Randen van betonplaat voor blokhut niet waterpas
Deze vraag is goed beantwoordHallo,
Ik ga een blokhut van 4 op 6 m bouwen op een betonplaat van hetzelfde formaat. De betonplaat staat wel waterpas in de hoeken, maar tussen de hoeken 'golft' het een beetje met soms lange stukken waar de beton ongeveer 8 mm dieper ligt dan de onderste balk van de blokhut.
De leverancier van de blokhut weet niet in hoeverre zulke kleine afwijkingen voor problemen kunnen zorgen dus ik zou voor de zekerheid de randen toch perfect gelijk en waterpas willen maken.
Ik dacht aan oftewel een laag steen op te metsen langs de randen waar de blokhut dan opkomt oftewel een balk hardhout rondom te leggen (die ik dan aanpas om de golvende randen te compenseren) waar de blokhut opkomt. Of ben ik aan het overdrijven en is dit alles overbodig?
In geval van steen: Welke baksteen neem ik best? Blokhut bestaat uit 6cm dikke balken en weegt wel een paar ton. Welke mortel best? Moet die waterdicht gemaakt worden om tussen de voegen geen vocht door te laten? Of volstaat een waterkering tussen de baksteen en blokhut die binnenin een stuk onder de vloer loopt. (Vloer zal niet boven de baksteen uitsteken)
In geval van hout: ik zou zo weinig mogelijk willen ophogen dus dacht ik aan een balk van 6x2cm die dan op sommige plekken slechts een dikke cm dik zal zijn. Is dat ok of zal het houten 'latje' begeven?
Of pas ik gewoon de onderste balken van de blokhut gewoon aan?
Alvast bedankt voor wat hulp ;)
Groetjes
Gert