Isolatie van houten vloer begane grond met 6 cm PIR platen
Hallo, Ik wil graag mijn grenen houten vloer isoleren. De situatie is als volgt:
-De woning heeft steens metselwerk en geen spouwmuren, het huis is gebouwd in 1900. De kruipkelder wordt geisoleerd door ventilatieroosters die tussen de balken zijn gesitueerd.
-De vloer is volledig uit de woning gehaald. De balken zitten er nog in. Je kijkt dus rechtstreeks op het zand en in de kruipkelder/ruimte.
- De grond in de woning is afgegraven en voorzien van een nieuwe laag geel zand van +/- 60 cm dik. De zandgrond is schoon. Wel is iets klammig, maar beslist niet vochtig of nat.
-De afstand tussen zandgrond en bovenkant van de houten balklaag betreft 60 tot 80 cm. De balken zijn in goede staat (droog en niet verrot). De oude houten planken vloer was droog en slechts verrot bij deuropeningen in de gevels op de begane grond (koudebrug).
-De oude situatie was een balklaag met planken vloer. Deze situatie blijft gehandhaafd. Er komt een nieuwe vloer op de oude balklaag.
-De PIR-platen die ik heb besteld zijn 6 cm dik en voorzien van een dampwerende folie aan beide zijden.
Mijn vraag luidt: Hoe moet ik deze vloer met deze PIR-platen isoleren zonder dat mijn balklaag/vloer gaat rotten door opgesloten vocht of condensvorming, en wat heb ik nog meer nodig aan materiaal. De meningen zijn hier nogal over verdeeld. Ik proef dat er veel expertise aanwezig is op dit forum, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
Met vriendelijke groet,
Auke Gerrits