Wie betaald de slotafrekening van de energieleverancier

5

Wie betaald de slotafrekening van de energieleverancier

AlainKinet
AlainKinet
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Hallo,

Ik heb een nieuwbouw appartement gekocht. De voorlopige oplevering is gebeurd op 3 november 2016. Er is toen een lijst van gebreken/tekortkomingen opgesteld. Er werd afgesproken dat deze binnen een tijdsbestek van 1 maand zouden worden opgeleverd. Deze afwerkingen hebben echter een einde genomen op 15/02/2017. Al die tijd ben ik enkel in de weekends gaan kijken hoever de werken stonden. Voor de rest heb ik de die periode niets in het appartement gedaan. Op 15/02/2017 zijn ook de meterstanden opgenomen en is het overnamedocument opgesteld en getekend.

Afgelopen week krijg ik van de bouwfirma een factuur om de kosten voor gas van mijn appartement te betalen (slotafrekening energie bij Luminus). Ik heb al mijn rekeningen bij de energieleverancier vanaf 15/02/2017 netjes betaald, totdat ik de overdracht naar de huurder heb gedaan. Ikzelf heb dus geen rekeningen meer openstaan bij de energieleverancier.

Mijn vraag? Moet ik die factuur betalen?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De eigendomsoverdracht is de datum van ondertekening van de voorlopige oplevering (met sleuteloverdracht).  Normaal hadden ook op die datum de tellerstanden moeten overgenomen zijn.  Ook je KI tweede verblijf moet je declareren vanaf de dag van de voorlopige oplevering (zijnde 3 november 2016 als ik je bericht correct interpreteer)

De energiekosten vanaf 3 november 2016 zijn dus voor u.  Je zou enkel de hoogte ervan kunnen betwisten indien de promotor véél van uw electriciteit verbruikt heeft voor de afwerkingen en/of overmatig stookte.  Over welk verbruik spreken we ?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Zoals Kris het uitlegt lijkt het mij ook logisch, maar..

Tot 15/02/2017 had de aannemer een overeenkomst met de energieleverancier voor het leveren van energie voor zijn rekening. Tot zolang heeft hij blijkbaar ook effectief die energie aangewend om zijn verplichtingen te kunnen uitvoeren.

Die overeenkomst is pas geeindigd op die datum en pas vanaf die datum is de koper degene die een overeenkomst heeft met de energieleverancier.

In feite, moest de aannemer het hier niet mee eens zijn dan had hij op 15/02/2017 de overeenkomst met de energieleverancier moeten opzeggen.

Bijkomend: Het is niet per definitie de eigenaar van een pand die de energierekening moet betalen, het is degene die hiervoor een overeenkomst heeft afgesloten, dat kan een huurder zijn, een aannemer, een schoonmoeder enz.. In die zin heeft de datum van eigendomsoverdracht hierop ook geen invloed.

0
AlainKinet
AlainKinet
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Dag Charel, Kris,

Bedankt voor het antwoord. Indien het bedrag van de afrekening enkele tientallen euro's zou zijn, en de rest van het verhaal wat positiever zou zijn, had ik er geen probleem mee om de factuur te betalen, maar...

1. Ik heb van 15/02//2017 t.e.m. 6/07/2017 de energiefactuur betaald, omdat ik toen als eigenaar het contract heb overgenomen. Ik ben met de energieleverancier overeen gekomen om een voorschot te betalen van € 50,- voor zowel gas als elektriciteit. Van februari t.e.m. juli zijn 6 maanden x € 50,- = € 300,-, waarbij ik voor de slotafrekening nog eens € 47,- terug heb ontvangen omdat er teveel aan voorschotten is betaald. Dit wil zeggen dat ik een totaal van € 253,- heb betaald voor 6 maanden voor gas en elektriciteit. Nu krijg ik een factuur voorgeschoteld alleen voor gas voor een bedrag van € 265,-, voor  november, december en januari !?

2. Ik ben in de periode november - februari alleen een paar keer langs geweest op mijn appartement om te kijken hoever de werken gevorderd zijn, voor de rest heb ik niks op mijn appartement gedaan. Wel heb ik moeten constateren dat het personeel van de bouwfirma en hun onderaannemers mijn appartement tijdens deze periode gebruikte om hun boterhammetjes op te eten en mijn sanitaire voorzieningen te gebruiken. (Ik heb hier foto's van). Ik heb hiervoor nooit toestemming gegeven, maar zij hadden een loper en konden zomaar binnen. Ik heb dit ook verschillende keren gemeld (via mail) aan de werfleider van de bouwfirma.

Momenteel heb ik de factuur formeel geweigerd en wacht ik op een antwoord van de bouwfirma. Ik ben alleen niet zeker of ik wettelijk gezien hier in mijn recht ben.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Je moet eens zien of er in de overeenkomst/offerte/bestek/bestelling iets vermeld staat van de energieleveringen tijdens de werken. Het kan zijn dat er in staat dat deze ten laste van de klant zijn, of dat de klant dat moet voorzien. Indien er niets ten laste van u in staat mag u er van uit gaan dat het energieverbruik ten laste van de aannemer is. Temeer daar het leveringscontract op zijn naam staat, zij nog een sleutel hadden en er nog werken moesten uitgevoerd worden. Juridisch staat de aannemer heel zwak om iets van u te vorderen. Protesteer in elk geval zo vlug mogelijk de factuur per aangetekend schrijven.  

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Door zelf te bouwen aan je huis, kan je meer realiseren met hetzelfde budget. Voor je enthousiast begint, hou je best rekening met deze tips!

Lees meer

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag