Is halfopen bebouwing altijd 1 geheel?

15

Is halfopen bebouwing altijd 1 geheel?

MacBart
MacBart
#Ontwerp · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Wij zijn bezig met plannen om een huis te bouwen, een halfopen bebouwing. Plannen zijn ingediend en intussen ook geweigerd. 

Het huis dat wij willen bouwen maakt maximaal gebruik van de perceelvoorschriften, integenstelling tit de buren. Dus ons huis is hoger dan het huis waar het tegenaan gebouwd wordt. Het bestaande huis staat er trouwens al 30 jaar. De buren hadden getekend voor akkoord. 

Nu beroept de gemeente zich op een laatste artikel uit de voorschriften. Dit is dat voor de bouwblok die 1 geheel vormt de hoogte, dakhelling, ... vastgelegd is door de eerste constructie. Wat ze wel willen toelaten is dat we over een lengte van 1 meter  de buren volgen en dan mogen we alsnog omhoog. Dit maakt dat ons huis een heel lelijk uitzicht krijgt.

Nu is de vraag of het wel klopt wat de gemeente zegt. Vormt een bouwblok altijd 1 geheel? Ik ken inderdaad halfopen bebouwing die langs buiten als 1 groot huis (1 geheel) uitzien. Bij ons ga je zoals in meerdere gevallen duidelijk zien dat die 2 huizen niet 1 geheel vormen.

1
Charel
Charel
932 5444 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste, in de verkavelingsrichtlijnen staat de betreffende regel onder " voor niet-alleenstaande gebouwen".

Je hebt daar dus blijkbaar enkel het onderscheid tussen alleenstaande en niet-alleenstaande gebouwen en het lijkt  mij duidelijk dat uw woning dan bij de niet-alleenstaande gebouwen moet gerekend worden.

En dus volgens artikel 9 onder A voor niet-allenstaande gebouwen en puntje 6 staat er dan dat de dakhoogte, de helling en de materialen voor dak en gevel dezelfde moeten zijn als van het eerst gebouwde van de twee(of meer) niet-alleenstaande gebouwen. Indien je slechts de eerste meter aan dezelfde helling zou moeten maken dan lijkt mij dat al een toegeving. Of je daar blij mee moet zijn is nog iets anders.

1
gery
gery
71 548 Andere particulier
8 jaren geleden

De weigering van de gemeente is dus terecht, zie ook antwoord van Charel.

Dan kan u proberen om een afwijking op de verkavelingsvergunning aan te vragen. Maar best dat u op voorhand met de gemeente overlegt (en overlegd had trouwens) i.v.m. die afwijking. Het feit dat u dat niet gedaan hebt, kan wel eens in uw nadeel uitdraaien.

PS: u interpreteert in casu de term "één geheel" verkeerd (had al zo'n vermoeden, vandaar mijn vraag om de verkavelingsvergunning zelf te kunnen lezen). In zijn weigeringsbesluit "bekijkt" de gemeente beide HOB's niet als één geheel, in de verkavelingsvergunning "is" een niet-alleenstaande woning één geheel met het gebouw waartegen het staat.

Alle reacties

0
MacBart
MacBart
0 6 Bouwer
8 jaren geleden

De gemeente heeft het dus over regel 6.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/40065/schermafbeelding-2017-08-09-om-133336.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=df4e1ff26faaa958b5f85dfcf71e6c67
0
Charel
Charel
932 5444 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste, in de verkavelingsrichtlijnen staat de betreffende regel onder " voor niet-alleenstaande gebouwen".

Je hebt daar dus blijkbaar enkel het onderscheid tussen alleenstaande en niet-alleenstaande gebouwen en het lijkt  mij duidelijk dat uw woning dan bij de niet-alleenstaande gebouwen moet gerekend worden.

En dus volgens artikel 9 onder A voor niet-allenstaande gebouwen en puntje 6 staat er dan dat de dakhoogte, de helling en de materialen voor dak en gevel dezelfde moeten zijn als van het eerst gebouwde van de twee(of meer) niet-alleenstaande gebouwen. Indien je slechts de eerste meter aan dezelfde helling zou moeten maken dan lijkt mij dat al een toegeving. Of je daar blij mee moet zijn is nog iets anders.

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
8 jaren geleden

De weigering van de gemeente is dus terecht, zie ook antwoord van Charel.

Dan kan u proberen om een afwijking op de verkavelingsvergunning aan te vragen. Maar best dat u op voorhand met de gemeente overlegt (en overlegd had trouwens) i.v.m. die afwijking. Het feit dat u dat niet gedaan hebt, kan wel eens in uw nadeel uitdraaien.

PS: u interpreteert in casu de term "één geheel" verkeerd (had al zo'n vermoeden, vandaar mijn vraag om de verkavelingsvergunning zelf te kunnen lezen). In zijn weigeringsbesluit "bekijkt" de gemeente beide HOB's niet als één geheel, in de verkavelingsvergunning "is" een niet-alleenstaande woning één geheel met het gebouw waartegen het staat.

0
MacBart
MacBart
0 6 Bouwer
8 jaren geleden

Ok, nu begrijp ik waarom de gemeente toch regel 6 gebruikt om ons plan te weigeren. Intussen is er ook gesproken met de gemeente. We gaan moeten plooien. Die ene meter zal er komen. Alle alternatieven die we hadden zijn in strijd met de andere regels of vinden ze gewoon niet goed. Een afwijking op regel 6 aanvragen is ook geen optie daar ze ons hebben laten weten dat ze die sowieso niet zullen goedkeuren. 

Dus dan gaan we de plannen aanpassen en opnieuw insturen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag