Vloer via kruipkelder isoleren, welk type isolatie?

9

Vloer via kruipkelder isoleren, welk type isolatie?

Benjamin1984
Benjamin1984
#Isolatie · 7 jaren geleden

Graag had ik mijn vloer geïsoleerd via de kruipkelder. De vloer is als volgt opgebouwd. Bruggen op de funderingsmuren daarop metalen zwalustaartplaten, draagvloer en chape (geen isolatie). De kelder zelf is verlucht door middel van 4 ventilatie roosters. Een harde, vochtwerende isolatieplaat zoals xps of eps is moeilijk aan te brengen tussen de bruggen, daarom zoek ik een duurzaam alternatief materiaal. Spuitpur zou ik willen vermijden.

Ook loopt de draagvloer door onder de buitenmuur (massieve houten muur / blokhut)  en is blootgesteld (15 cm boven maaiveld) aan de weerselementen. Is het nuttig om de volledige funderingsmuur aan de buitenzijde te isoleren?

Alle bouwknopen wegwerken is helaas niet mogelijk maar ik zou graag tot een zo goed mogelijk resultaat komen.

Alle reacties

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Ik heb op het "plafond" van de kruipruimte een laag PUR-isolatie laten spuiten van 10cm dikte. Een deel van de verticale muren wordt ook meegenomen zodat de kans op koudebruggen geminimaliseerd is.

Voorwaarde is wel dat er ongeveer 80cm vrije hoogte moet zijn om te kunnen

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
7 jaren geleden

Volgens mij zijn die funderingsmuren een minder belangrijke koudebrug dan het doorlopen van de draagvloer tot buiten. Als je dan isolatie aanbrengt onder de draagvloer zal veel van het isolerende effect verloren gaan door het feit dat de vloerplaat op zich nog altijd in rechtstreeks contact blijft met de buitentemperatuur. En die buitentemperatuur kan veel lager zakken (soms lager dan -10°) dan de temperatuur in de kruipkelder (zelden onder de +12°). Het isoleren van de funderingsmuren zal daar niets aan verbeteren, dat heeft dus volgens mij zeer weinig nut.

Ik zou ernstig overwegen om op een of ander manier bovenop de vloerplaat te isoleren (nieuwe vloer, verhoogde vloer....)

0
Benjamin1984
Benjamin1984
0 4 Verbouwer
7 jaren geleden

Bovenop isoleren is het meest effiecient maar betekent helaas alle
chappe uitbreken en opnieuw beginnen oftewel alle dorpels, deuren,
ramen, stopcontacten ophogen. Als ik dit kan vermijden, graag dan :-)
.

Het stuk van de vloerplaat dat blootgesteld is aan de buitenlucht komt
gelijk met de funderingsmuur ( zie foto ), dus met de buitenzijde van
de funderingsmuur te isoleren zit de zijkant van de bodemplaat mee
ingepakt. later wordt de gevel geïsoleerd en kan de gevelisolatie
aansluiten op de funderingsisolatie. Als dan de onderkant van de vloer
via de kruipruimte wordt geïsoleerd hebben we onvermijdelijk enkel nog
de koude die langs onderen in de funderingsmuur trekt en zo
doorstraald naar de vloerplaat. Of zie ik dit verkeerd?

Voor het isoleren van de funderingsmuur had ik gedacht aan een xps
plaat, gekleefd tegen de funderingsmuur. Is hierbij een verdere
afwerking aan de buitenzijde (folie / waterkering) nodig? Al dan niet
voor het uitzicht omdat deze isolatie dan ook boven het maaiveld
uitkomt en er niet meteen een terras op de planning staat.

Dan zoek ik nog een geschikt materiaal voor de onderkant van de vloer
te isoleren. Iets dat mooi aansluit tussen de bruggen en niet
onderhevig is aan lichte vochtigheid. De kelder is relatief droog, er
staat geen water in en is geventileerd. Kan een rockwool, glaswol of
ander zacht materiaal eventueel met folie aan de onderzijde hiervoor
gebruikt worden. XPS of Eps platen lijken me niet geschikt om tussen
de bruggen te werken en alles mooi af te dichten?

Alvast bedankt voor jullie reactie. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44525/img20180317162009-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=79152b51d683baee3f0c887473e227cd
0
Charel
Charel
7 jaren geleden

Oké, dat is wat anders, ik dacht dat de vloerplaat horizontaal zou doorlopen tot voorbij de buitenmuren.

In dit geval is het inderdaad goed  om de funderingsmuren mee te isoleren zodat ook de zijkanten van de vloerplaat mee geisoleerd zijn. Ideaal als die isolatie dan later zou doorlopen in de te vernieuwen (?) en te verdikken (?) gevel. Echter in die tussentijd zie ik wel een probleem, het water dat nu van de buitenbeplanking afloopt zal kunnen indringen tussen isolatie, de vloerplaat en de basis van het houtskelet en dat is absoluut te vermijden. Het idee is dus enkel goed indien je tegelijkertijd ook de buitengevels isoleert en verdikt aan de buitenkant.

En dan is het ook een goed idee om de onderkant van de vloerplaat te isoleren samen met de binnenkant van de funderingsmuren, de buitenwanden van de kruipkelder dus. Op die manier verleng je de koudebrug vanuit de ondergrond naar de vloerplaat toe. Xps-platen lijken mij voor dit werk goed geschikt. Voor de onderkant van de vloerplaat weet ik het niet omdat ik geen idee heb van wat je juist bedoelt met de bruggen en wat voor vorm die onderkant dan heeft.

0
Benjamin1984
Benjamin1984
0 4 Verbouwer
7 jaren geleden

Met de bruggen bedoel ik de draagstructuur van de vloer. Opstaande houten balken van 6,5 x 18, met een tussen afstand van ongeveer 45 cm waarop de metalen zwaluwstaartplaten liggen. 

Voor de afwatering van de gevel had ik gedacht aam een zelfklevende bitumen strook vanop het hout ligt aflopend tot over de xps. Helaas zit de gevel isoleren er niet in dit jaar. Als we de koude die van de vloer afstraald al kunnen terugschroeven, zal het binnen al wat aangenamer aanvoelen.

Bedankt voor je advies.

0
Charel
Charel
7 jaren geleden

Dan zou ik overwegen om die 18 cm tussen de balken op te vullen met glas- of rotswolisolatie om dan tegen de onderkant van de balken een dampopen isolatieplaat (bijvoorbeeld houtwol) te bevestigen.

Om het indringen van aflopend water te verhinderen zou je ook de onderste plank kunnen demonteren om een hierachter een slab te bevestigen op de onderliggende constructie en die je dan laat overhangen over de funderingsisolatie. Daarna kan die onderste plank (zo nodig wat versmald) terug geplaatst worden.

0
Benjamin1984
Benjamin1984
0 4 Verbouwer
7 jaren geleden

Ok, ik ben weer wat wijzer. 🙂

Bedankt voor het advies!

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Om de ondergrondse funderingsmuren aan de buitenzijde te isoleren (wegwerken koudebrug naar binnen) mag men gewoon een waterbestendige isolatieplaat (type XPS zoals Styrodur) tegen die muur plaatsen tot op 1meter diepte. Het is inderdaad mogelijk dat bij hevige en langdurige regen er water tussen de muur en de isolatieplaat loopt, maar het warmte verlies is beperkt (bij een omgekeerd dak - isolatie aan de buitenzijde op de roofing houdt men rekening met een globale vermindering van de U-waarde met 10%)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.

Lees meer

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag