Dwingend karakter van een lastenkohier

7

Dwingend karakter van een lastenkohier

verwarmingstecnieken
verwarmingstecnieken
#Ontwerp · 7 jaren geleden

In het lastenkohier van een appartement staat dat het gebouw op een basistemperatuur van 16°C moet gehouden worden. Het gebouw is momenteel 11 jaar oud. Heeft dit aspect van het lastenkohier nog steeds een dwingend karakter of kan dit door de Vereniging van mede-eigenaars gewijzigd worden?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
7 jaren geleden

De VME kan individuele eigenaars niet verplichten om een basistemperatuur van 16 graden in de privatieven aan te houden.  Voor de gemeenchappelijke ruimtes kan de VME beslissen om bv de temperatuur te verlagen.  Als die temperatuur in de basisakte staat is een 4/5de meerderheid nodig om de basisakte te wijzigen.  

0
Charel
Charel
932 5438 Andere professioneel
7 jaren geleden

In de praktijk worden gemeenschappelijke ruimte's in appartementsgebouwen nooit verwarmd, er is zelfs geen verwarmingsinstallatie voor voorzien, laat staan een temperatuurregeling. Echter doordat de gemeenschappelijke ruimte's ingekapseld liggen tussen een aantal verwarmde private appartementen zal er meestal automatisch een temperatuur van omstreeks 16 ° heersen.

Een lastencohier is meestal een document met bepalingen die worden voorgeschreven met betrekking tot het oprichten van het gebouw. Na de goedgekeurde voleindiging der werken hebben dit soort bepalingen verder geen belang meer. Ze zijn geschiedenis geworden.

0
verwarmingstecnieken
verwarmingstecnieken
0 5 Andere particulier
7 jaren geleden

Dank voor de reactie. 

Nog iets verder verduidelijken: in het lastenkohier staat dat het gebouw op 16°C moet blijven maar eigenlijk verwijst dit niet naar de gemeenschappelijke ruimtes (deze worden niet verwarmd) maar wel over de privatieven. Deze worden opgewarmd door een gemeenschappelijk gestuurde vloerverwarming waarbij de gezamenlijke kWh verdeeld wordt volgens een verdeelsleutel in functie van de grootte van het apparement. Bovendien is de realiteit dat de temperatuur niet op 16°C staat maar quasi continu op 19-22°c wat wel interessant is voor één permanente bewoner maar uiteraard niet voor een tweede verblijver die daar slechts sporadisch aanwezig is in de wintermaanden. Vandaar dat ik zou willen overgaan naar een systeem van individuele energiemeters en naar individuele sturing .Momenteel denk ik dat de aanpassing (op eigen kosten) ekonomisch haalbaar is  maar ik bots op de houding van de syndicus die steeds naar het lastenkohier verwijst dat gemeenschappelijke sturing verplicht is. Vandaar mijn vraag of het lastenkohier na 10 jaar nog steeds geldig is en geen wijzigingen toelaat eventueel met steun van de VME.

0
verwarmingstecnieken
verwarmingstecnieken
0 5 Andere particulier
7 jaren geleden

Dank voor de reactie, dit was ook mijn opinie over een lastenkohier maar ik wilde het even aftoetsen. Je vindt nog iets meer informatie in mijn reactie aan Kris.

0
Charel
Charel
932 5438 Andere professioneel
7 jaren geleden

Eén verwarmingsinstallatie dus met dus ook één gemeenschappelijke regeling wat de temperatuur van het rondgestuurde ketelwater betreft. 

Maar je zal daarnaast toch ook wel een individuele regeling hebben veronderstel ik ?

En dus is het logisch dat de ene misschien constant op 22° verwarmd en de ander op 20 of  19 of bij afwezigheid op 16. 

In dat waarschijnlijke geval lijkt het mij de meest eerlijke en minst energieverspillende oplossing om te kiezen voor individuele energiemeters. Het zou raar zijn moest de VME dit afwijzen, misschien zelfs onwettig (ondanks die bepaling).

Op de manier zoals het nu geregeld is (onbegrijpelijk in deze tijd !) is namelijk niemand echt gemotiveerd om zuinig om te springen met de energie, de kosten voor een eventueel overdreven verbruik worden immers meebetaald door degenen die zuinig omspringen met de energie.

In ieder geval lijkt het mij volkomen wettelijk en wenselijk om dit door de VME te laten wijzigen.

0
verwarmingstecnieken
verwarmingstecnieken
0 5 Andere particulier
7 jaren geleden

Beste,

Akkoord met wat je schrijft, maar in ons geval is geen enkele mogelijkheid om individueel te regelen noch individueel te meten hoeveel het verbruik is.

Wel wil ik er nog eens op wijzen dat het niet om ketelwater gaat maar om elektrische accumulatieverwarming. Het principe dat je ook verdedigt blijft uiteraard geldig.

Nog eens bedankt

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Bouwen met sleutel-op-de-deur is bouwen met één bouwbedrijf dat voor een instapklare woning zorgt. Ontdek hoe de sleutel-op-de-deurformule werkt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag