Advocaat verwerende partij tevens plaatsvervangend rechter

6

Advocaat verwerende partij tevens plaatsvervangend rechter

StaalBouw
StaalBouw
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Wanneer blijkt dat de advocaat van de verwerende partij deel uitmaakt van een kantoor waarvan één van de vennoten tevens plaatsvervangend rechter is in dezelfde rechtbank, kan of moet men dan nog vertrouwen hebben in een eerlijk vonnis?

Die vennoot kan uiteraard in deze zaak geen rechter zijn maar zo'n situatie is toch zeer dubieus, niet?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5438 Andere professioneel
7 jaren geleden

Volgens mij kan men in zulk geval met recht die plaatsvervangende rechter wraken.

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
7 jaren geleden

Dat is inderdaad juridisch mogelijk maar men waarschuwt tegelijkertijd dat dit ook een averechts effect kan hebben (omdat je dan zelf aangeeft geen vertrouwen te hebben in de rechtspraak).

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Ik heb een gelijkaardig probleem gehad waar de zaakvoerder van het bouwbedrijf tevens plaatsvervangend rechter was bij de Rechtbank van Koophandel. Mede door zijn onnauwkeurige offerte heb ik afgehaakt. Vreemd dat bij de aanstelling van rechters men niet meer let op hun onafhankelijkheid.

Bij u is het overduidelijk dat er van een onafhankelijke of onbevooroordeelde rechter geen sprake kan zijn. Dit wil niet zeggen dat u geen vertrouwen in de rechtspraak hebt, integendeel, de wetgeving voorziet de mogelijkheid om in dergelijke situaties de rechter te wraken zodat u het volle vertrouwen  kan hebben in de rechtspraak.

Het is een andere rechter die moet oordelen en die kan alleen maar begrip opbrengen voor uw standpunt.

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
7 jaren geleden

Bovenstaande is natuurlijk correct maar begin al eens met opnieuw te evalueren of u wel een zaak hebt;  heb je gelijk of denk je (misschien tegen beter weten in) dat je gelijk hebt?  Zelfs als de zaak bij de partner-rechter voorkomt en je verliest heb je nog altijd beroepsprocedures. 

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
7 jaren geleden

Geachte,

Er is een verschil tussen lekenrechters (rechters die deel uitmaken van bijv. de Rechtbank van Koophandel of de Arbeidsrechtbank ùaar niet juridisch geschoold zijn) en plaatsvervangende rechters.

Een aantal advocaten zijn plaatsvervangend rechter wanneer hiertoe een noodzaak bestaat, zoals bij ziekte of afwezigheid van de rechters. Dit verbiedt uiteraard op geen enkele wijze dat deze advocaten nog zelf als advocaat mogen optreden voor deze rechtbanken. De rechterlijke macht moet steeds onpartijdig en onafhankelijk oordelen.

U kan de advocaat van een tegenpartij ook niet wraken, dus u kan zich hier niet tegen verzetten.

mvg,

Mr. Gert DAMIAANS

Argus ADVOCATEN

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Bouwen met sleutel-op-de-deur is bouwen met één bouwbedrijf dat voor een instapklare woning zorgt. Ontdek hoe de sleutel-op-de-deurformule werkt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag