6

Aankoopbelofte?

Boeleke
Boeleke
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Dag allemaal, We waren al even opzoek en hadden eindelijk een woning gevonden. Zoals overal beschreven, hadden wij een bod uitgebracht met opschortende voorwaarde en een datum dat het bod eindigde. Na wat ondehandelen ( over en weer ) was er een prijsovereenkomst. Dus wij al blij! Dag erna zei makelaar dat hij niet akkoord kon gaan met opschortende voorwaarden, alleszins niet in het compromis maar alleen in de aankoopbelofte. In deze aankoopbelofte stond de opschortende voorwaarde, maar ook dat de verkoop blijft doorgaan... dat betekent dat de verkoper op elk moment een ander bod kan aanvaarden , zelfs als wij bezig zijn met de lening voor dat huis... Hij wou trouwens ook niet dat we dit een notaris lieten nalezen. Is dit allemaal wel normaal? Wettelijk? Wij waren er eigenlijk van overtuigd dat een akkoord een akkoord was. Hij zij dat veel makelaars zo werken... bedankt voor jullie advies!

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3505 Andere particulier
8 jaren geleden

Ga daar eens mee naar uw notaris (koper en verkoper kunnen elk hun notaris aanstellen zonder meerprijs)  voor advies. 

Begin pas aan de lening na ondertekening van het compromis dat door UW notaris goedgekeurd is.  Wat die makelaar voorstelt is onzin.  Ofwel is er een toezegging ofwel niet.  Malafide makelaars accepteren dat het compromis nagelezen wordt door de notaris van de koper. 

Je deed er alvast goed aan om je bod in de tijd te beperken.

Dat opschortende voorwaarden zoals het verkrijgen van een lening geweigerd worden is niet abnormaal.  Ofwel accepteert de verkoper de opschortende voorwaarde ofwel niet.  Ze aanvaarden in een aankoopbelofte onder conditie dat hij het aan een ander kan verkopen kan niet.  Maak als koper je huiswerk hoeveel je kan lenen vooraleer te bieden.  Als je (bijna) geen spaargeld hebt is t ws te vroeg om te kopen.

Wat (soms) geaccepteerd wordt is een opschortende voorwaarde lening beperkt in de tijd tot bv 4 weken al dan niet gecombineerd met een kleine schadevergoeding (bv 1.000€) als de koop niet doorgaat. Bank zal slechts in aktie schieten met een compromis.

Antwoord onder voorbehoud doch wees op uw hoede voor een schadeclaim wegens aankoopverbreking.  Reageer formeel.  Het gesproken woord heeft weinig bewijskracht.

0
Boeleke
Boeleke
0 2 Andere particulier
8 jaren geleden

Ga daar eens mee naar uw notaris (koper en verkoper kunnen elk hun notaris aanstellen zonder meerprijs)  voor advies. 

Begin pas aan de lening na ondertekening van het compromis dat door UW notaris goedgekeurd is.  Wat die makelaar voorstelt is onzin.  Ofwel is er een toezegging ofwel niet.  Malafide makelaars accepteren dat het compromis nagelezen wordt door de notaris van de koper. 

Je deed er alvast goed aan om je bod in de tijd te beperken.

Dat opschortende voorwaarden zoals het verkrijgen van een lening geweigerd worden is niet abnormaal.  Ofwel accepteert de verkoper de opschortende voorwaarde ofwel niet.  Ze aanvaarden in een aankoopbelofte onder conditie dat hij het aan een ander kan verkopen kan niet.  Maak als koper je huiswerk hoeveel je kan lenen vooraleer te bieden.  Als je (bijna) geen spaargeld hebt is t ws te vroeg om te kopen.

Wat (soms) geaccepteerd wordt is een opschortende voorwaarde lening beperkt in de tijd tot bv 4 weken al dan niet gecombineerd met een kleine schadevergoeding (bv 1.000€) als de koop niet doorgaat. Bank zal slechts in aktie schieten met een compromis.

Antwoord onder voorbehoud doch wees op uw hoede voor een schadeclaim wegens aankoopverbreking.  Reageer formeel.  Het gesproken woord heeft weinig bewijskracht.

We voelen ons er best slecht bij. We laten een 'droom'huis nu eigenlijk echt varen. Wat ik het meest vreselijk vind, we hadden onze voorwaarden echt in het bod gezet. Ondanks alles begint hij dan toch te onderhandelen met ons over de prijs. Dus wij dachten dat het in orde was! Prijsovereenkomst met de verkopers maar makelaar deed dan uiteindelijk moeilijk met die aankoopvoorwaarde. Echt ****. Maar goed :(. 

We weten wat we kunnen lenen en 99,9% kan de bank dit ook, maar ze hebben allemaal gezegd dat we dit er in moeten zetten :)

0
Kris M
Kris M
8 jaren geleden

Wat waren uw voorwaarden ?  In de verkopen die ik al gedaan heb was't verste wat ik wou gaan 4 weken opschortend voor lening.  De "vier maanden" beginnen immers maar te lopen nadat de opschortende voorwaarden verlopen zijn ;-( ...

0
Boeleke
Boeleke
0 2 Andere particulier
8 jaren geleden

Wij wouden gewoon een paar weken opschortende voorwaarden. Een normale verkoop dus :). (lijkt me)
Hij zei dat ze nooit opschortende voorwaarden doen en dat dat bij de meeste makelaars zo is als de woning pas te koop staat. Alleen dan met een aankoopbelofte, waardoor nog iemand hoger kan bieden... En je dus risisco neemt om dossierkosten van de bank voor niets te betalen.

0
Kris M
Kris M
8 jaren geleden

Toch niet.  Geen enkele verkoper gaat zijn pand na enkele weken uit de verkoop halen met opschortende voorwaarden zoals het bekomen van een lening.  Je kan dat vragen maar de verkoper kan "neen" zeggen.  Je zou een optie kunnen voorstellen die 2 tot 4 weken loopt waarbij je bv 500 of 1000€  vergoeding betaalt als je de optie niet licht.

Met een optie kan de makelaar verder verkopen doch "koop" je een voorkooprecht.  

Het is idd moeilijk te kopen als je niet minstens de notariskosten en 10 tot 20% van de aankoopprijs kan betalen.  Je maximale leningsbedrag kan je bespreken met je bankrelatie zonder gekocht te hebben.  Dit hangt af van jullie financiële situatie.  Blijft dan als je (meer dan) 100% moet lenen het risico op.een "neen" wegens te lage schatting.

Onroerend goed kopen is idd zeker de eerste keer een emo-rollercoaster.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag