Aquapanel tegen vocht van buitenmuur?

4

Aquapanel tegen vocht van buitenmuur?

Elisabeth L
Elisabeth L
#Muren · 7 jaren geleden

Ik heb een zeer vochtige, beschimmelde muur die ik tevergeefs heb laten injecteren tegen opstijgend vocht. De oorzaak ligt echter bij een deels bovengrondse waterput van de buren die tegen mijn muur aan de buitenkant zit. Helaas staat er in mijn koopakte de term 'erfdienstbaarheid'. Wat kort door de bocht betekent dat ik mijn buren wettelijk niet aansprakelijk kan stellen en hij de put niet hoeft te herstellen/veranderen. De buur heeft me dan ook duidelijk gemaakt dat ie dat nooit van plan is. Dus ben ik op zoek om de bewuste muur waterdicht te krijgen. Epoxy is geen optie heb ik me laten vertellen omdat de muur te vochtig is. Is er een andere manier? Bijvoorbeeld Aquapannels (Knauff) plaatsen? iets anders?

Alle reacties

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

Ook bij erfdienstbaarheid, kan je jouw buur aansprakelijk stellen indien deze put de oorzaak van uw probleem is!

Je zal niet kunnen eisen dat de put weggenomen wordt.

Wel dient uw buur wettelijk er op toe te zien dat er geen wateroverlast naar de buren toe veroorzaakt wordt.

injecteren werkt tijdelijk en blijft een lapmiddel zolang de oorzaak niet aangepakt wordt.

0
Elisabeth L
Elisabeth L
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Mijn verzkering blijft de schade natuurlijk niet vergoeden. Ik moet iets doen aan de oorzaak. Dus betekent dit volgens u dat het beter is om er een juridische kwestie van te maken? Kan de rechtbank mijn buur verplichten de waterput aan te passen? Het zit nl. zo..de erfdienstbaarheid gaat alsook over de riolering. De afvoer van regen-en afvalwater van de buur  komt samen op een afvoerbuis van mijn afvoer. Er is een put in mijn aanbouw waar ik kan zien hoe die buizen op dat punt samenkomen en van daaruit naar de riolering richting straatkant lopen. Het probleem is dat telkens als het hard regent de put overstroomt. Met alle gevolgen vandien. Het probleem is dat het rijtjeshuizen betreft. Al de afvoeren lopen onder de huizen.  Ik dacht dat ik er niks viel aan te doen kwestie naar een advocaat stappen ivm die erfbaarheidskwestie. Dus dat kan volgens u  wel betreffende de beide problemen zijnde die waterput en de afvoer op mijn riolering?

0
Aquavent
Aquavent
11 72 Andere professioneel
7 jaren geleden

Beste,

Een aquapanel of waterdichte cementering tegen een lekkende waterput is een slecht idee. Uiteindelijk gaat u het symptoom bestrijden en zal het probleem zich altijd verplaatsen of na verloop van tijd terugkeren.

Bent u zeker dat het van de waterput komt? Laat dan een expertise via uw brandverzekering uitvoeren (of betaal deze zelf, lekdetectiebedrijf) en laat de oorzaak duidelijk in een verslag zetten. Op basis hiervan dient de brandverzekering van de buur uw schade uit te betalen, dit kan natuurlijk enkel als de buur eerst de oorzaak oplost. Als hij dit niet wil doen kan u op basis van het verslag naar het vredegerecht de buur tot een oplossing dwingen. Op zich kan zo’n put leeggetrokken worden en nadien terug uitgecementeerd worden, als deze vrij historisch is kan de dichting inderdaad lek zijn. Dit werk is ten laste van uw buur en het is niet zo dat u de “miserie” van uw buur moet erven omdat hij zijn pand niet onderhoudt.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Is aluminium gevelbekleding de ideale keuze voor jouw woning? Ontdek alles over de voor- en nadelen, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Alles wat je moet weten over vochtmeters: gebruik, soorten, nauwkeurigheid en tips voor het kiezen van de juiste vochtmeter.

Lees meer

In de kijker: de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld

In de kijker: de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld

IsoHemp lanceert de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld. Ontdek wat hennepbeton is en waarom het duurzaam en circulair is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag