Wettelijk samenwonende man is eigenaar van vruchtgebruik gezinswoning en zijn zoon is eigenaar
van de blote eigendom. Gaat het vruchtgebruik van de gezinswoning bij overlijden van de man naar zijn wettelijk met hem samenwonende vrouw ?
Wettelijk samenwonende man is eigenaar van vruchtgebruik gezinswoning en zijn zoon is eigenaar
van de blote eigendom. Gaat het vruchtgebruik van de gezinswoning bij overlijden van de man naar zijn wettelijk met hem samenwonende vrouw ?
De vader heeft ook hier slechts de helft van de woning in volle eigendom. De partner krijgt dus het vruchtgebruik van een halve woning (en moet huur betalen aan de zoon voor de andere helft). Moeilijke situatie. Ik denk (maar ben niet zeker) dat de zoon uitonverdeeldheidtreding kan vragen. Om de waarde van dit half vruchtgebruik te bepalen wordt uitgegaan van een leeftijd van de partner die maximum 20 jaar jonger is.
Zie andere post voor de rest van het verhaal.
Doet mij toch nadenken: als de woning door beide partners is verworven en waarvan bv de naakte eigendom reeds werd geschonken aan de kinderen dan blijft het vruchtgebruik voorbehouden voor de partners. D.w.z. dat bij overlijden het vruchtgebruik volledig overgaat naar de langstlevende. Of anders gezegd de zoon zal pas bij het overlijden van beide ouders de volle eigendom verwerven.
De opbrengst van de bezittingen komt bij overlijden van een partner ten goede van de langstlevende partner.
In mijn vraag moet worden verstaan dat de vertreksituatie de volgende is :
de vader en de zoon hebben een eigendom in respectievelijk vruchtgebruik en blote eigendom. De moeder van die zoon is feitelijk samenwonend met de vader van die zoon (ze zijn niet gehuwd of wettelijk samenwonend) en ze is geen eigenaar van het huis. Hoe kan de moeder erin slagen na overlijden van de vader toch in de ouderlijke woning kan blijven wonen ?
Bedankt voor de reacties.
Het is dus niet wettelijk samenwonend zoals de titel laat uitschijnen. Het beste neemt u eens contact op met uw notaris. Het lijkt eenvoudig maar de fiscus kan daar heel anders over oordelen als u een testament .zou opmaken ten voordele van de moeder van uw zoon. Onder welke voorwaarden heeft uw zoon de blote eigendom bekomen? Wordt hij automatisch volle eigenaar bij het overlijden van de vruchtgebruiker, dan kan je uw vruchtgebruik ook niet doorgeven. Spitstechnologie!
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!
Lees meerZit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen