Renovatiepremie geweigerd
Renovatiepremie geweigerd
Alle reacties
Toen je afstand hebt gedaan van uw deel van de woning wou dat zeggen dat je afstand hebt gedaan van alle voor- en nadelen die aan dat deel van de woning verbonden waren. Die premie was een voordeel dat je normaal had kunnen (moeten) kennen en die dus in de regeling tussen jullie twee een rol had kunnen (moeten) spelen.
Maar..., wie zegt dat er naderhand ook geen nadelen zijn gekomen aan het bezit van die woning? Om maar een paar dingen te noemen: het moeten herdoen of veranderen van bepaalde werken die fout waren uitgevoerd (door aannemer of door jezelf), een onverwacht hogere taxatie van de woning, een narekening van de btw waaruit blijkt dat er te weinig was betaald plus eventueel een boete hiervoor, enzovoort.
Waarmee ik wil zeggen, je moet de bluts met de buil nemen bij een overdracht waar beiden mee akkoord waren.
De situatie is nu voor jou bedroevend omdat je blijkbaar niet goed wist waarmee je akkoord bent gegaan en waarom. Maar voor uw ex-vriendin lijkt het mij normaal dat ze niet enkel de volledige lasten en kosten van de woning draagt maar ook kan genieten van de hierbij behorende eventuele voordelen.
Uw verhaal klopt, maar los daarvan, is het toch een hiaat in de wetgeving dat ik en mijn huidige vriendin, die zelf nog nooit genoten heeft van een Renovatiepremie, zoveel geld mislopen.
Ik zou er nog mee kunnen leven, dat ik mijn deel van de Renovatiepremie verlies, maar mijn vriendin wordt nu mee 'gestraft' door mijn naïviteit destijds.
Als men over gerechtigheid wil spreken, is het hier allesbehalve op zijn plaats. 5000€ is voor een jong koppel (en iedereen gewoon) enorm veel geld!
Tja, het is bijna typisch en onvermijdelijk dat subsidie's en premie's soms hun doel missen of een ongewenst effect hebben in bepaalde gevallen.
En zo is het ook met afspringende relatie's, ook daarbij is het meestal onvermijdelijk dat ze ongewenste effecten hebben waar dan ook de nieuwe partner min of meer mede de dupe van kan zijn.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips
Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.
Lees meer
Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee
Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.
Lees meer
Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget
Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen