dik.

Je zou dit eventueel ook trapsgewijs en in dunnere lagen kunnen uitvullen. Bijvoorbeeld eerst een laag karton (bijvoorbeeld) van 2 mm en 3 m² groot, daarop een stuk karton van 2 mm en 2,5 m² groot, dan nog een van 1,5 m² en zo verder om uiteindelijk te eindigen met nog een stuk van 1m² dat bijna even hoog komt als de hoogste chape. Die kleine trapjes van 2 mm kunnen gemakkelijk overbrugd worden door de laminaat. Ik zou dus niet gaan schuren op die chape !

0
Pieterverbouwt
Pieterverbouwt
0 1 Verbouwer
8 jaren geleden

Dag Charel,

Is een logische en eenvoudige oplossing waar ik ook al aan dacht. Ik twijfelde of laminaat dit aankon. Ik vind het zelf te drastisch om voor 14mm een hele chape te gaan uitvlakken. Ik leg de opties naast mekaar, bedankt!

Nieuwe vloer leggen? Ontvang gratis offertes!

Nieuwe vloer leggen? Ontvang gratis offertes!

Laat je vloer plaatsen door experts en geniet van het beste resultaat. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke vloer kiezen? Interieurarchitect geeft 5 tips voor de juiste vloer

Welke vloer kiezen? Interieurarchitect geeft 5 tips voor de juiste vloer

Weet je niet welke vloer je moet kiezen? Met deze vijf tips van een interieurarchitect haal je het meeste uit je interieur en kies je de juiste vloer!

Lees meer

Goedkopere alternatieven: perfecte lookalike voor 4 vloerklassiekers

Goedkopere alternatieven: perfecte lookalike voor 4 vloerklassiekers

Op zoek naar een alternatief voor parket, betonvloer, natuursteen of betontegels? Wij zochten voor vier vloerklassiekers de perfecte lookalike.

Lees meer

In de kijker: ultradun vinyl zorgt voor beter rendement van je vloerverwarming

In de kijker: ultradun vinyl zorgt voor beter rendement van je vloerverwarming

Ontdek Floorify's ultradunne vinyl voor je vloerverwarming, ontworpen voor optimale warmtegeleiding en eenvoudig leggemak.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag