5

Installatie onveilig?

Boheme8400
Boheme8400
#Elektriciteit · 7 jaren geleden

Hallo iedereen, ik heb hier een account gemaakt omdat ik me wat zorgen maak en ik hoop dat ik hier duidelijk genoeg ben om de situatie uit te leggen.

Ik huur nu al 2 jaar en 4 maanden een appartement, ik woon hier zeer graag, betaal een redelijk prijs (517eur p/m) maar ik heb al een paar keer moeten de eigenaar verwittigen voor een electriciteitsprobleem(pje).

Eens was de zekering doorgebrand en had ik in de slaapkamer en badkamer geen stroom meer

Een andere keer was het omdat ik heb gezien dat er draden loslagen in de keuken die gewoon door een kroonsteentje samen hingen (niet eens afgeschermd)

Dan recent tijdens het aftrekken van behangpapier kwam ik 2 afgeknipte draden tegen in de muur waar nog stroom op zat en waar gewoon behang en plakband over zat.

De persoon die er voor mij woonde was nogal een 'doe-het-zelver' volgens de eigenaar naar ik vertrouw er steeds minder op.

Op de foto is mijn zekeringkastje te zien en ik ben gewoon bezorgd nadat ik al in wat topics heb gelezen over aardingen, verliesstroomschakelaars. Ik heb geen idee wat de staat is van m'n electriciteit en weet ook niet als ik me dus voor nix bezorgd maak

Ik las dat je max 8 stopcontacten op 1 stroomkring mag hebben. In de living heb ik er 5 maar in 2 ervan is een draad doorgetrokken naar de keuken (waar dan een frigo/oven/microgolf op zitten) dusja ... die draad zit ook gewoon los in de muur (zie foto) die gaat dan naar een stopcontact waar de frigo in zit en van daaruit loopt weer een draad waar ik niet van kan uitmaken naar waar die gaat

zeer frustrerend omdat ik niet weet hoe veilig het is

Zit er gewoon mee in dat er eens een kortsluiting zal zijn en dat de verzekering moeilijk zal doen door de oude installatie (wat niet mijn schuld is want ik huur enkel maar)

een bevriende electriciën die recent nieuwe lampen kwam ophangen zei me dat hij het zeker zou afkeuren en dat de kat moet  vervangen worden, ook dat er nergens aarding aanwezig is.

Hij zou mijn kast wel vervangen maar vraag me dan af als dit dan de oplossing is ... er zijn hier nog 3 andere appartementen dus als daar dan een kortsluiting voorkomt dan sta ik ook nergens want kan het even goed branden bij mij

Weet niet goed wat ik het beste doe, naar de immo gaan en eens de situatie uitleggen of de bevriende electriciën eens laten de pijnpunten noteren en eens overleggen met de eigenaar?

Probeer foto's toe te voegen maar dit lukt hier niet

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
7 jaren geleden

Dat zijn inderdaad typische kenmerken van een verouderde installatie met tekortkomingen om het diplomatisch uit te drukken. Probleem is dat de verhuurder niet verplicht is om deze conform te maken met het AREI, maar enkel onderworpen is aan de Vlaamse wooncode. Moeilijk te zeggen wat een onderzoek gaat uitwijzen, maar mijn eerste indruk is dat de huisbaas waarschijnlijk hier en daar verbeteringen zal moeten aanbrengen. Dit houdt echter een risico in voor u. De huisbaas mag immers onder bepaalde onstandigheden (renovatie bv) vragen om de woning te verlaten en/of de huur verhogen. Je zal dus een afweging moeten maken VEILIGHEID en COMFORT tegen ONGEMAK/HUISBAAS/HUUR. Onderzoek kan je aanvragen op het gemeentehuis. 

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Ik betwijfel wanneer er een ernstig ongeval zou zijn (met dodelijk afloop) dat de verhuurder vrijuit zou gaan indien zou blijken dat de oorzaak te vinden is in een elektriciteitsinstallatie die niet aan de elementaire veiligheidsvoorschriften voldoet. (dat is nog verschillend van het AREI).

Wat de Vlaamse Wooncode betreft : deze zal op enkele punten de installatie controleren : de aanwezigheid van een verliesstroomschakelaar, aanwezigheid van stopcontacten met aarding in de keuken en badkamer en een visuele controle van de installatie in zijn geheel.

Maar, die mannen schrijven graag en zullen meteen maar alle vastgestelde gebreken die zij in de woning tegenkomen,  noteren. De verhuurder krijgt dan een mooi briefje indien hij binnen de maand niets doet aan de vaststellingen, de woning onbewoonbaar kan verklaard worden.

Dergelijke interventie zal de relatie tussen de huurder en verhuurder dermate verzuren, dat een der beiden de huurovereenkomst zal beeindigen bij een eerstkomende gelegenheid.

Dus het beste is er eens met de verhuurder over spreken in hoeverre hij de elektriciteitsinstallatie wil aanpassen (voornamelijk nieuwe zekeringenkast met verliesstroomschakelaar en een aarding).

Indien dat uw enige klachten zijn kan u in het negatief geval zelf de zekeringenkast vervangen zodat de beveiliging van de stroomkringen in orde is.

0
Boheme8400
Boheme8400
0 2 Andere particulier
7 jaren geleden

Ik wil zeker niet eisen dat de eigenaar de hele installatie vernieuwt maar wil wel een beetje zeker zijn dat het veilig is, want de electriciën die hier al een aantal keer heeft gewerkt heeft het zelf ook al gezegd dat het in de toekomst wel zal moeten vernieuwd worden.

Als de bevriende electriciën dan hetzelfde zegt dan begin ik me wel wat zorgen te maken.

Denk niet dat de eigenaar niet zal willen zijn moeder woont op het gelijksvloers in het gebouw ... ik ga er toch vanuit dat hij haar ook niet in een onveilige situatie wil laten wonen.

Maar geen idee wat de toestand in de andere appartementen is natuurlijk ...

0
Boheme8400
Boheme8400
0 2 Andere particulier
7 jaren geleden

Ik ken iemand die de zekeringkast en aardingen wil in orde brengen, maar ik vind zelf niet dat ik daar moet voor betalen

maar ik heb wel schrik voor kortsluiting en gedoe met verzekeringen als het dan toch eens slecht zou aflopen ... de eigenaar is ook geen onmens dus ik denk dat hij zeker wel zal luisteren.

Alleen ... financieel is dit niet niets natuurlijk

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag