Afwatering betonnen terras nieuwbouwappartement

13

Afwatering betonnen terras nieuwbouwappartement

Hekske
Hekske
#Tuin · 7 jaren geleden

Beste,

Ik heb een nieuwbouwappartement (hoekappartement) gekocht met een terras rondom van 4 meter + 6 meter lang en 2 meter breed.

Volledig rondom dit terras, is er een afwateringsgoot ingeslepen in de beton (ongeveer 10 cm breed) en deze afwateringsgoot is dan verbonden met een ingeslepen afvoergoot over de breedte van het terras naar het afvoerputje (binnenzijde terras) toe.

(Ik voeg een schets bij ter info)

Probleem is dat deze afwateringsgoot constant vol water staat want het terras helt naar de verkeerde kant en het afvoerputje bevindt zich dus hoger dan de afwateringsgoten.

Deze afwateringsgoten op zich hellen dan ook nog eens naar de verkeerde richting, zodat het water dat zich in de afvoergoten bevindt, naar de verkeerde kant (namelijk de buitenzijde) van het terras wordt afgevoerd en daar dus blijft staan…..

Ik heb in het afgelopen jaar diverse mails en ook een aangetekend schrijven gericht aan de bouwheer. Deze heeft mij een tijd geleden een bezoek gebracht waarbij hij meldde dat dit normaal is bij dit concept…..en dat zij hieraan niets meer konden verhelpen.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Ik moet wekelijks die goot helemaal proper maken want stilstaand water is echt geen pretje…..

De bedoeling is ook om op dit betonnen terras achteraf een vloer te laten plaatsen.

De definitieve oplevering heeft nog niet plaatsgevonden.

Graag zou ik jullie advies hieromtrent. Moet ik echt hiermee genoegen nemen of heb ik het recht om erop aan te dringen dat men een oplossing voorziet?

Alvast hartelijk dank voor jullie mening.

Vriendelijke groeten,

Diane Hex

0498/707813

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44508/screenshot2018-03-16-16-08-27.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e6a42fda0feae5cdd24757a65d7aa7cd

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
7 jaren geleden

Dan heb ik hierbij nog een paar vragen en bedenkingen:

- het water loopt niet goed af naar het afloopputje zeg je. Blijft er dan gewoon een beetje water in die geulen staan terwijl de rest wel via het putje wegkan of lopen die geulen over naar de buitenkant van het terras ? 

-is het terras nu in onafgewerkte beton en is hierop geen waterdichting aangebracht? Indien het zo is dan moet er uiteraard nog een waterdichting worden aangebracht om de betonplaat te beschermen tegen doordringend vocht. Je moet dit beschouwen als een plat dak, ook dat moet afgewerkt worden met een dichtingsmembraam in bijvoorbeeld roofing of epdm of ...

-als je hier een vloer op wilt plaatsen wat mij evident lijkt dan zou ik hierop geen klassieke vloeropbouw maken met gesloten voegen. Je kan dan veel beter kiezen voor bijvoorbeeld een vloer op tegeldragers en met open voegen waarbij het regenwater op de vloer via de open voegjes en de ruimte tussen vloertegels en terrasdichting richting afvoer kan stromen. Een andere optie is om een plankenvloer op een houten onderconstructie te leggen waarbij ook weer het water via de open voegen tussen de planken onder de vloer door kan weglopen naar de afvoer. Om het terras niet te veel te belasten zou ik eerder kiezen voor een vloer met terrasplanken

Als er dan hier en daar wat water blijft staan is dat niet zo erg, die plassen bevinden zich dan onder de vloer en uit het zicht.

En als je toch een dakdichting moet aanbrengen op die nog blote betonplaat dan zou je hiermee tevens ook een betere afwatering kunnen voorzien. 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
7 jaren geleden

Dit verandert de zaak ten gronde. Je zal moeten roeien met de bestaande situatie.

Ik volg charel en zeker op het punt om te werken met een zwevend houten terras gelegd op epdmfolie op betonplaat.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De prairietuin: een stukje natuurlijke wildernis in je achtertuin

De prairietuin: een stukje natuurlijke wildernis in je achtertuin

Wuivende grassen en bloeiende planten: de prairietuin wint aan populariteit. Maar wat typeert de tuin, welke planten kies je en hoe leg je hem aan?

Lees meer

Schaduwbomen: onder een groene parasol op je terras

Schaduwbomen: onder een groene parasol op je terras

Er bestaan heel wat manieren om schaduw te creëren op je terras of in je tuin, maar niets zo efficiënt of gezellig dan het bladerdak van schaduwbomen.

Lees meer

Tuinklus: compostbak maken met gaas

Tuinklus: compostbak maken met gaas

Een compostbak is eenvoudig te maken en biedt veel voordelen. In deze klusbeschrijving leer je een simpele, maar doeltreffende compostbak maken met gaas.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag