Damp open isolatie 1930 rijwoning met hoge grondwater
Eerst en vooral mijn slechte Vlaams aub negeren - ik ben Engels van afkomst.
Ik heb een nieuw geisoleerde dak, HR beglazing (met roosters), elektriciteit & sanitair in mijn rijwoning (1930) al laten plaatsen.
Nu moet ik over de isolatie goed nadenken.
Situatie: vloer - tegel op aard met leem voegmiddel.
dampscherm - geen
buitenmuren - massief baksteen met leem voegmiddel. ik zal het binnen 5 jaar opnieuw laten voegen met leemvoeg. Iemand een idee hoeveel dit zal kosten voor 30 m2?
binnenmuren - leem pleister, maar erg beschadigd (vorige eigenaar heeft overal vinyl behang en hoog glans verf gebruikt; dit is nu verwijderd en de muren zijn redelijk droog).
Na het plaasten van nieuw dak, nieuw waterleidingen en goten is er geen sprake meer van natte muren. Maar ze zijn wel wat vochtig owv hoge grondwater.
Budget is beperkt, dus de hele vloer opgraven en NHL vloer plaatsen met ondervloer verwarming niet mogelijk. Dus mijn enige optie is damp open maar luchtdicht isolatie plaatsen met voldoende ventilatie.
Ik wil liefst wat advies over mijn geplande keuzes van materialen. Geen advies over het injecteren van muren en waterdicht lagen laten plaatsen aub, want ik wil geen schimmel of condensatie binnen de massieve muren. Enkel advies wat damp open materialen betreft aub.
Mijn 'keuzes':
1. Isolatie laag binnenzijde buitenmuren: 4 cm dik schapenwol isolatie (te dik en ik vrees dat condensatie zal opstapelen in de muur en (in winter weer) vriezen. Dit vooral om de muur luchtdicht en vlak te maken. Boven de schapenwol laag damp-open vezelplaten plaatsen. Wat zijn de goedkoopste damp open vezelplaten op de markt of zijn er alternatieven? Ik heb schapenwol vooral gekozen voor zijn hoge hygroscopische waarde. Welke platen kunnen hier bovenop met vergelijkbare eigenschappen?
2. Isolatie binnenmuren: zo dun mogelijk damp open geluidsisolatie (buren zijn niet echt luid, maar ik kan veel horen). Ik wil de vloer oppervlakte niet te klein maken met dikke lagen isolatie te gebruiken, dus hier gaat het meer over kwaliteit dan prijs.
3. Damp open vezelplaten voor gebruik in badkamer? Of ben ik hier verkeerd bezig? Moet ik damp dicht afwerken met elektrische ventilatie? Badkamer is nu op 1ste verdiep ipv gelijkvloers dus geen sprake van grondvocht.
4. Laatste en moeilijkste - de vloer. Tegel op aarde. Tegels moeten vervangen worden. Ik dacht eerst dat ik de tegels gewoon ging vervangen met ongeglazuurd keramische tegels en een wollen vloertapijt plaatsen tegen de koud. Nu blijkt het dat moderne 'tegellijm' zal tot in de aarde getrokken worden. Of ten minste met ongeglazuurde Mosa 'terra' tegels is dit het geval. Dus wil ik graag een aantal ideeen om een damp open tegel vloer volledig te renoveren (zwart, versailles patroon) zonder dampscherm (of met een 'ademende' laag?). Er liggen afvoerbuizen onder de vloer. Circa 25 m2 vloer oppervlakte gedeeld over 2 ruimtes. Grondwater is hier vrij hoog en door het vloer waterdicht te maken zal alle water gewoon in de muren geabsorbeerd worden. Goedkoop oplossing (geen ondervloerverwarming) aub.
Bij voorbaat bedankt!
Sarah.