Damp open isolatie 1930 rijwoning met hoge grondwater

5

Damp open isolatie 1930 rijwoning met hoge grondwater

S Kay
S Kay
#Isolatie · 7 jaren geleden

Eerst en vooral  mijn slechte Vlaams aub negeren - ik ben Engels van afkomst.

Ik heb een nieuw geisoleerde dak, HR beglazing (met roosters), elektriciteit & sanitair in mijn rijwoning (1930) al laten plaatsen.

Nu moet ik over de isolatie goed nadenken.

Situatie: vloer - tegel op aard met leem voegmiddel.

              dampscherm - geen

              buitenmuren - massief baksteen met leem voegmiddel. ik zal het binnen 5 jaar opnieuw laten voegen met leemvoeg. Iemand een idee hoeveel dit zal kosten voor 30 m2?

              binnenmuren - leem pleister, maar erg beschadigd (vorige eigenaar heeft overal vinyl behang en hoog glans verf gebruikt; dit is nu verwijderd en de muren zijn redelijk droog).

Na het plaasten van nieuw dak, nieuw waterleidingen en goten is er geen sprake meer van natte muren. Maar ze zijn wel wat vochtig owv hoge grondwater.

Budget is beperkt, dus de hele vloer opgraven en NHL vloer plaatsen met ondervloer verwarming niet mogelijk. Dus mijn enige optie is damp open maar luchtdicht isolatie plaatsen met voldoende ventilatie.

Ik wil liefst wat advies over mijn geplande keuzes van materialen. Geen advies over het injecteren van muren en waterdicht lagen laten plaatsen aub, want ik wil geen schimmel of condensatie binnen de massieve muren. Enkel advies wat damp open materialen betreft aub.

Mijn 'keuzes':

1. Isolatie laag binnenzijde buitenmuren: 4 cm dik schapenwol isolatie (te dik en ik vrees dat condensatie zal opstapelen in de muur en (in winter weer) vriezen. Dit vooral om de muur luchtdicht en vlak te maken. Boven de schapenwol laag damp-open vezelplaten plaatsen. Wat zijn de goedkoopste damp open vezelplaten op de markt of zijn er alternatieven? Ik heb schapenwol vooral gekozen voor zijn hoge hygroscopische waarde. Welke platen kunnen hier bovenop met vergelijkbare eigenschappen?

2. Isolatie binnenmuren: zo dun mogelijk damp open geluidsisolatie (buren zijn niet echt luid, maar ik kan veel horen). Ik wil de vloer oppervlakte niet te klein maken met dikke lagen isolatie te gebruiken, dus hier gaat het meer over kwaliteit dan prijs.

3. Damp open vezelplaten voor gebruik in badkamer? Of ben ik hier verkeerd bezig? Moet ik damp dicht afwerken met elektrische ventilatie? Badkamer is nu op 1ste verdiep ipv gelijkvloers dus geen sprake van grondvocht.

4. Laatste en moeilijkste - de vloer. Tegel op aarde. Tegels moeten vervangen worden. Ik dacht eerst dat ik de tegels gewoon ging vervangen met ongeglazuurd keramische tegels en een wollen vloertapijt plaatsen tegen de koud. Nu blijkt het dat moderne 'tegellijm' zal tot in de aarde getrokken worden. Of ten minste met ongeglazuurde Mosa 'terra' tegels is dit het geval. Dus wil ik graag een aantal ideeen om een damp open tegel vloer volledig te renoveren (zwart, versailles patroon) zonder dampscherm (of met een 'ademende' laag?). Er liggen afvoerbuizen onder de vloer. Circa 25 m2 vloer oppervlakte gedeeld over 2 ruimtes. Grondwater is hier vrij hoog en door het vloer waterdicht te maken zal alle water gewoon in de muren geabsorbeerd worden. Goedkoop oplossing (geen ondervloerverwarming) aub.

Bij voorbaat bedankt!

Sarah.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
7 jaren geleden

Moeilijke vragen, vooral omdat ik de indruk heb dat je over bepaalde zaken verkeerd bent geinformeerd.

Een dampopen opbouw van de buitenmuren is goed maar dan moet het wel dampopen naar buiten toe zijn en niet naar binnen toe ! Zeker wanneer je massieve buitenmuren langs binnen wil isoleren, is een dampscherm onontbeerlijk en zelfs dan kan je dikwijls nog problemen hebben omdat je dit bijna nooit 100 % dampdicht kunt uitvoeren. Daarom dat isoleren langs de buitenkant indien mogelijk de voorkeur moet krijgen.

Zeker in de badkamer moet je aan de binnenkant zo dampdicht mogelijk werken en liefst in de gehele woning een constant werkend ventilatiesysteem voorzien.

Muren met opstijgend vocht moet je sowieso behandelen ! Ofwel door ze te onderkappen en van een waterkering te voorzien (membraam) ofwel door ze te injecteren.

Door een waterkering onder de vloer te voorzien zullen de muren niet meer vocht optrekken, dat heeft daar geen invloed op ! De muren blijven even goed het vocht optrekken uit de diepere ondergrond.

U spreekt van leem voegsel en leem pleister. Ik vermoed echter dat het om kalkvoegsel en kalkpleister gaat.

Ik zou me eerst wat meer verdiepen in de bouwfysica alvorens je keuze's maakt in verband met materialen en verwerkingssystemen.

0
S Kay
S Kay
0 2 Verbouwer
7 jaren geleden

Bedankt Charel,

ik kreeg geen vergunning voor externe isolatie op de voorgevel want anders zou dit misschien een (gedeeltelijk) oplossing zijn. Ik zal binnen 5 jaar de gevels opnieuw voegen (inderdaad met kalk voegsel  - 'leem' was een te letterlijk vertaling van het Engelse 'lime'). Misschien samen met een 'ademende' waterkerend gevel behandeling (Murfill van Mathys bvb). Maar van doorslaande vocht heb ik geen grote probleem; het is grondwater dat zal een probleem kunnen worden zou ik alles volgens de huidige BEN normen laten uitvoeren.

Wat de badkamer betreft ben ik ook 100% akkord gezien ik heb ons badkamer verhuisd tot de 1ste verdiep ipv gelijkvloers. Met voldoende ventilatie zal de relatieve luchtvochtigheid vrij laag moeten blijven. Dus inderdaad moet ik hier niet damp open afwerken.

Maar over de behandeling v/d muren wat injectie of waterkerend membraan betreft ben ik zeker niet overtuigd. Eerst en vooral het huis staat nu al bijna 100 jaar zonder tekens van waterschade - enkel in de plaatsen waar de vorige eigenaar vinyl behang, cement en glansverf gebruikt heeft. Iaw in al de plaatsen die volledig waterdicht werden gemaakt. Dus het gaat niet over een erg grote probleem - er is geen sprake van natte muren - gewoon licht vocht die grotendeels door de grond komt. Het is nu 7 maand sinds al de oude behang weg is en de kalkpleister valt niet meer van de muren. Alles droogt mooi uit. Doorslaande vocht van de dak, goten en oude ramen is volledig opgelost met nieuw dak, goten en ramen. Maar de onderste 3 á 4 lagen bakstenen tonen een licht donkere lijn rondom de woning die duidelijke door vocht is gemaakt. Er zijn geen tekens van condensatie op de ramen - maar de muren zijn nog niet afgewerkt en vrij poreus. Samen met de ventilatieroosters op de ramen is de luchtvochtigheid vrij laag. Maar eens de kamers afgewerkt zijn kan het zijn dat - zonder de juiste technieken - de luchtvochtigheid een probleem gaat zijn.

Mijn eerste argument tegen de muren injecteren betreft de voorbeelden dat ik heb bij twee andere rijwoningen in mijn straat (ongeveer zelfde bouwjaar) gezien. Beide hebben hen muren laten behandelen, beide hebben last van vocht (en schimmel) BOVENAAN de behandelde deel, omdat hen buren geen damp behandeling hebben laten uitvoeren. Dus vormen de onbehandeld muren een brug. Water stijgt door de muren van de buren en dan komt het door de behandelde muren uit op een hogere plaats. In één woning was dit achter een laag van dampdicht geluidsisolatie. Toen ze de isolatie wegnam owv de muffe geur was de muur (boven de plaats van injectie) zwart met schimmel. Bij de andere rijwoning was er geen isolatie bij de interne muren. Dus vochtplekken op de muren en onder de behang die loskwam door de vocht. Misschien bij andere woningen in de straat zijn er geen problemen met dezelfde behandeling. Maar ik neem de risico niet.

Ik kan mijn buren niet forceren om hen muren te laten injecteren. En eens een muur behandeld is kan het werk niet ongedaan gemaakt worden. Dus is de muren injecteren voor mij geen optie. Ik denk dat het mogelijk is om de 'brug' tussen behandeld en onbehandeld muur dicht te maken, maar dit zal meer kosten  dan gewoon het huis goed damp open afwerken.

Wat de fysica betreft over de grondwater wil ik zeker meer weten. U zegt dat door een waterkerend laag op het vloer te leggen zal geen meer water door de muren opgetrokken worden. Ik wil zeker meer weten!

Mijn eigen 'theorie' (of gok):  5% van de grondwater is geabsorbeerd door de vloertegels/voeg en 5% door de bakstenen in de muur. Bakstenen en vloertegels hebben 10% van hen maximaal mogelijk watervolume geabsorbeerd.

Dus zou ik nu mijn vloer dampdicht maken is het dan niet juist te zeggen dat de muren nu nemen tot 10% van de grondwater op en zullen meer dan 10% van hen maximaal watervolume absorberen?

Want als het zo is zullen de muren zeker en vast vochtiger zijn.

Maar bouwfysica is waarschijnlijk niet zo simpel en ik wil graag meer hierover weten.

Zo niet, waarom? Want de antwood zal de eventuele afwerking van mijn vloer bepalen.

Misschien samen met muur injectie of een waterkerend laag is de antwoord helemaal anders. Maar totdat beide buren ook hen muren laten behandelen tegen grondwater zal ik dit ook zeker niet laten uitvoeren.

Weeral, mijn oorspronkelijke plan was het huis zo veel mogelijk damp open laten. De hygroscopische waarde van schapenwol isolatie samen met ademende vezelplaten, roosters in de ramen, mogelijk andere vormen van ventilatie en elektrische ventilatie in de badkamer zou - denk ik - de best oplossing zijn voor de huidige laag tot matig luchtvochtigheid. Gezien ik moet toch de vloertegels vernieuwen wil ik ook weten welke opties mogelijk zijn.

En ik wil ook advies wat goedkope ademende vezelplaten (of alternatieven) voor het afwerking betreft of andere ideen wat het damp open renovatie van een rijwoning met bakstenen muren zonder spouw betreft.

Bedankt!

Sarah.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
7 jaren geleden

Uw redenering over muren die extra opstijgend vocht zouden opnemen indien er een waterkering onder de vloer zou liggen klopt niet !

Het grondwater staat op een bepaald niveau, de muren staan in voortdurend vol contact met dat grondwater en zullen altijd in dezelfde mate het grondwater optrekken. Het maakt daarbij niets uit of er in de buurt nog andere materialen zijn die wel of niet ook grondwater optrekken.

Trouwens, hoe veel grondwater er ook geabsorbeerd wordt door vloeren, muren of ......., het grondwaterniveau verandert daardoor niets, het blijft op dezelfde hoogte staan.

Verder zou ik me toch verder informeren over het nut van een waterkering onderaan de muren alsook over de maximum hoogte die opstijgend vocht kan bereiken, want dat is begrensd.

Denk ook na over het verschil tussen blote muren waaruit eventueel vocht gemakkelijk kan uitdampen en muren die zijn bedekt met één of andere afwerking die het uitdampen gaat verhinderen. Die laatsten zullen vochtiger worden en blijven !

0
S Kay
S Kay
0 2 Verbouwer
7 jaren geleden

Bedankt Charel!

Ik zal dan zeker nog eens goed nadenken voordat ik een volgende stap neem. Ben blij dat ik mijn vraag op deze forum geplaatst heb!

Sarah.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Door je huis te isoleren, verlaag je je factuur en verhoog je je comfort. Deze stappenplannen beschrijven hoe je zelf je dak, vloer en ramen isoleert.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag