Zijmuur werd scheidingsmuur of niet ?

7

Zijmuur werd scheidingsmuur of niet ?

serge24
serge24
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Voor we het huis kochten ;

Naast de zijgevel was een tiental jaren geleden een stukje grond dat aan dit  huis toebehoorde ,deze is toen verkocht aan de buren omdat ze zo meer plaats kregen voor hun auto te stallen.

Zo kwam de zijgevel te liggen op de nieuwe perceelgrens ,  de buren hebben deze muur gebruikt om een soort van carport tegen te plaatsen. 

De toenmalige eigenaar heeft dit gedoogd .

nu we het huis bezitten;

Zouden we graag deze muur, wat nog steeds onze muur is,willen isoleren en bekleden.

omdat we last hebben van doorslaand vocht . maar de constructie van de gebuur laat een deftige afwerking niet toe.

Ik heb met onze gebuur hierover nog geen contact gehad  maar ik kan me voorstellen dat die niet zomaar zijn constructie gaat afbreken temeer omdat er zonnepanelen op staan.

Hoe kan ik deze situatie het beste aanpakken ? zodat alles volgens de regels der wet kan verder gezet worden? 

met dank

serge 

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Vooreerst wat de eigendomsrechten zijn: advocaat van de duivel, de vorige eigenaars hebben het naastliggend terrein verkocht, dwz midden  uw scheidingsmuur tot volgende perceelsgrens. Er is dus ook verkocht alles wat er op staat m.a.w. ook de helft van uw gemene muur. Tenzij er in de verkoopacte expliciet anders staat vermeld. 

Het beste kan u een schriftelijke overeenkomst bekomen met uw buur om de wachtgevel te isoleren (14cm EPS + crepielaag of leien)

0
Charel
Charel
932 5441 Andere professioneel

Een paar bedenkingen:

De muur ziet er inderdaad uit als een gemeenschappelijke en dus voor een stuk gebouwd op het naastgelegen perceel, dat zie je onder andere aan de kortere dakoversteek met goot. Dat wil dan ook zeggen dat het een dubbele muur is.

En dan zou het eigenaardig zijn dat je last hebt van doorslaand vocht want dat kan je enkel hebben indien het maar een enkele muur zou betreffen.

Ook is de kans dan groot dat er ook al isolatie tussen die dubbele muur zit.

Zo je het nog niet gedaan hebt zou je eens moeten nameten hoe dik die muur precies is.

Moest de muur niet geisoleerd zijn en je wil hem langs de buitenkant isoleren dan heb je sowieso de toestemming nodig van uw buurman omdat je hiermee dan een stukje van zijn eigendom zou inpalmen. Hij kan dit weigeren, wat de meesten in zulk geval ook doen. Als je enkel de muur wil beschermen tegen regendoorslag (kwestie van cm's) moet je ook dat eerst vragen maar kan dit niet geweigerd worden (ladderrecht). Beide dingen gelden ook zelfs al zou de muur niet gemeenschappelijk zijn en dus tot net tegen de perceelsgrens is gebouwd ipv er op.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer

Ik heb zelf nog geen negatief antwoord ontvangen bij dergelijke werken. Het zicht voor uw buur zal mooier ogen. De muur boven de carport kan zeker geen probleem geven. Het deel onder het dak van de carport lijkt mij nu ook zo geen drama te zijn.

Mocht uw buur toch weigeren dan kan je altijd via de vrederechter een toelating afdwingen. Isolatie en bescherming is immers een onderhoudswerk om uw woning bewoonbaar te houden. Anderzijds legt de overheid steeds strengere eisen op inzake isolatie zodat een niet goed onderbouwde weigering ongunstig kan beoordeeld worden door de vrederechter.

0
Charel
Charel
932 5441 Andere professioneel

Sorry Hugo, maar ook een vrederechter kan en zal u niet toestaan om eigendom van de buren te mogen innemen, ook niet om te isoleren wat toch al gauw over minstens 10 cm zal gaan.

Beschermings- of onderhoudswerken is iets anders, dat neemt geen plaats in beslag.

De meerwaarde voor de buur over het 'mooier ogen ' is ook zeer relatief en helemaal niet zeker !

Strengere eisen inzake isolatie geldt nu vooral voor nieuwbouw, maar sowieso wil beter isoleren niet per definitie zeggen dat dit langs de buitenkant op eigendom van de buren moet gebeuren, dat kan ook aan de binnenkant op uw eigendom gebeuren.

0
serge24
serge24
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Bedankt voor de snelle reacties, al of niet gemene muur,ik zal eerst een babbel met de buur doen.        PS; de dikte van de muur is 38cm 2 snelbouwen tegen elkaar en geïsoleerd met glaswol ertussen .40 jaar geleden,zal u ook al door en door nat zijn... Moet de buur een muur niet  deels overkopen als hij die wil gebruiken? 

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Zoals ik reeds zei, de vorige eigenaar van uw woning heeft het naastliggend terrein verkocht, in principe met alles wat er op staat, zichtbaar en niet zichtbaar. Dus hier de helft van de glaswolisolatie en de buitenste snelbouwmuur die volledig op zijn grond zal staan.

Voer voor advocaten, maar dit is een uitzonderlijke situatie waarbij iemand een perceel grond verkoopt voor een rijwoning (of half-open bebouwing) maar tevens eigenaar is van de gemene muur die deels op de verkochte grond staat. Vraag is "Zat de gemene muur mee in de verkoop?", of is er een voorbehoud gemaakt . De notariële acte kan daar misschien uitsluitsel over geven. Maar gewoonlijk staan er zo van die algemene clausules in die in principe bedoeld zijn om de verkoper (en de notaris) uit de wind te stellen, maar in dit geval zou het wel eens in het nadeel van de verkoper (en ook huidige eigenaar) kunnen geweest zijn.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag