Aangebouwde stal werd afgebroken door buurman en vraagt nu aan mij om het te herstellen

4

Aangebouwde stal werd afgebroken door buurman en vraagt nu aan mij om het te herstellen

Nadia1981
Nadia1981
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Ik heb dit huis 1 jaar geleden gekocht. Mijn buurman liet weten dat hij 3 jaar geleden een aangebouwde stal aan mijn keuken had afgebroken. Dit bleek echter zonder toestemming te zijn van de vorige eigenaars. Toen ik het huis kocht werd mij hier niets van verteld. Nu blijkt dat door de afbraak van deze stal mijn muur wankel staat en dat er vocht kan binnenkomen gezien de muur nu een enkele muur is (zie foto). De buurman verwacht nu van mij om deze muur opnieuw te laten bouwen of om de resterende muur bovenaan af te breken en de dunne muur (mijn muur) te laten bestrijken met een mengsel tegen vocht. Echter als het bovenste gedeelte wordt afgebroken dan zal mijn keuken instorten. En hoe het er nu uitziet is de muur te dun en kan je zelfs het stopcontact zien van mijn keuken. Mijn vraag nu is, wie moet hier voor de kosten opdraaien gezien hij deze afbraak gedaan heeft en deze schade aan mijn muur heeft veroorzaakt ging ik ervan uit dat hij ook moet instaan voor de gevolgen en dat hij dit moet rechttrekken.

Ik hoop op een duidelijk antwoord want vrees dat dit een rechtzaak gaat worden.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/39795/muur-afgebroken.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=93dbd37ea34cee4963e13ef20cbc5ab0https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/39795/muur-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=16d432bd0ab20102fe4c97a4b98901e4

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5444 Andere professioneel
8 jaren geleden

Zoals ik de foto interpreteer was dat stalletje niet of nauwelijks verbonden of verankerd aan jouw muur. Wellicht was er destijds een dunne spouw tussen beide muren en stonden beide muren destijds elk aan hun kant van de perceelsgrens. Uw muur was in oorsprong wellicht ook bedoeld voor een onverwarmde ruimte (schuurtje, tuinberging) en dus was toen een halfsteens muurtje voldoende. Later is hier een keuken van gemaakt waardoor dat muurtje, of er nu een stalletje aan de andere kant staat of niet, op dit moment lang niet volstaat. Die muur moet op zijn minst al geisoleerd en dus verdikt worden en vermits de muur nu tot tegen de perceelsgrens staat zal dat isoleren en verdikken aan uw kant moeten gebeuren.

Vermits jij er zelf niets van wist, dat de vorige eigenaars jou niets hebben gezegd en dat de werken drie jaar geleden zonder gevolg of klacht zijn gebeurd kan dit worden begrepen als zijnde uitgevoerd met minstens een stilzwijgende goedkeuring.

Misschien is het stalletje destijds ook niet afgebroken maar is het gewoon ingestort of opgeruimd wegens versleten en gevaar voor instorting.

In ieder geval, indien je al met veel heisa en gedoe zou kunnen bekomen dat de buurman herstellingen doet dan zullen die minimaal zijn, net goed genoeg voor een stalletje. Dan zou dat kunnen neerkomen op een eenvoudige snel uitgevoerde dunne bepleistering en daar ben je niets mee, je blijft dan met een koude veel te dunne muur zitten die grenst aan de bewoonbare ruimte's. Veel warmteverlies en een groot risico voor condensatie aan de binnenkant van die muur (achter de keukenkasten ?).

Misschien moet je de buurman wel erkentelijk zijn dat hij jou hierop gewezen heeft.

Ik zou de toelating proberen te krijgen van de buurman om aan zijn kant, op zijn eigendom dus, een isolatie en een afwerking te mogen aanbrengen waarbij hij dan nog de keuze mag doen over de soort van afwerking. Hij moet dit niet toestaan, maar het zou voor jou wel een zeer groot voordeel kunnen betekenen omdat je dan niets moet wijzigen aan uw binnenafwerking.

0
Nadia1981
Nadia1981
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Bedankt voor uw antwoord maar heb volgens het kadaster een ander antwoord gekregen namelijk dat wanneer hij een aangrenzende stal afbreekt (zonder toestemming) dat hij ook moet instaan voor de gevolgen. Het zou in geen geval schade mogen aanbrengen aan mijn woning en dat is nu wel het geval. Het afbreken van aangrenzende gebouwen mocht men zomaar niet doen. Nu is dit wel gebeurd (voordat ik het gekocht heb) maar dan zou hij ervoor moeten zorgen dat het weer hersteld is. Dit antwoord kon ik ook terugvinden op deze site:

“Het kleine muurtje dat werd gebouwd op jouw eigendom en steun biedt aan de scheidingsmuur blijft in principe jouw private eigendom, dit tenzij er in het verleden reeds een overeenkomst tussen de vorige eigenaar en de eigenaar (of eigenaars) van de garageboxen werd afgesloten. In de veronderstelling dat dit kleine muurtje effectief jouw private eigendom is, zou je in principe alle werken kunnen uitvoeren. Wij raden je echter aan om hoe dan ook naar een globaal akkoord met je buren te streven en de werken niet aan te vatten zonder akkoord of toestemming van de Rechtbank. Indien je immers hinder of schade bij de naburen mocht berokkenen, bent je verplicht dit integraal te vergoeden.”

Dit is helemaal dezelfde situatie als bij mij. Dit antwoord werd ook gegeven door een advocaat. En heb dit ook bevraagd bij andere advocaat vrienden die mij dit ook als antwoord hebben gegeven. Nu aangezien ik geen discussies meer wil met de buren zal ik er wel voor zorgen dat mijn muur hersteld is. Het is jammer dat ik met buren zit die voor weinig rede vatbaar zijn en denken dit op te lossen door te dreigen. Ze hebben zelf meer te verliezen dan ik maar ja...zo weet ik ook hoe zij zijn ingesteld.  

0
Charel
Charel
932 5444 Andere professioneel
8 jaren geleden

Het andere commentaar (op een andere zaak) gaat er van uit dat de muur jouw eigendom is en dat je er dus aan mag werken. Dat lijkt mij ook logisch maar dat was de vraag niet dacht ik. Eigenlijk wou je er in eerste instantie niets aan doen, maar het is jouw buurman die jou aanmaande om er wel iets aan te doen.

Heeft hij jou hiertoe aangemaand voor uw eigen goed omdat de muur bij jou voor probemen kan zorgen met de tijd ? Of heeft hij jou hiertoe aangemaand omwille van het lelijke zicht dat hij hierop heeft vanuit zijn tuin ? Andere dan esthetische problemen kan hij er toch niet mee hebben zou ik denken. De echte strukturele en energetische problemen situeren zich enkel bij jou.

Zo te zien op de foto was zijn verdwenen stalletje niet vast verbonden aan het jouwe, wellicht waten beide muren, de jouwe en de zijne) apart van elkaar gebouwd met een kleine spouw er tussen.

Het is dus nu belangrijk om te weten te komen of het een gemeenschappelijke muur betrof of twee aparte, elk de zijne op zijn eigendom. Belangrijk is ook om te weten waar precies de eigendomsgrenzen liggen.

Sowieso zou jouw muur moeten geisoleerd en dus verdikt worden , echter in geval die muur tot tegen de erfscheiding staat dan kan je dat zonder toelating niet aan de buitenkant doen wat normaal het efficientste, het goedkoopste en minst ingrijpende zou zijn.

Ik zou dus zeker ook eerst in alle rust en vriendschap met de buurman hierover overleggen. Dat is voor iedereen het beste. Voor mij zou het al zeer mooi zijn moest je de werken voor een stukje op zijn eigendom mogen doen.

Uiteraard kan ik slechts oordelen zonder alle juiste omstandigheden te kennen en misschien interpreteer ik de toestand ook niet helemaal juist.

Wellicht zijn er forumbezoekers die het anders zien, we horen het dan wel.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag