4

Septische put plaatsen

frankingrid
frankingrid
#Voorbereidende werken · 7 jaren geleden

Wegens nieuwe riolering in onze straat te Mechelen en verplicht gescheiden afvalwater en regenwater vanaf nu worden we nu ook nog verplicht een septische put te steken.  Ik zou één steken van 2000liter. Alles is beklinkerd. Ik heb een buis afvalwater die voorraan uit de kelder komt van de woning boven met wc/badkamer en een buis afvalwater die van achteraan onder de oprit komt van de keuken en wc beneden.  Beide buizen kruisen elkaar op 120 cm diepte voorraan onder de beklinkerde oprit bijna tegen het voetpad.  Ik veronderstel dat die septische put dan minstens volledig onder die 120 cm zal moeten geplaatst worden. Dus moet ik een put graven van minstens 3 meter diep zonder dat die instort.  Heeft iemand dit ook al tegen gekomen of ervaring mee?

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
7 jaren geleden

Je zal de scheiding nog verder moeten doortrekken en met dit in gedachten:

Afvalwaters : op deze leidingen mogen alleen de afvalwaters afkomstig van lavabo's douche, bad, wasmachine afwasmachine .... vervuilt water dus. komen

Hemelwater : regenwater afkomstig van daken en constructies, zwemvijvers ( zwembaden is afvalwater) vijvers, terrassen. ( opritten kunnen soms naar afvalwaters afwateren)

Septisch water : water uitsluitend afkomstig van toiletten.

Je zal - als ik je tekst goed interpreteer- al in de woning je buizen moeten splitsen in afvalwaters en septisch. Septische buizen komen samen in de septische put ( inhoud te berekenen door het aantal personen dat op dat adres kunnen verblijven) en dan met een overloop aangesloten naar de openbare riolering. Op deze overloop sluit je afvalwaters op aan. Afvalwaters NIET in de septische put laten komen. 

Hemelwater sluit je aan op een bijkomende regenput en daaruit kun je dan recuperen of laten overlopen naar het openbaar net.

JE buizenspel op diepte van 120cm zal je dus m.i. moeten afbreken en herplaatsen en ontdubbelen.

Je zal waarschijnlijk ook nog een regenput moeten steken.

Je klinkers uitbreken, stapelen en hergebruiken of nieuwe klinkers.

Voorzie zeker de nodige controleputten, terugslagkleppen en de juiste kleurindicatie van de buizen voor afval en hemelwaters.

Diepte van uitgraving zonder gevaar is afhankelijk van de grondsoort, grondwater, uitvoeringsperiode  en de beschikbare werkoppervlakte, nabijheid van construcites funderingen en of aanplantingen.

0
Charel
Charel
932 5435 Andere professioneel
7 jaren geleden

In principe is de uitleg van kas de meest logische, dus enkel wc-afvoer in de septische put. Maar tegen het werkingsprincipe van een septische put in, zijn er toch gemeente's of regio's waar men (raar maar waar) verplicht om alle afvalwater in de septische put te laten uitkomen.

Probeer u eerst hierover te informeren bij uw plaatselijk bestuur of rioolbeheerder voordat je nog verdere afsplitsingen overweegt.

Is er geen mogelijkheid om de put vlakbij de woning te voorzien zodat die dan wellicht minder diep hoeft te zitten ?

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Het is dus vooral de afvoerbuis achteraan de woning (keuken en WC) die moet aangesloten worden op de septische put. Rekeninghoudende met de helling van deze buis zal die thv de keuken heel wat hoger zitten dan vooraan de oprit. Is er geen mogelijkheid om de septische put dichter bij de keuken te plaatsen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag