Dakkoepel verhogen = huidige opstand hergebruiken?

3

Dakkoepel verhogen = huidige opstand hergebruiken?

Maruchan
Maruchan
#Dak · 7 jaren geleden

Hallo,

ik zou mijn huidige dakkoepels 10cm moeten verhogen ter voorbereiding van na-isolatie. 

Het verhogen op zich is geen probleem (houten kader). Mijn vraag is of ik de huidige opstanden kan hergebruiken. Krijg ik de huidige roofing er makkelijk vanaf zonder de opstand te beschadigen? Indien ja, wat is de beste manier om dit te doen?

alvast bedankt,

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
7 jaren geleden

Wellicht laat je dan de oude dakbedekking liggen zodat die als dampscherm kan dienen.

Ik zou dan overwegen om de oude opstanden ook te laten zoals ze zijn, ze vervolledigen dan ook het dampscherm.

De isolatie laat je zo goed mogelijk aansluiten tot tegen de oude opstanden, vervolgens zet je op die isolatie en over de oude opstanden de nieuwe opstanden. Met een beetje geluk is dan in één moeite de binnenkant van de ganse verhoging netjes afgewerkt door de twee elkaar overlappende opstanden.

Eventueel, indien de nieuwe opstand niet goed over de oude opstand heen gaat, kan je rondom een stuk van het platte bovengedeelte van de oude opstand wegzagen of wegslijpen.

0
Maruchan
Maruchan
0 1 Verbouwer
7 jaren geleden

De huidige roofing ga ik inderdaad als dampscherm gebruiken. 

Ik kan inderdaad nieuwe opstanden gebruiken, maar ik hoopte de oude te hergebruiken voor kostbesparende redenen. 

Is er iemand die dit al eens gedaan heeft?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Van plat dak naar dakterras: tips en aandachtspunten

Van plat dak naar dakterras: tips en aandachtspunten

Een plat dak is niet per se een verloren ruimte. Zo kan je het inrichten als terras. Wil je ook een dakterras? Hier zijn enkele aandachtspunten en tips!

Lees meer

Wat is een koud dak? Ontdek de risico’s en aandachtspunten

Wat is een koud dak? Ontdek de risico’s en aandachtspunten

Je plat dak langs de binnenkant isoleren? Een koud dak is goedkoper en sneller, maar brengt risico op vocht met zich mee. Ontdek de voor- en nadelen.

Lees meer

Je dak reinigen? Ga aan de slag met deze onderhoudstips per daktype

Je dak reinigen? Ga aan de slag met deze onderhoudstips per daktype

Je dak reinigen? Ontdek alles over de methodes, prijzen, tips en onderhoud. Per soort dakbedekking en type vervuiling.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag