3

Moet ik mijn teller verzwaren of niet?

BBBart
BBBart
#Elektriciteit · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

In mijn recent aangekocht huis valt de laatste tijd regelmatig de tellerautomaat (zie foto) uit.

De reden hiervoor is waarschijnlijk de extra toevoer van technologie die ik in het huis heb geïnstalleerd (computers, tv, geluidsinstallatie, nieuwe oven etc..). Even de situatie uitleggen : 

Het betreft een aansluiting van 3x230v. De tellerautomaat is 4P-20A waarna die naar de zekeringskast vertrekt om dan in een 4P-40A differentieelschakelaar toe te komen en tenslotte alles te verdelen naar verschillende automaten.

klopt het dat de 20A bij de teller altijd eerder zal uitvallen dan de 40A differentieel?

Ben ik genoodzaakt om de tellerautomaat te laten verzwaren of kan ik de bekabeling veranderen om zo de amperage te splitsen over de fasen? 

Indien ik de tellerautomaat moet verzwaren, is dit dan verstandig om de oude (jute)bekabeling te laten voor wat het is of kan dit een groter gevaar voor brand met zich meebrengen?

Eeuwige dank voor de persoon die mij hierover duidelijkheid kan brengen!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44189/teller.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f12865f9335aeb49a4b18591318ec07chttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44189/tellerautomaat.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=66c7e2b50c182cec1fc859aea29cb9a7https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44189/zekeringskast.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=86b287d23acd1b6d6865fd63ece141ed
1
Kris M
Kris M
594 3505 Andere particulier
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je beschikt over een 127/220V aansluiting van 20A.  Dit is ongeveer 35A mits mooi verdeeld over de fases of zo n 7,5 kW.  Wat best weinig is in deze moderne tijden.  

Ik veronderstel dat die 3x25A zekering er is voor het kookvuur.  Dit moet 2x20A zijn want de hoofdzekering is maar 20A.  Vandaar dat de hoofdzekering afvalt.

ik zie twee “vooroorlogse stoffen ontblote draden ...  Dit wordt alvast afgekeurd.  Ze lijken ook op 2 zekeringen aangesloten te zijn.  Voorts kloppen er kleurcodes niet op de nieuwe zekeringen (rechts bv 2 keer zwart naast elkaar.  Een rode draad in t midden, ...

Om je aansluitwaarde te verzwaren zal de installatie comform moeten gemaakt worden om te kunnen laten keuren.  Geen verzwaring zonder keuring.

Een 127/220v net heeft geen nulleider.  Dus geen blauw gebruiken maar bv. grijs/zwart/bruin.  Ook,alle rode draad kleurcoderen zodat je de fasen kan volgen.  

1
K16
K16
51 313 Andere professioneel

Volgens mij bent u toe aan een grondige renovatie van de elektriciteits installatie van uw woning.

Zoals Kris M al aanhaald en verder lijkt uw aarding ook niet in orde,is er een aardingsonderbreker geplaatst?

Sektie aardgeleider naar aardingsrail dient 16mm² te zijn.

Verzwaring is gewenst naar Minimum 3x32A

Differentieel is geen beveiliging zoals een zekering of automaat tegen overbelasting van uw leidingen en zal dus enkel afvallen bij gededecteerd verlies in kring(en)

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3505 Andere particulier

Je beschikt over een 127/220V aansluiting van 20A.  Dit is ongeveer 35A mits mooi verdeeld over de fases of zo n 7,5 kW.  Wat best weinig is in deze moderne tijden.  

Ik veronderstel dat die 3x25A zekering er is voor het kookvuur.  Dit moet 2x20A zijn want de hoofdzekering is maar 20A.  Vandaar dat de hoofdzekering afvalt.

ik zie twee “vooroorlogse stoffen ontblote draden ...  Dit wordt alvast afgekeurd.  Ze lijken ook op 2 zekeringen aangesloten te zijn.  Voorts kloppen er kleurcodes niet op de nieuwe zekeringen (rechts bv 2 keer zwart naast elkaar.  Een rode draad in t midden, ...

Om je aansluitwaarde te verzwaren zal de installatie comform moeten gemaakt worden om te kunnen laten keuren.  Geen verzwaring zonder keuring.

Een 127/220v net heeft geen nulleider.  Dus geen blauw gebruiken maar bv. grijs/zwart/bruin.  Ook,alle rode draad kleurcoderen zodat je de fasen kan volgen.  

0
K16
K16
51 313 Andere professioneel

Volgens mij bent u toe aan een grondige renovatie van de elektriciteits installatie van uw woning.

Zoals Kris M al aanhaald en verder lijkt uw aarding ook niet in orde,is er een aardingsonderbreker geplaatst?

Sektie aardgeleider naar aardingsrail dient 16mm² te zijn.

Verzwaring is gewenst naar Minimum 3x32A

Differentieel is geen beveiliging zoals een zekering of automaat tegen overbelasting van uw leidingen en zal dus enkel afvallen bij gededecteerd verlies in kring(en)

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag