Installatie van voor 1981
Mijn ouders hebben een appartement aan zee, en willen dat verkopen, er is dus een elektrische keuring nodig.
De installatie is van voor 1981 en ik heb een paar vragen ivm toegelaten uitzonderingen op het AREI.
Het gaat om een 3F+N 220/380V netwerk
1. Er is enkel een 300mA diff, is dat toegelaten of moet ik een 30mA diff bijplaatsen waar dan de
verlichting en een stopkontakt van de badkamer opzit ?
2. De 40A/300mA diff heeft geen markering 3000 (ik vermoed dat dit de kortsluitstroom is), moet die
vervangen worden ?
3. er is in de keuken een doorstroomverwarmer (Stiebel Eltron) afgezekerd met 3x40A, maar die hangt niet achter de diff, mag dit bij oudere installaties ?
4. er zitten enkelpolige automatische zekeringen in, maar die hebben geen calibreer element, en de afschakelwaarde is bij een aantal niet meer leesbaar, ik vermoed dat ik deze zal moeten vervangen ?
5. de zekeringkast is ingebouwd in de muur, ik denk niet dat ik hetzelfde type nu nog ga vinden, en de electricien die xx jaren geleden de ronde porseleinzekeringen door pen automaten vervangen heeft, heeft de openingen voor de zekeringen vergroot voor de pen automaten, daardoor past een normaal afdekplaatje niet meer en heeft hij er een afdekplaatje met brede plakband erin gekleefd, geraakt dat zo door de keuring of plak ik daar best een hard plastieken plaat op ipv een afdekplaatje dat te klein is en de plakband ? zie foto
Ik denk ook dat die "electricien" niet erg nuchter was toe hij dit werk uitvoerde, aan 1 van de zekeringen werd een fasedraad aan beide kanten van de zekering aangesloten, de zekering is dus gewoon overbrugd.
6. Als ik de pen automaten zou vervangen door dubbelpolige moderne automaten op een din rail,
zijn de uitsparingen voor de zekeringen te groot, hoe pas ik hier een mouw aan.
7. Als ik in de oude zekeringskast wijzigingen aanbreng (nieuwe automaten, extra diff) voor ik de keuring aanvraag, wordt de installatie dan nog beschouwd als een oude (voor 81) installatie waarvoor er AREI uitzonderingen bestaan zoals stopkontakten zonder aarding ?
8. ik zie in de zekeringkast een naakte aardingsgeleider toekomen die zeker geen 16MM² is, ik denk eerder 6mm², maar moet het nog nameten, mag dat ?