4

Isoleren plat dak

Berten04
Berten04
#Dak · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Mijn huidige plat dak bestaat uit OSB met 2 lagen roofing op.
Ik wil dit langs buiten isoleren bovenop de roofing en daarna afwerken met EPDM.

Ik heb al Recticel Eurothane Bi4 panelen met bijhorende lijmschuim om te bevestigen.

Moet ik tussen de roofing en isolatie nog een dampscherm voorzien?

1
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
8 jaren geleden

Neen, die oude dakbedekking kan perfect als dampscherm dienen.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
8 jaren geleden

Neen, die oude dakbedekking kan perfect als dampscherm dienen.

0
Jorn Van Herck
Jorn Van Herck
10 32 Andere professioneel
8 jaren geleden

oude roofing kan in principe dienen als dampscherm. op voorwaarde dat er geen lekken zijn in die oude roofing.

indien wel lekken: veiliger om oude roofing te verwijderen en dampscherm aan te brengen.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
8 jaren geleden

en dampscherm is bij een platdak geen speciale folie, maar... een basisroofing... dus eventuele bestaande roofinglekken repareren, eventueel extra roofinglaagje aanbrengen.
Er mag wel geen vocht ergens tussen je roofing-isolatie-EPDM opgesloten geraken (kan er bij een platdak niet meer uit) en aangezien je zo ver in het seizoen nog moeilijk isolatie droog kan aanbrengen met EPDM er nog boven, (tenzij het maar een klein dakje betreft dat je op 1 droge dag kan én isoleren én afdichten met EPDM) kan je wel een goed begin maken met eventuele daklekken voor de winter te checken en eventueel weg te werken.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Is een omkeerdak geschikt voor je plat dak? Ontdek de voordelen en aandachtspunten

Is een omkeerdak geschikt voor je plat dak? Ontdek de voordelen en aandachtspunten

Een plat dak isoleren? Ontdek wanneer een omkeerdak interessant is en lees meer over de voordelen, aandachtspunten en veelgemaakte fouten.

Lees meer

De dakopstand: kosten, soorten en handige tips voor jouw plat dak

De dakopstand: kosten, soorten en handige tips voor jouw plat dak

Alles wat je moet weten over de dakopstand: van functie en soorten tot handige tips voor plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Stalen, aluminium of kunststof dakplaten voor jouw dak: een vergelijking van materialen en prijzen

Stalen, aluminium of kunststof dakplaten voor jouw dak: een vergelijking van materialen en prijzen

Dakplaten zijn een slimme keuze voor wie goedkoop en snel een dak wil plaatsen. Ontdek welk materiaal het beste past bij jouw woning of bijgebouw.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag