Bouwovertreding dakterras ontdekt na 25j

3

Bouwovertreding dakterras ontdekt na 25j

IngridH
IngridH
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Onze buren, waarmee we geen goede verstandhouding hebben, hebben er ons op gewezen dat ons dakterras 3m te lang is en dus niet volledig vergund is. Wij wonen op een appartement waarvan zij eigenaar zijn van de gelijkvloers, wij van de eerste verdieping. Het platte dak waarop ons dakterras ligt is met hen gemeenschappelijk. Het appartement staar er al 25 jaar en wij hebben er in de 10 jaar dat wij er wonen nooit aanpassingen aan gedaan. We hebben het ook overgekocht van hun (schoon)broer dus volgens mij waren zij al heel de tijd op de hoogte van de bouwovertreding maar dreigen ze nu met klacht in te dienen bij de gemeente (nogmaals, we hebben geen goede verstandhouding). Wat kunnen de gevolgen zijn voor ons als zij klacht indienen bij de gemeente? Ons terras 3m inkorten is best wel veel  en zien wij eerlijk gezegd niet zitten. Wij voelen ons echt bedrogen door de voormalige eigenaars en door onze buren want zij hebben het appartementsgebouw 25 jaar geleden samen gebouwd.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3508 Andere particulier
8 jaren geleden

Doe alvast een paar checks.

Komt het terras overeen met het terras zoals getekend op de goedgekeurde bouwplannen?

Wat staat in je akte met betrekking tot bouwovertredingen?

Is het een bouwovertreding?  Ga zelf langs bij stedebouw om het te vragen. Zijn normaliter heel collaboratief.

Hoe was het terras geadverteerd bij de verkoop?  Huidige oppervlakte?

Onder voorbehoud:  als je kan aantonen dat de verkoper dit voor u verborgen heeft (hij wist het doch vermeldde het niet) kan je middels een pokkedure rechtszaak proberen om een schadevergoeding af te dwingen.

Wacht gewoon af en laat je buur maar bluffen.  Als hij geen (inkijk)hinder heeft kan hij niet veel doen en gemeentes hebben veelal andere prioriteiten dan dat soort dossiers. (Voorbehoud)

Als t natuurlijk een flagrante bouwovertreding is kan dat de latere verkoop bemoeilijken.  Zoek het al eerst zelf uit.  Je kan perfect verkopen met bouwovertreding mits je t aangeeft in de compromis/akte

0
Charel
Charel
932 5457 Andere professioneel
8 jaren geleden

Indien er niets officieel is geweten van een bouwovertreding is er wellicht ook nooit een vaststelling gedaan, laat staan dat er een vonnis over zou zijn uitgesproken.

Ik zou dat gewoon negeren, dat zij maar stappen zetten als ze dat nuttig achten. De kans is zeer groot dat het enkel bangmakerij is om wat meer macht over jullie te kunnen hebben. Dus geen discussie hierover voeren. 

Maar zoals Kris ook al aangaf, ik zou één en ander wel nagaan, niet in eerste instantie om de strijd aan te gaan, maar om voor jezelf te weten te komen hoe het werkelijk is en wat de consequentie's na zovele jaren in het slechtse geval nog zouden kunnen zijn.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag