Geïnstalleerde ventilatie blijkt achteraf geen c+ systeem te zijn, wie is verantwoordelijk ?

7

Geïnstalleerde ventilatie blijkt achteraf geen c+ systeem te zijn, wie is verantwoordelijk ?

Eefke
Eefke
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Bijna 3 jaar geleden hebben we onze woning laten bouwen door een sleutel-op-de-deur firma. In het lastenboek staat een c+ventilatiesysteem vermeld alsook op de documenten van de epb-verslaggever. Omdat wij zo langzamerhand zot worden van het lawaai hebben we een onafhankelijke installateur van ventilatie laten komen. Deze heeft vastgesteld dat er helemaal geen c+ systeem geïnstalleerd werd maar gewoon 2 aparte buisventilatoren. Zowel de bouwfirma als de epb-verslaggever beweren dat dit wel een c+ systeem is. Wij voelen ons serieus bedrogen en vermoeden ook dat deze aparte buisventilatoren niet wettelijk zijn. Welke stappen kunnen wij ondernemen ?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5440 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik ben niet zo zeker of je dit geen systeem C+ kunt noemen.

Immers de simpele definitie van een ventilatiesysteem C is dat de verse lucht op een natuurlijke manier wordt binnengetrokken, bijvoorbeeld via raamroosters en dat de gebruikte lucht op een mechanische manier wordt buitengestuwd. En als dat zoals in uw geval gebeurt met twee buisventilatoren dan klopt dit in principe met de definitie van C (mechanische afvoer).

De toevoeging + zodat we van een C+ spreken wil zeggen dat het systeem vraaggestuurd is ipv dat het constant zou draaien. Het volstaat dan in principe dat je de ventilatoren apart kunt op of af zetten om aan die C+ definitie te voldoen.

Natuurlijk is dit een bedrieglijke praktijk en een manier om er de kantjes van af te lopen met een goedkope oplossing die te veel lawaai gaat geven, te veel stroom gaat verbruiken en wellicht zelfs niet aan het verplichte normdebiet zal voldoen. Zeker niet omdat je deze ventilatoren omwille van de geluidsoverlast vaak zult uitzetten.

Weer een typische werkwijze van een bepaald soort aannemer, weer een typische werkwijze waarbij de architect zijne neus bloedt, niets gehoord, niets gezien, niets geweten, niets aan de hand, mijn loon wordt door die aannemer betaald en niet door de klant.

Dus welke stappen kan je ondernemen ? Tenzij er in het lastenboek buiten de term C+ nog andere eigenschappen, merken of type's zijn genoemd bij dat te voorziene systeem, vrees ik dat je niets in handen hebt omdat je in principe hebt gekregen wat er in het lastenboek stond, en dat is een systeem C+, zij het een zeer minderwaardig.

Verdomme toch !

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De toevoeging + zodat we van een C+ spreken wil zeggen dat het systeem vraaggestuurd is ipv dat het constant zou draaien. Het volstaat dan in principe dat je de ventilatoren apart kunt op of af zetten om aan die C+ definitie te voldoen.

Een aanvulling hierbij.
Systeem C+ betekent vraaggestuurde werking , manueel aan en uit zetten is niet vraaggestuurd. Vraagsturing kan dmv aanwezigheidsdetectie, vochtmeting, CO meting ....
Indien er geen meet- en regelsystemen zijn dan heb je een gewoon C systeem

0
Charel
Charel
932 5440 Andere professioneel
7 jaren geleden

Ik ben het eens met die terechte nuancering ivm vraaggestuurd.

0
Eefke
Eefke
0 2
7 jaren geleden

Bedankt allebei voor de gedetailleerde uitleg ! Hebben jullie toevallig een idee waar we terecht kunnen om klacht in te dienen tegen deze praktijken ? Of heeft dat geen zin omdat de woning intussen definitief is opgeleverd ?

0
Eefke
Eefke
0 2
7 jaren geleden

Ter ingo: we kunnen die buisventilatoren niet eens apart manueel afzetten. Er is 1 zekering voor beide ventilatoren samen die we kunnen afzetten in de zekeringskast.

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
7 jaren geleden

Als de woning defintief opgeleverd is dan heb jij je akkoord verklaard met de uitvoering. Ik vrees dat je er weinig tegen kan inbrengen, of het zal je veel kosten.
Om het probleem op te lossen of te verminderen ;

Wordt het lawaai veroorzaakt door de ventilator of is ht de luchtverplaatsing die je hoort. Geluidsdempers kunnen het lawaai wat minderen.
Mits wat ingrepen op je elektriciteit kun je die 2 ventilatoren elk op een aparte zekering zetten.
Ik vermoed 1 toestel voor de keuken en 1 voor badkamer en toilet. Een optie is deze laatste laten schakelen via de verlichting

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag