Huis met 2 appartementen ombouwen naar 1 huis

6

Huis met 2 appartementen ombouwen naar 1 huis

Rgis
Rgis
#Ontwerp · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Wij hebben een pand type bel-étage gekocht met 2 appartementen (gelijkvloers + 1ste verdiep). Deze is aangegeven als eengezinswoning bij de gemeente met vermelding van 2 appartementen. Wij wensen in de toekomst dit huis te bewonen als eengezinswoning. Wat zijn de zaken waar we zeker rekening mee moeten houden? Geen prijzen van materialen gevraagd, gezien dit persoonlijke keuzes zijn.

Gemeenschappelijke gang met trap, elk een grote van 85m2 en exacte kopiën van elkaar. 

kleine hal, badkamer, 2 kamers, living en eetkamer (1 ruimte), keuken en aparte WC.

Gelijksvloer zou onze leefruimtes zijn + gastentoilet en het 1ste verdiep 3 slaapkamers + badkamer + aparte WC

1
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Er is hier een  onduidelijkheid: er wordt gesproken van een ééngezinswoning maar met weliswaar de vermelding van twee appartementen.

Volgens mij is het het ene of het andere, een ééngezinswoning of een meergezinswoning. Ik weet dat er in het verleden vele eengezinswoningen zijn omgevormd tot meergezinswoning zonder dat er een bestemmingswijziging voor is aangevraagd. Al die gebouwen zijn kadastraal gezien nog altijd ééngezinswoningen en worden nog altijd op die manier belast.

Het zou dus best wel eens kunnen dat je in principe niets moet doen omdat de woning officieel nog altijd een eengezinswoning is. Het is zelfs zo dat men bij veel van zulke gelijkaardige situatie's nu een regulatisatieaanvraag moet doen om die woning voortaan ook officieel te kunnen laten voortbestaan als meergezinswoning wat dus in uw geval dan niet nodig zou zijn.

De notaris of de dienst RO van uw stads- of gemeentebestuur kan hierover meer duidelijkheid scheppen.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer

In elk geval moet u zorgen dat op het kadaster het ganse gebouw als 1 gezinswoning wordt geregistreerd. Als eigenaar moet u op het KI van de gezinswoning geen belastingen betalen. Doet u dat echter niet dan zal een deel als tweede verblijf worden getaxeerd.

Best eens bij Stedenbouw in uw gemeente informeren wat u precies moet doen. In principe is een aanvraag tot wijziging van bestemming + plan met de nieuwe functie van iedere kamer voldoende. 

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect

Voor een samenvoeging van 2 apparte woongelegenheden moet je een omgevingsvergunning aanvragen (vroegere bouwaanvraag).  Bij goedkeuring wordt dit automatisch doorgegeven aan het kadaster, die ook automatisch het KI gaan herschatten (doen ze nu bij elke bouwaanvraag omdat ze nog met gegevens werken van in de jaren stillekes en ze willen zoveel mogelijk kunnen updaten).

www.arcopolo.com

0
Rgis
Rgis
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Hallo,

Het huis is in 2011 al eens verkocht. ik vermoed dus dat de KI toen al een update heeft gehad. We gaan binnenkort de of aankoop/verkoopovereenkomst of compromis tekenen. Ik neem deze info zeker mee voor meer info te bekomen.

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer

De verkoop van een huis geeft niet automatisch een herberekening van het KI tot gevolg. Het is enkel bij wijziging van de toestand (wijziging van bestemming is reeds voldoende - zonder verbouwing) dat zij een nieuw kadastraal inkomen zullen bepalen.

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel

Er is hier een  onduidelijkheid: er wordt gesproken van een ééngezinswoning maar met weliswaar de vermelding van twee appartementen.

Volgens mij is het het ene of het andere, een ééngezinswoning of een meergezinswoning. Ik weet dat er in het verleden vele eengezinswoningen zijn omgevormd tot meergezinswoning zonder dat er een bestemmingswijziging voor is aangevraagd. Al die gebouwen zijn kadastraal gezien nog altijd ééngezinswoningen en worden nog altijd op die manier belast.

Het zou dus best wel eens kunnen dat je in principe niets moet doen omdat de woning officieel nog altijd een eengezinswoning is. Het is zelfs zo dat men bij veel van zulke gelijkaardige situatie's nu een regulatisatieaanvraag moet doen om die woning voortaan ook officieel te kunnen laten voortbestaan als meergezinswoning wat dus in uw geval dan niet nodig zou zijn.

De notaris of de dienst RO van uw stads- of gemeentebestuur kan hierover meer duidelijkheid scheppen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag