Randen van betonplaat voor blokhut niet waterpas

17

Randen van betonplaat voor blokhut niet waterpas

GertB
GertB
#Ontwerp · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hallo, 

Ik ga een blokhut van 4 op 6 m bouwen op een betonplaat van hetzelfde formaat. De betonplaat staat wel waterpas in de hoeken, maar tussen de hoeken 'golft' het een beetje met soms lange stukken waar de beton ongeveer 8 mm dieper ligt dan de  onderste balk van de blokhut. 

De leverancier van de blokhut weet niet in hoeverre zulke kleine afwijkingen voor problemen kunnen zorgen dus ik zou voor de zekerheid de randen toch perfect gelijk en waterpas willen maken.

Ik dacht aan oftewel een laag steen op te metsen langs de randen waar de blokhut dan opkomt oftewel een balk hardhout rondom te leggen (die ik dan aanpas om de golvende randen te compenseren) waar de blokhut opkomt. Of ben ik aan het overdrijven en is dit alles overbodig?

In geval van steen: Welke baksteen neem ik best? Blokhut bestaat uit 6cm dikke balken en weegt wel een paar ton. Welke mortel best? Moet die waterdicht gemaakt worden om tussen de voegen geen vocht door te laten? Of volstaat een waterkering tussen de baksteen en blokhut die binnenin een stuk onder de vloer loopt. (Vloer zal niet boven de baksteen uitsteken)

In geval van hout: ik zou zo weinig mogelijk willen ophogen dus dacht ik aan een balk van 6x2cm die dan op sommige plekken slechts een dikke cm dik zal zijn. Is dat ok of zal het houten 'latje' begeven?

Of pas ik gewoon de onderste balken van de blokhut gewoon aan?

Alvast bedankt voor wat hulp ;)

Groetjes

Gert

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Gert,

Ik zou geen hardhout gebruiken maar een baksteen metselen op de beton. De waterkering zou ik niet naar binnen keren maar vanaf de volledige bovenkant van de baksteen langs de buitenkant naar beneden brengen tot tegen de zijkant van de betonplaat en dus tot onder het maaiveld. Je kan hiervoor roofing gebruiken die je overal tegenaan brandt of epdm die je volledig lijmt.

Zoals op uw tekening kan er zijdelings altijd vocht binnendringen tussen de betonplaat en de opstand in hardhout om zo tot onder de rubber vloerbedekking te komen. Ook het hout zal aan de onderkant vochtig worden en blijven want kan niet opdrogen en dat is zelfs met hardhout te vermijden.

De houten construktie begin je vervolgens op de roofing of epdm. Maar ook daar zou je er voor moeten zorgen dat er geen water tussen roofing en hout kan blijven staan. Met een beplanking kan je de onderste plank laten overlappen over de opstand, met dit systeem lijkt me dit niet mogelijk tenzij misschien met een waterleest zoals men dat ook bij houten ramen en buitendeuren heeft. Dus een houten plank of profiel die aan de buitenkant van de onderste plank van de blokhut wordt aangebracht en die lager steekt dan de opstand.

Ik bedenk me nu dat je toch ook wel met een hardhouten profiel zou kunnen werken maar dan niet op de manier zoals jij het getekend hebt maar op dezelfde wijze als met die bakstenen opstand, dus met de waterkering er boven op en langs buiten naar beneden tot onder het maaiveld.

1
Charel
Charel

Ik dacht enkel aan betonblokjes (niet persé klinkers) omdat die wat maatvaster zijn. Metselen met betonblokken is maar gewoon hoor, de meeste fundamenten worden zo gemetseld.

Maar totaal geen probleem met degelijke bakstenen ! 

De plastiekfolie onder de betonplaat is daar enkel gebruikt om de verse beton niet te snel te laten uitdrogen. Nu heeft die in feite nog weinig nut, je zou die gewoon onderaan kunnen afsnijden, zeker niet omhoog plooien. 

Alle reacties

0
GertB
GertB
0 5 Verbouwer
8 jaren geleden

Liefst een masieve harde baksteen of een betonblokje. Voor de aanhechting aan het beton hangt er ook van af hoe die betonplaat is afgewerkt. Als dat een gepolierde betonplaat is zal je een minder goede hechting hebben, in dat geval zou ik de beton met eerst betoncontact instrijken. Bij een onbewerkte beton lijkt mij dat niet nodig. Misschien kan een metselaar u hierin beter adviseren.

Denk er wel aan dat je best eerst de verankeringen in de betonplaat boort, zoniet zou je die gemetselde opkant kunnen losboren.

De optie die u is aangegeven om zonder die opstand te werken zou kunnen maar dan zou ik de waterkering aan de binnenkant een stukje terug omhoog zetten. Dus aan de buitenkant naar beneden tot onder het maaiveld en aan de binnenkant terug omhoog tot net boven de afgewerkte vloerhoogte.

Maar bedenk wel: hoe lager je met een houten constuctie begint, hoe meer kans op vochtig worden en vochtig blijven. Denk bijvoorbeeld al maar aan opspattend regenwater en aan een pak sneeuw in de winter. De hoogte van een baksteen lijkt mij dan ook het minimum. 

Je hebt wel een punt dat ik met de baksteen nog iets hoger boven het maaiveld zal zitten waardoor er inderdaad minder vocht aan de blokhut zal kunnen. De betonplaat ligt wel al 5 cm boven het maaiveld, maar iets hoger zal zeker geen kwaad kunnen. Metselen wordt het dus, thx!

Betonplaat is onbewerkt dus rechtsreeks ero pzal wel ok zijn. Verankering is niet nodig volgens leverancier, blokhut weegt een paar ton en mocht gewoon los op de betonplaat komen is me gezegd bij de aankoop.

Een massieve harde baksteen, wat versta ik daaronder?

nogmaals bedankt!

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
8 jaren geleden

@ Charel, uw oplossing is de juiste.  Het vocht altijd naar buiten toe weren, nooit onder een folie toelaten.  Het moeilijke is wel om een roofing waterdicht aan te sluiten op een zijkant van een betonplaat.  Bij kelders waar een terras op komt doet men dat ook zeer veel en toch komen er infiltraties voor tussen deze omlaaggebrande roofing en de buitenzijde van de kelderwanden.  Veel beter is het dan een gewapende vloeibare waterdichting te gebruiken, zoals Kemperol.  Ok, dat is duurder dan roofing, maar het hecht perfect op alle mogelijke ondergronden, volgt alle oneffenheden van die ondergrond, het is naadloos en dus perfect waterdicht.

0
Charel
Charel
8 jaren geleden

"Een massieve harde baksteen, wat versta ik daaronder?"

Geen te poreuze gevelsteen, geen steen met gaten, maar een volle steen die weinig water kan oplorpen.

Bijvoorbeeld een kleiklinker (bestratingssteen) of wat men hier noemt "een boerke". Betonblokjes of betonklinkers zijn wel maatvaster en daardoor misschien handiger.

"Verankering is niet nodig volgens leverancier, blokhut weegt een paar ton en mocht gewoon los op de betonplaat komen is me gezegd bij de aankoop."

Ik zou me toch geruster voelen als het verankerd werd. Stel dat er een zeer zware storm over raast of dat iemand er met een of ander tuinbouwmachine tegenaan stoot.

0
GertB
GertB
0 5 Verbouwer
8 jaren geleden

Een betonklinker heb ik ook aan gedacht. Ik ging er van uit dat het sterker was. Ik heb toen ook wat gegoogled op het 'metselen met betonklinkers' en dan werd er meermaals vermeld dat dit niet al te best hecht met de mortel?

Dan dacht ik bij mezelf: de onderste bakstenen in een muur van een huis krijgen wel een pak meer gewicht te verdragen als mijn blokhut, dus misschien kan ik best gewoon baksteen gebruiken (kwestie van niet te veel 'out of the box te willen denken' en gewoon de standaard manier van metselen te hanteren die zichzelf al bewezen heeft en waar ik voldoende info kan over vinden). 

Of stel je betonklikers voor omdat die minder water opslorpen? Want ik heb in de tuin op redelijke diepte heel wat natte bakstenen uit de grond gehaald en als die kapot vielen waren die vanbinnen toch wel droog. Ik heb ook gemerkt dat de onderste stenen van mijn huis (gebouwd in 1954) die tussen de fundering en het maaiveld zitten ook gewone bakstenen zijn. Die zitten dus al 60 jaar onder de grond en zijn altijd nat lijkt me? 

Ik wil je niet tegenspreken :) , maar ik zeg maar wat ik vaststel en wil gezien mijn beperkte ervaring en kennis liefst geen 'speciale' dingen gaan uitproberen :)

Bijkomend: Wat doe ik met de plastiek folie van de betonplaat? afsnijden op maaiveld? Mee onder de epdm of roofing zal niet gaan, want dan kan ik deze niet vastbranden- of plakken op de betonplaat.

0
Charel
Charel

Ik dacht enkel aan betonblokjes (niet persé klinkers) omdat die wat maatvaster zijn. Metselen met betonblokken is maar gewoon hoor, de meeste fundamenten worden zo gemetseld.

Maar totaal geen probleem met degelijke bakstenen ! 

De plastiekfolie onder de betonplaat is daar enkel gebruikt om de verse beton niet te snel te laten uitdrogen. Nu heeft die in feite nog weinig nut, je zou die gewoon onderaan kunnen afsnijden, zeker niet omhoog plooien. 

0
GertB
GertB
0 5 Verbouwer
8 jaren geleden

Ok ik weet voldoende. Ik ga dus opmetselen met een baksteen, waterkering (epdm) langs buiten naar beneden en aan de betonplaat vastlijmen en hierop mijn blokhut. 

Nogmaals heel erg bedankt voor alle hulp en info!! Special thanks to Charel ;)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag