Mag je met asbestonderdakplaten regenwater gebruiken voor vaatwas, wasmachine, douche ?

6

Mag je met asbestonderdakplaten regenwater gebruiken voor vaatwas, wasmachine, douche ?

joran
joran
#Dak · 7 jaren geleden

Het dak is in goede staat en geisoleerd.  De dakwerker vond het zonde om het dak nu te ontmantelen. 

Kan ik het regenwater afkomstig van het dak gebruiken voor :

a. douche

b. vaatwas

c. wasmachine

d. toilet

met dank

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Ik heb een 5-tal jaar geleden gebouwd en is er ook een hydrofoorgroep geplaatst om het opgevangen regenwater te gebruiken. De bouwpromotor had mij toen al aangeraden om het water enkel te gebruiken voor het doorspoelen van de toiletten. Achteraf heb ik ingezien dat dit de juiste beslissing was. Het gerecupereerde water bevat veel vuil (van vogels en duiven), zand en allerlei afval van bomen. Het water wordt weliswaar door een 3-voudige filter geleid maar 100% zuiver is het niet. Ik zou het zeker niet gebruiken voor wasmachine of douche en absoluut niet voor de vaatwas.

Wat betreft het onderdak in asbest-cementplaten zou ik mij niet ongerust maken. Vooreerst is het gebonden asbest, dus veel minder schadelijk, is het vermoedelijk ook niet gedegenereerd (er komen geen asbestvezels vrij doordat de bindende cementlaag afgesleten is) en er zal uitzonderlijk regenwater  op het onderdak komen en dan nog in heel beperkte hoeveelheden. Zou er om de een of andere reden toch een asbestvezel vrijkomen dan zal deze in het slechtste geval opgevangen worden in de filter. 

0
joran
joran
0 5 Verbouwer
7 jaren geleden

dankjewel, Hugo.  Chic dat je er zo je werk van maakte.

Nu nog even kijken.  Hopelijk kunnen we de verschillende toevoerleidingen van elkaar loskoppelen.

Zodat we het regenwater enkel nog gebruiken voor een kraantje buiten en voor de toiletten..

joran

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
7 jaren geleden

Regenwater moet vooral gefilterd worden voor het in de put komt en voor het wordt opgepompt !

Een drievoudige filter na de put en de pomp is dan meestal niet meer nodig.

Indien je geen voorfiltering hebt dan zal die drievoudige filter op veel te korte tijd verstopt zijn en sowieso weining efficient zijn.

De voorfiltering bestaat uit een filter op de inlaat van de regenafvoerbuizen in de regenput en een vlottende aanzuiging met filter in de put.

Hier wordt zo het regenwater gebruikt voor alles behalve de keukenkraan (eten bereiden) en de lavabokraan (tanden poetsen). 

0
joran
joran
0 5 Verbouwer
7 jaren geleden

Dankjewel Charel voor de reactie.  We moeten inderdaad uitkijken voor een filtering van het regenwateer voor het in de put komt.

Tof dat je meedenkt !

Joran

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Juist, ik heb wel een speciaal "zelfreinigend" voorfilter geplaatst in het mangat van de regenput . In feite gaat  de aanvoerbuis via dit filter over naar afvoer (overloop) naar de riolering. Moet toch enkele keren per jaar gereinigd worden.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Denk je aan een nieuw dak? Alles wat je moet weten over opties, kosten en planning

Denk je aan een nieuw dak? Alles wat je moet weten over opties, kosten en planning

Lees alles over een nieuw dak: wanneer je het nodig hebt, welke opties er zijn en hoe je de juiste keuze maakt voor jouw woning.

Lees meer

De juiste dakpannen kiezen? Ontdek de soorten en praktische tips voor plaatsing en onderhoud

De juiste dakpannen kiezen? Ontdek de soorten en praktische tips voor plaatsing en onderhoud

De juiste dakpannen voor jouw dak kiezen? Ontdek de soorten, materialen, kleuren, prijzen en praktische tips voor plaatsing en onderhoud!

Lees meer

3 tips voor een perfect groendak

3 tips voor een perfect groendak

Een groendak heeft tal van voordelen. Maar er zijn ook enkele aandachtspunten. We zetten enkele tips voor jou op een rij.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag